לחקור את עובדיה יוסף

אסור שקנאות דתית תדבק במערכת אכיפת החוק, ואסור למשטרה לחשוש מעימות עם הרב

מילא רוחמה אברהם, דני נווה ואביגדור ליברמן, אבל עובדיה יוסף? לאחר שהתפרסם כי המשטרה שאלה את מאיר רבין אם נתן כספי שוחד לרב עובדיה יוסף, נרשמה תנועה רבתי באמות הספים.

עובדיה יוסף? האיש הקדוש הזה? המורה הרוחני? לא צריך הרבה, מספיק איזה מלמול הקושר את ראש ש"ס למעשים בלתי ראויים כדי שציבור שלם יצרח חמס.

הציבור הזה, הנוהה אחר הרב, לא רוצה לדעת אם יש ממש בחשדות נגדו. הוא פשוט לא רוצה שייגעו בו, הוא לא רוצה שייווצר קשר כלשהו בין שמו לבין חשדות כלשהן. הציבור הזה, בתמצית, מבקש שכל עם ישראל יבין אחת ולתמיד: הרב עובדיה עומד מעל החוק. הוא החוק.

אסור בתכלית האיסור שהקנאות הדתית הזאת תדבק בצורה כלשהי במערכת אכיפת החוק, אבל העבר מלמד שכך קורה. היו מספר פעמים שבהן התבטא הרב עובדיה באופן המהווה עבירה לכאורה על חוקים נגד הסתה. בהתבטאויותיו נגד יהודים חילונים הוא לא פיגר בהרבה אחרי התועמלנים הערבים הארסיים ביותר, ולפעמים אף עלה עליהם.

בעקבות דברים פחותים בהרבה מאלה שאמר יוסף נפתחו חקירות משטרתיות. אצלנו זה תמיד הסתיים בהודעה שהיועץ המשפטי או פרקליט המדינה או שניהם החליטו שהדברים אינם מגיעים לכדי עבירה על החוק, או לחלופין שאין בכך עניין לציבור, וכולם נשמו לרווחה. לא רק חסידי יוסף ומלחכי פנכתו מש"ס, אלא גם חילונים רבים, גם פוליטיקאים רבים - כי אף אחד לא רוצה להתעסק עם כבוד הרב, כפי שהוא מכונה על-ידי האוכלים משולחנו.

אבל מה לעשות שהתנהלותו של הרב אינה מצדיקה יחס של כבוד? תראו מה הוא עשה למען המדינה והחברה בישראל: הוא הקים מפלגה שהיא מהמושחתות בתולדות המדינה, אולי המושחתת ביותר באופן יחסי. הוא גידל עסקנים שחלק גדול מהם היה קשור בפלילים בדרך כזאת או אחרת. חלקם ישבו מאחורי סורגים, ובהם מי שהיה יו"ר המפלגה, אריה דרעי. אחרים עדיין יושבים במאסר, ויש הנמצאים בדרך לשם. קן של שחיתות הקים לנו הרב יוסף, חממה למושחתים הפועלים בניגוד לאיסורים של התורה שבשמה מנהלים הרב ורבניו האחרים את ענייניהם.

אז איך אפשר שלא לקשור את שמו של הרב לחשדות כאלה ואחרים? האם ייתכן שהוא, המנהיג שעל-פיו יישק כל דבר, לא יודע מה קורה בבית שהוא מופקד עליו? האם אין בכל התנועה הזאת אנשים שבאים ולוחשים על אוזנו על מעללי בני-טיפוחיו? וכאשר שומע הרב את הדברים, מה הוא עושה בעניין? לפי הידוע, שום דבר. לא שמענו על הדחה של מישהו מש"ס בגלל מעשים פליליים או אחרים, מכל מקום לא לפני שהמשטרה עולה עליהם.

היינו בסרט הזה

אנחנו כן יודעים בוודאות שגם כאשר המושחתים נתפסים, הרב הצדיק מגונן עליהם. כמעט תמיד הוא טוען כי נטפלים אליהם. מי? האשכנזים, כמובן. הם, כלומר אנחנו, לא יכולים לפרגן למזרחים ולכן רודפים אותם. גם כאשר הפרקליטים המאשימים והשוטרים החוקרים הם מבני עדתו של הרב, גם אז אנשיו תמיד "נרדפים".

הרב מתעלם מכך שהבעיה אף פעם אינה שרודפים מישהו - אלא שתופסים אותו. ואת אנשי ש"ס תופסים למכביר, ואולי היו תופסים יותר לולא חששו מתגובת המרקם האנושי המקיף את הרב.

כשמסתכלים ככה מהצד, האם לא מתקבל הרושם שראינו כבר התנהלות כזאת? כלומר, חצר שבראשה עומדת אישיות סמכותית שאחרים עושים בשבילה את העבודה השחורה, ולכן קשה לקשור את הקשר הראייתי למנהיג? האם לא ראינו כבר מקרים שבהם מעוררת אישיות כזאת יראה, במובן של פחד, ולכן המשטרה חוששת מעימות איתה, והפרקליטות נרתעת מהגשת כתבי אישום? זוכרים את הסרט הנפלא? אין, כמובן, דמיון בין המעשים, אבל מה ביחס להתנהלות? מכל מקום, הנה רמז: גם בשמו של הסרט מופיעה המילה אלוהים (The Godfather, כמובן).

יכול להיות שהרב יוסף הוא באמת טלית שכולה תכלת, אבל אם יש חשד כי מאיר רבין, המאכער מהולילנד, נתן לעובדיה מיליון שקל - צריך לחקור את כל מי שיכול להיות קשור לכך - כולל הרב יוסף!

זה מסר רע שאפשר לחקור נשיא וראש ממשלה וכל אחד אחר, אבל לא את ראש ש"ס. מסר רע מאוד.

matigolan@globes.co.il