עובדי חברת החשמל יקבלו חשמל חינם "רק" 5 שנים אחורה

כך נקבע בסיכום בין יו"ר המזכירות הארצית של הוועד, מיקו צרפתי, עם הנהלת חברת החשמל ■ סגן יו"ר המזכירות הארצית בחברת החשמל, יעקב דבידה, מתנגד אפילו לשינוי זה: "אתנגד להצעה אם תועלה, אני לא רואה סיבה לכך שהעובדים יתנדבו לממן מכיסם את ההנהלה"

כרסום ראשון בהטבת החשמל חינם הניתנת לעובדי חברת החשמל מאז הקמתה. ל"גלובס" נודע כי יו"ר המזכירות הארצית של הוועד, מיקו צרפתי, הגיע לסיכום עם הנהלת חברת החשמל שלפיו יוגבלו ההחזרים לעובדים קבועים בחברה על הוצאות החשמל שלהם לפני קבלת הקביעות. ואולם הסיכום לא עלה עד כה לדיון במזכירות הארצית של הוועד על-רקע ההתנגדות הרבה שהוא מעורר בתוך הוועד. מנכ"ל חברת החשמל הוא עמוס לסקר.

על-פי ההסדר ההיסטורי, קיבלו עובדי חברת החשמל קביעות בחברה חצי שנה מיום תחילת עבודתם וממועד זה זכו גם בהטבת החשמל חינם. בשנים האחרונות נדחה מועד קבלת הקביעות והיא ניתנת כיום לאחר חמש או עשר שנים. על-פי ההסדר הקיבוצי, עם קבלת הקביעות הוחזרו לעובדים מלוא הוצאות החשמל שלהם מיום תחילת עבודתם ועד מועד קבלת הקביעות, בניכוי חצי השנה הראשונה.

לפני מספר חודשים יזמה הנהלת החברה הסדר חדש המגביל לחמש שנים את התקופה שבעבורה יוחזרו הוצאות החשמל לעובדים המקבלים קביעות. המשמעות היא הפחתת 50% מההחזרים שלהם זכאים עובדים שקיבלו קביעות בחברה לאחר 10 שנות עבודה.

המהלך של ההנהלה היה מבוסס על תקדים: במסגרת תוכנית לפרישה מרצון של 300 עובדים ותיקים ב-2007, הסכימה הנהלת החברה להעניק קביעויות ל-225 עובדים, אך התנתה זאת בכך שמקבלי אותן קביעויות יקבלו החזרי הוצאות חשמל לתקופה שלא תעלה על חמש שנים. כאמור, בחודשים האחרונים סוכם על הרחבת ההסדר לכלל עובדי החברה וללא הגבלת זמן.

להסדר החדש אין מעמד חוקי כל עוד הוא אינו נכלל בחוקת העבודה של עובדי החברה, ולשם כך עליו לקבל את אישור המזכירות הארצית של הוועד. ואולם ל"גלובס" נודע כי בוועד שוררת התנגדות רבה ליוזמה.

סגן יו"ר המזכירות הארצית, יעקב דבידה, אמר בתגובה לפניית "גלובס" כי לא ידוע לו על סיכום בנושא. דבידה אמר כי יתנגד להצעה אם תועלה מכיוון שלדבריו "אני לא רואה סיבה לכך שהעובדים יתנדבו לממן מכיסם את ההנהלה". צרפתי אמר כי "יש הרבה נושאים שלא הועלו לדיון במזכירות הארצית". לגבי נושא הגבלת החזרי הוצאות החשמל אמר צרפתי כי "אין שום שינוי במצב הקיים".

תגובת דובר חברת החשמל: "הנושא יסוכם במסגרת ההסכם הקיבוצי החדש בחברה".

גמלאי חברת חשמל: נעתור לבג"ץ

נציגיהם של קרוב לאלף מגמלאי חברת החשמל יעתרו לבג"ץ נגד המדינה, בדרישה לאסור על המדינה לחתום על הסכם הפנסיה החדש עד שמיעת עמדתם של גמלאי החברה. הסכם הפנסיה החדש מציע לעובדים פיצויי שחיקה של 8-12% למשכורותיהם, בנוסף להצמדת הפנסיה למדד בתמורה לניתוק ההצמדה לתוספות שכר ולהטבות עתידיות שיקבלו העובדים הפעילים בחברה.

במכתב התראה ששיגרו הבוקר ליועץ המשפטי לממשלה ולממונה על השכר באוצר, טוענים הגמלאים, באמצעות עו"ד רון דרור, נכתב: "הקיפוח של הגמלאים כפול", כותב דרור במכתב, "זה שנים נשחקת גמלתם, שכן בקשות לתוספות השכר או הגדלת מרכיב הפנסיה נדחות למועד השינוי המבני וכעת, כאשר מתקרב מועד השינוי המבני, פועלת המדינה לנתקם ממבנה השכר בחברת החשמל".

11
 11