"המקומיים קונים הרבה": הבורסה מחקה ירידות של 2% במחזור כבד של 2.2 מיליארד שקל; אפריקה זינקה 9%

פעיל בשוק: "החדשות מיוון מעודדות" ■ המעו"ף סגר מעל רמת התמיכה ב-1,163 נקודות ■ טבע, אלווריון ובזק יפרסמו מחרתיים את הדו"חות הכספיים שלהן ■ בזק עלתה ב-0.7% במחזור הגבוה בשוק; ברקליס: "בזק תהיה אחת המנצחות מהשדרוג ב-MSCI"

יום דרמטי בפתיחת חודש מאי בבורסה: הבורסה בת"א פתחה את היום במגמה שלילית תחת לחץ הירידות שנרשמו בוול סטריט ביום ו', אולם בצהריים החלו הירידות להתמתן במהירות לאחר שנודע כי חבילת הסיוע ליוון אושרה סופית. מדד המעו"ף מחק ירידה של כ-2% כאשר מחזור המסחר בשוק היה גבוה ב-30% מהממוצע והסתכם בכ-2.2 מיליארד שקל.

ירידות שערים של עד 2% נרשמו ביום ו' בוול סטריט, בעיקר בהובלת מניות הפיננסים לאחר ש-S&P חתכה את ההמלצה למניית גולדמן זאקס ל"מכירה". השוק האמריקני קטע רצף עליות של 8 שבועות רצופים, הארוך ביותר מאז 2004.

המסחר בשבוע שעבר בישראל ובעולם עמד בסימן משבר החובות באירופה, ולפי נתוני בית ההשקעות מיטב נרשמו פדיונות כבדים בקרנות הנאמנות המנייתיות בשבוע שעבר, מה שמעיד על חששות הציבור מהבורסה. כ-190 מיליון שקל נפדו מהקרנות המנייתיות המשקיעות בישראל בשבוע החולף, שבוע שלא זכור משלהי 2008. מדד המעו"ף, שרק לאחרונה רשם אוויר פסגות, ירד ב-6.2% מאז ה-6 באפריל.

אך היום המצב שונה ובשוק מדברים על רכישות של גופים מקומיים. "מי שקונה היום הם בעיקר הגופים המקומיים", אמר לנו פעיל בשוק. "החדשות הטובות מיוון מעודדות ותורמות לקיזוז הירידות".

חודש מאי בבורסה נפתח לאחר שמדד המעו"ף רשם תשואה שלילית של 5.3% באפריל, בין היתר על רקע מכירות מצד משקיעים זרים לקראת השדרוג של השוק הישראלי ב-MSCI לסטאטוס "משק מפותח". השדרוג ייכנס לתוקפו ב-26 במאי לאחר סגירת המסחר בבורסה, כאשר מכירות הזרים התמקדו בחודשיים האחרונים בעיקר במניות הבנקים ובמניות נוספות כגון בזק.

התמיכה ב-1,163 נק' נשברת

"הלחץ על מניות הבנקים נמשך, וכיום עומד מכפיל ההון הממוצע של מדד הבנקים על כ-1.02, על רקע המשך המימושים מצד משקיעים זרים, בהשפעת עדכון הסטאטוס של השוק הישראלי לשוק מפותח ב-MSCI", כתבו כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון.

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", מעריך כי מגמת הירידה לטווח הקצר בשוק הינה עדיין מגמת ירידה, כאשר התמיכה החשובה הבאה של המעו"ף שוכנת ב-1,163 נקודות. לדבריו, מהלך של המדד מתחת לרמה זו "ייחשב סימן דובי נוסף והגל היורד אמור יהיה להימשך עד 1,120 נק' בשלב הראשוני. מהלך מתחת ל-1,120 נק' יחשב סימן דובי ארוך טווח".

סגל ציין כי במידה והתמיכה ב-1,163 נק' תחזיק מעמד, אזי הסיכויים להמשך עליות יגברו. לדבריו, "תמיכה כזו תלמד כי המעו"ף לא עבר למגמת ירידה ארוכת טווח אלא למגמה אופקית שגבולותיה הם 1,163 נק' מלמטה ו-1,240 נק' מלמעלה. מהלך מעל 1,180 נק' יחשב סימן חיובי וכך גם יחשב מהלך מעל 1,195 נקודות".

