הזעזוע הבא בשווקים? פאבר צופה מפולת בסין תוך 9-12 חודשים

פאבר: "השוק אומר לנו שמשהו לא בסדר; סביר יותר שתהיה לנו אפילו מפולת מתי שהוא ב-9-12 החודש הבאים"

‎‎המשקיע מארק פאבר אומר שכלכלת סין תואט ואולי אף "תקרוס" בתוך שנה, מאחר שהירידות במחירי המניות והסחורות מאותתות שבועת הנדל"ן הסינית עומדת לפקוע.

המדד המשולב בבורסת שנחאי לא חזר לשיאים שלו מהשנה שעברה, והסחורות התעשייתיות והיצוא של חברת הכרייה האוסטרליות מצויים במגמת ירידה, אומר פאבר. פתיחת יריד אקספו העולמי בשנחאי בסוף השבוע "אינה סימן טוב במיוחד", הוא אומר, ומזכיר את הגאות והשפל שבאו אחרי הירידה העולמי שהתקיים בווינה ב-1873.

"השוק אומר לנו שמשהו לא בסדר", אמר פאבר, העורך של דו"ח ‏Gloom, Boom & Doom‏, בראיון לטלוויזיה של בלומברג בהונג קונג היום. "הכלכלה הסינית הולכת להאט בכל מקרה. כעת סביר יותר שתהיה לנו אפילו מפולת מתי שהוא ב-9-12 החודש הבאים".

המדד המתחקה אחרי המניות הסיניות שנסחרות בהונג קונג ירד היום ב-1.8%, הירידה היומית התלולה בשבועיים, אחרי שהבנק המרכזי הסיני העלה את דרישות ההון מהבנקים בפעם השלישית השנה. מדד בורסת שנחאי ירד ב-12% מתחילת השנה ורשם את הביצוע הגרוע ביותר באסיה, מאחר שקובעי המדיניות בסין מנסים לרסן את הגאות באשראי שהובילה לעליות שיא במחירי הנדל"ן. היום היו השווקים בסין סגורים לרגל חג.

הנחושת נסחרה היום בשפל של שבעה שבועות ומניית ‏BHP‏ ביליטון, חברת הכרייה הגדולה בעולם, צנחה בשיעור היומי התלול ביותר מאז פברואר, על רקע החששות שההוצאה בסין, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, תואט, ולאחר שאוסטרליה העלתה את המס על יצרניות סחורות (קומודיטיס). מניית ריו טינטו, חברת הכרייה השלישית בגודלה בעולם, צנחה ב-6%.

לא הראשון שמזהיר

פאבר הצטרף למנהל הקרנות ג'ים צ'אנוס ולפרופסור קנת רוגוף מאוניברסיטת הרווארד שמזהירים ממפולת בסין.

צ'אנוס אמר בראיון בחודש שעבר שסין "מצויה על הליכון לגיהינום" מפני שהיא מכורה למנוע צמיחה של בניית נדל"ן. להערכתו, 60% מהתמ"ג הסיני נשען על בנייה. רוגוף אמר בפברואר שבועת נכסים בליבוי חובות בסין עלולה להצית מיתון מקומי בעשור הקרוב.

בייג'ין אסרה על הלוואות לרכישת בתים למטרות השקעה (בית שלישי) והעלתה את ריבית המשכנתאות ואת תשלום המקדמה לרכישת בתים שניים. מחירי הדירות והבתים עלו במארס ב-11.7% ב-70 ערים בהשוואה למארס 2009. זהו שיא שנתי לפחות מאז שנת 2005, בה החלו המדידות הללו.

עם זאת, הממשלה נמנעה מהעלאת הריבית כדי לרסן את קדחת הנדל"ן. שעה אחרי הודעת הנק על העלאת יחס ההון הנדרש מהבנקים אמר שר האוצר שי שיורן שהממשלה נשארה מחויבת למדיניות מרחיבה כדי להבטיח את הצמיחה הכלכלית.

כלכלתס ין צמחה ב-11.9% ברבעון הראשון של השנה, הקצב המרי ביותר מזה כמעט שלוש שנים. התחזית הממשלתית לצמיחה השנתית היא 8%.

האמצעים שננקטו נגד הספקולציה בשוק הנדל"ן עשויים להניע את המשקיעים לפנות לשוק המניות הלאומי, אמר פייבר. עם זאת, המניות מתומחרות לדעתו בצורה מלאה, וייתכן שהמשקיעים הסינים יפנו במקומן לזהב.