איתות שלילי לשווקים: סין שוב מהדקת את המדיניות המוניטרית

מעלה פעם שלישית השנה את דרישות הלימות ההון מהבנקים ב-0.5% החל ב-10 במאי ■ זאת במטרה לצנן את האשראי הבנקאי המצוי בשיא ואשר הצית את החששות מהתפוצצות בועת הנכסים בכלכלה השלישית בגודלה בעולם

איתות שלילי נוסף לשווקים: סין שוב מהדקת את המדיניות המוניטרית, בפעם השלישית השנה. סין הורתה לבנקים להגדיל את יחס הלימות ההון ואת הרזרבות שלהם. זאת במטרה לצנן את האשראי הבנקאי המצוי בשיא ואשר הצית את החששות מהתפוצצות בועת הנכסים בכלכלה השלישית בגודלה בעולם.

דרישות הלימות ההון המשקפות את היקף הרזרבות שצריכים הבנקים לשמור במאזניהם יעלו ב-0.5% נוספים החל מה-10 במאי, כך פרסם הבנק המרכזי של סין באתר האינטרנט שלו היום. רמת הלימות הנוכחית הנדרשת מן הבנקים עומדת בסין על 16.5% לבנקים הגדולים ו-14.5% לבנקים הקטנים.

המהלך עליו הודיע הבנק המרכזי היום מותיר את רמת הריבית הבסיסית בסין ללא שינוי, אסטרטגיה המשקפת את העדפתם של מובילי המדיניות להמשיך ותמוך בהתאוששות הכלכלית הגלובלית לפני שיחליטו לעשות שימוש ב"נשק" העלאת הריבית, כאשר הצעדים בהם נוקט הבנק מהווים צעדים אלטרנטיבים אשר השפעתם עובדת גם כן. "אנו זהירים מאד ביחס לריבית, מאחר וזהו נשק כבד" אמר יו"ר הבנק המרכזי של סין בכנס שנערך ב-25 במארס בהונג קונג.

מדד המחירים בסין זינק בפברואר ב-2.7%, המדד הגבוה ביותר זה 16 חודשים. ריבחית ההלוואות הבסיסית לשנה אחת עומדת כיום בסין על 5.31% בעוד שריבית הפיקדונות לשנה הינה 2.25%. "כאשר האינפלציה תגיע ל-3%, עלולה סין להתחיל גם בהעלאות ריבית" העריך דויד כהן

ממשלת סין בראשותו של וואן ג'יבאו שמה לה למטרה להביא להאטה בצמיחת האשראי ל-7.5 טריליון יואן שהם 1.4 טריליון דולר השנה לעומת שיא של 9.59 טריליון יואן ב-2009.במהלך החודשיים הראשונים של השנה הלוו הבנקים בסין כבר כ-28% מיעד הממשלה לשנת 2010.

המדד המשולב של שנחאי נפל מתחילת השנה ב-12% על רקע החששות כי היציאה ממדיניות התמריצים תביא ליהאטה בצמיחה וברווחיות החברות.

המהלך שעליו הודיע היום הבנק המרכזי של סין בא על רקע הנתונים שפורסמו בשבועות האחרונים והצביעו על האצה בקצב הצמיחה בסין. מדד מנהלי הרכש שפורסם ב-1 באפריל הצביע על כך שהפעילות היצרנית בסין האיצה במארס מהר יותר מהצמיחה שרשמה חודש קודם לכן, זאת כאשר בינואר ובפברואר נרשם קצב הצמיחה המהיר ביותר מזה 5 שנים, מה שהביא גם לזינוק בייצוא הסיני. ברבעון הרביעי של שנת 2009 צמחה הכלכלה הסינית ב-10.7%, העלייה החדה ביותר מזה שנתיים.