רוח גבית לאפריקה ישראל

מבין המניות הבולטות היום בבורסה, מניות הבנקים והתקשורת, כדוגמת לאומי , הפועלים ובזק , המשיכו לרכז עניין גם היום לקראת המעבר של השוק לסטאטוס "מפותח" ב-MSCI.

"בזק תהיה אחת המנצחות מהשדרוג ב-MSCI", אמר האנליסט דייוויד קפלן מברקליס קפיטל. "היא כבר צוברת תשומת לב ממשקיעים בחו"ל שמוצאים את השווי שלה אטרקטיבי ואוהבים גם את מחזורי המסחר והדיבידנדים שהיא מחלקת. השווי של בזק היום משקף תשואת דיבידנד של 8.5%, לעומת המקבילות באיחוד האירופי שנסחרות בתשואת דיבידנד של 7%".

מניית אפריקה ישראל ריכזה עניין רב לאחר שבסוף השבוע שדרגו האנליסטים בסיטי את המלצתם למניית אפי פיתוח ל"קנייה", תוך שהם מקפיצים את מחיר היעד ל-3.7 דולר - גבוה ב-85% ממחיר השוק. אפי פיתוח מרכזת את פעילות אפריקה ישראל ברוסיה ומהווה את החלק הארי של השקעותיה.

מניית נדל"ן נוספת שעמדה היום במוקד היא דלק נדל"ן , החברה האחות של קבוצת דלק של יצחק תשובה. ל"גלובס" נודע כי תשובה רכש בימים האחרונים אג"ח מסדרה ב' של דלק נדל"ן והגיע להחזקה של כ-70% בסדרה זו (ערך חוב של כ-50 מיליון שקל), המקנה לו שליטה באסיפת מחזיקי האג"ח. בכך, הוא מנע איום של פירעון מיידי של הסדרה, איום שצץ לאחר שחברת S&P מעלות חתכה את דירוג האג"ח של דלק נדל"ן ב-3 דרגות ל-BB.

דו"חות טבע - מחרתיים

הקאמבק היום בשוק לא פסח גם על מניית טבע , שתפרסם מחרתיים בבוקר את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון הראשון של 2010. לפי קונצנזוס תחזיות האנליסטים בוול סטריט, החברה אמורה להציג רווח נקי של 89 סנט למניה (לעומת 71 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד) ולרשום צמיחה של 17.7% בהכנסות לרמה של 3.7 מיליארד דולר. אגב, באותו יום יפרסמו גם בזק ואלווריון את הדו"חות שלהן.

מניית אל על הגיבה לביטול ההסכם לרכישת 4 מטוסים של בואינג בהיקף של 540 מיליון דולר. מדובר בהסכם שנחתם ב-2008 ואל על שילמה כבר מקדמה של 10.6 מיליון דולר, אך כעת היא החליטה לבטל אותו בשל המשבר בענף התעופה העולמי שפגע בחברה והסב לה הפסדים.

חברה נוספת שעדיין מלקקת את פצעי המשבר היא אלווריון . אתר "גלובס" חשף בסוף השבוע כי החברה מתכננת גל פיטורים נוסף - והפעם של כ-30 עובדים - אשר יחל כבר השבוע. סבב הפיטורים האחרון בחברה היה באוקטובר האחרון, אז היא פיטרה כ-25 עובדים. בשנת 2009 כולה פיטרה אלווריון כ-160 עובדים על מנת לצמצם את הוצאותיה.

בסקטור האנרגיה ריכזו עניין רציו , דלק קידוחים ואבנר , השותפות של נובל אנרג'י במבנה "לוויתן" הסמוך ל"תמר". נובל אנרג'י פרסמה את הדו"חות הרבעוניים שלה ביום ה' ולא סיפקה בהם שום רמז לסקר הסייסמי התלת-מימדי שנערך ב"לוויתן", אך בשיחה הוועידה שנערכה עם אנליסטים ומשקיעים (לאחר סגירת המסחר בבורסה בת"א) מסר המנכ"ל, כי "אנו מרוצים מאיכות הנתונים שיש לנו; ייקח עוד זמן ויש עוד עבודה לבצע. יש לנו עדיין ציפייה שנבצע קידוח אקספלורציה בהמשך השנה".

בקרב המניות הקטנות, מניית חילן טק זינקה במחזור מסחר חריג לאחר שהחברה אישרה את הפרסום ב"גלובס", לפיו עופר הירשזון מוכר את החזקותיו בחברה לשותפו אבי באום, שמשתלט על החברה.

[לאתר המעו"ף]