אז מה אם אטיאס הבטיח? הטירוף נמשך: מחירי הדירות החדשות עלו ב-4.5% ברבעון הראשון

חרף הפרסומים האחרונים של האוצר, שיעור המשקיעים עדיין גבוה - פלח רוכשי הדירות להשקעה עלה ברבעון הראשון ב-4%, והם מהווים כבר 18% מרוכשי הדירות החדשות במארס ■ כ-5% מרוכשי הדירות במארס הם רווקים ■ בחודש מארס נרשמה התמתנות בעליות המחירים

ברבעון הראשון של 2010 שוק הנדל"ן מיד ראשונה המשיך את המגמות הבולטות של הרבע האחרון ב-2009, תוך התמתנות קלה בלבד בעליות המחירים בחודש מארס. בכל מקרה, צריך לזכור שחג הפסח וההכנות לקראתו חלו ברובם בחודש מארס (עם גלישה קטנה לאפריל), מה שגרם באופן טבעי למספר ימי מכירה אפשריים מצומצם ולירידה מלאכותית במכירות בחודש זה.

נתוני חברת אלדר לא מצביעים על ירידה בכמות העסקאות ברבעון הראשון לעומת הרבעון הקודם ועדיין מדובר על שוק של ביקושים, כשידם של המוכרים נותרה על העליונה - לפחות באזורי הביקוש אותם בודק המדד. גם לפי נתוני הלמ"ס שפורסמו בחמישי האחרון, 1,652 דירות חדשות נמכרו במארס בישראל, לעומת 1,546 דירות חדשות בפברואר.

שליטה של משפרי דיור

באשר לאפיון רוכשי הדירות: התפלגות רוכשי הדירות עדיין מצביעה על גידול במשפרי הדיור, המהווים הרבעון כ-64% מכלל הרוכשים, לעומת קיטון מתמשך בעסקאות מצד זוגות צעירים - רק 13% מרוכשי הדירות בחודש האחרון של הרבעון. אלה האחרונים רואים כאמור את המחירים ממשיכים לעלות, מבלי שיש ביכולתם להעמיד הון עצמי (או למכור דירה ישנה) כדי לקנות דירה חדשה.

חרף הפרסומים האחרונים של האוצר, שיעור המשקיעים (שרכשו דירות חדשות) עדיין גבוה - ביחס לרבעון הקודם נרשם באלדר גידול של כ-4% בפלח רוכשי הדירות הזה והם כבר מהווים 18% מרוכשי הדירות החדשות במארס. כ-5% מרוכשי הדירות במארס הם רווקים. הנתונים כאמור מייצגים פרויקטים באזורי ביקוש, בגבולות נתניה-רחובות.

בחודש האחרון של הרבעון לא נרשמו עליות מחירים דרמטיות ושיעור העלייה הממוצע עמד על 0.7%, מה שמצביע על מגמת התמתנות קלה בקצב עלית המחירים, אם כי בשיעור שנתי עדיין מדובר בעלייה של כ-9%. בכל הרבעון עליות המחירים היו בשיעור של 4.5%.

באשר להתפלגות סוגי הדירות אין כל חדש. מזה כעשור סוג הדירה המוביל הוא דירת ארבעה חדרים. כ-40% מהדירות החדשות שנמכרו, לפי מדד אלדר בחודש מארס, הינן דירות בטווח 4 עד 4.5 חדרים. שיעור הדירות בנות עד 3 חדרים היה 22%, עלייה נאה ביחס לחודשים קודמים. ושיעור דירות 5 חדרים הינו 17%, שיעור הדירות המיוחדות: 6 חדרים, דירות גן ופנטהאוזים עמד על כ-21%.

רווקים בקרית אונו

זמני הסגירה של העסקאות מתקצרים והולכים בשנת 2010. זו כנראה עדות לשוק נדל"ן חם, בו המחירים עולים כל הזמן בהתמדה והתחושה בקרב רוכשים שיש להזדרז, לאחר שכל ההבטחות על ירידות מחירים מתנפצות מול היצע נמוך.

הזמן הממוצע לסגירת עסקה ב-2009 עמד על כ-55 יום, לעומת 25 יום בממוצע ברבעון הראשון ב-2010.

ברבעון הראשון של 2010 אושרו הרבה תוכניות מתאר מקומיות המאפשרות בנייה לגובה. מדובר בין היתר, בתוכניות מרחיקות לכת, של בנייה בגובה של 20-30 קומות בקבוצות של בניינים. נראה כי בהדרגה, מחלחלת ההכרה בוועדות התכנון ביתרונות הבנייה לגובה באזורי הביקוש (לפחות לפני התפוצצות פרשיית הולילנד והסתעפויותיה). הסיבות הבולטות לקידום התוכניות הללו הן מיעוט בקרקעות באזורי הביקוש, אפשרויות פיתוח רבות ואיכותיות יותר, אפשרויות המיגון, האבטחה, והשמירה משופרות יותר.

דוגמאות לתוכניות מתאר שאושרו לאחרונה: מגדלי דודי אפל בגבעת שמואל, 710 דירות ב-12 מגדלים, מגדלי לחיאני בבת ים, 500 דירות בבניינים בני 42 קומות. הפרויקט של גינדי סיטי ברמלה - ארבעה בנינים בני 18 קומות כל אחד. מנהל מקרקעי ישראל בנשר: 534 דירות במגדלים בני 20 קומות.

נתונים בולטים נוספים העולים מנתוני מארס מתייחסים לערים רמת גן וקריית אונו. בעיר רמת גן נרשמה תנועה גבוהה ביותר של משקיעים בחודש זה (כ-50%) ובקריית אונו נרכשו הרבה דירות (כ-16%) ע"י רווקים.

המדד מבוסס על נתונים הנאספים ע"י חברת אלדר שיווק פרויקטים בע"מ, שהינה חברה פרטית המשווקת דירות יד ראשונה בכל רחבי הארץ, בדגש על אזורי הביקוש. המדד נועד להציג מגמות בשוק שכפי שהן נצפות ע"י אלדר. אין המדד מהווה המלצה כלשהי לשוק המגורים, וכל המתבסס עליו עושה זאת בהתאם לשיקול דעתו האישי

22
 22