"מלך השלדים" ירון ייני עשוי להשתלט גם על תשואה 10

חברת הנדל"ן הכושלת של מנכ"ל מפלגת העבודה, ויצמן שירי החייבת 100 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, הגישה מתווה הכולל המרת רוב החוב למניות

פחות משבוע לאחר שויצמן שירי, בעל השליטה בתשואה 10 , הודה סוף סוף בפני מחזיקי האג"ח כי "אין כסף בחברה", פרסמה חברת הנדל"ן שבשליטתו מתווה להסדר חוב, הכולל המרה של 50% עד 70% מהיתרה של האג"ח למניות החברה.

מי שעשוי להשתלט על החברה הוא "מלך סוחרי השלדים", ירון ייני, שכבר השתלט בדרך דומה על 29% מחברת אינטרקולוני (לשעבר אמריקן קולוני), כשרכש כשליש מסדרה א' של אג"ח. החוב של תשואה 10 למחזיקי האג"ח עומד על 100 מיליון שקל.

תשואה 10 שבשליטת שירי ובן דודו, יונה שמש, נקלעה למצב קשה בעיקר בעקבות משבר הנדל"ן ברומניה. את 2009 סיימה כמעט ללא הכנסות, ובשורה התחתונה נרשם לה הפסד של 33 מיליון שקל שיצר גירעון של 19 מיליון שקל בהון העצמי. רואי החשבון של החברה הצמידו לדו"חותיה הערת "עסק חי" .

בחודש ינואר אמר שירי למחזיקי האג"ח כי "הרגו את לב לבייב (בפרשת הסדר החוב באפריקה, א.ש.), בעטו בו מכל הכיוונים, ניצלו את הרגישות לשם שלו, ואני לא אחזור על הטעות שלו". אלא, שבאסיפה האחרונה שכינסה החברה ביום חמישי שעבר, אמר שירי כי הוא מוכן לתרום לטובת מחזיקי האג"ח לא פחות ממה שתרם לבייב.

הזרמת הון כנגד הקצאת מניות

מלבד המרת החוב למניות, כולל ההסדר שמציע שירי הזרמת הון על ידי בעלי השליטה ואחרים בסך 10-15 מיליון שקל במזומן או בנכסים, כנגד הקצאת מניות. שיעור ההקצאה כנגד הזרמת ההון או הנכסים ייקבע במו"מ עם נציגות מחזיקי האג"ח.

פירעון יתרת האג"ח שלא יומרו למניות, יידחה על פי ההצעה בשנה עד שנתיים, והוא יגובה בבטוחות כפי שיוסכם עם נציגות האג"ח, ובכפוף לנכסים שיוזרמו לחברה ולצורכי המימון שלה. הביטחונות יהיו בדרגה שנייה לאחר הביטחונות לבנקים, ויופחתו בהדרגה באופן יחסי להקטנת יתרת החוב בגין אג"ח שתיוותרנה במחזור. בין שתי סדרות האג"ח יש ניגוד עניינים מובנה, משום שאג"ח ב' אמורה להיפרע רק ב-2014, אחרי שאג"ח א' נפרעת במלואה, ואז לחברה יהיו פחות מקורות לתשלום.

החברה נדרשת לשלם בחודש הבא 11.2 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, ועוד 2.3 מיליון שקל בחודש נובמבר. בסיכום 2010 צריכה תשואה 10 לשלם לבנקים ולמחזיקי האג"ח 46 מיליון שקל - משימה בלתי אפשרית כאמור.

במהלך אסיפת האג"ח האחרונה הועברה ביקורת על התנהלות החברה, ובין היתר על כך שנמכר נכס כנגד אג"ח במחיר של 74 אגורות כשהן נסחרו בשוק במחיר נמוך יותר, ויש בכך העדפת נושים לכאורה. "מדוע מכרת אג"ח בשוק כשידעת שתהיה הערת 'עסק חי', ולא דיווחת על כך בזמן אמת לבורסה?", נשאל שירי, שדחה בתוקף את כל ההאשמות.