כפי שנחשף ב"גלובס": אלווריון מפטרת כ-150 עובדים

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי החברה צפויה לפטר כ-30 עובדים, אך כעת עולה כי המספרים גבוהים יותר ■ החברה מעסיקה 887 עובדים בעולם ■ נדרש שינוי באלווריון/ פרשנות - שמוליק שלח

סבב הפיטורים באלווריון שמתוכנן לשבוע הנוכחי יכלול בין 120 ל-150 עובדים, כך נודע ל"גלובס". בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי החברה צפויה לפטר השבוע עד 30 עובדים, אך כעת עולה כי המספרים גבוהים יותר.

אלווריון מעסיקה נכון להיום 887 עובדים ברחבי העולם, כך שסבב הפיטורים הנוכחי מהווה כחמישית מהחברה. על-פי הערכות, הפיטורים הם חלק מרצונה של אלווריון בהמשך התייעלות, אך עולה השאלה אם במספרים האלה אכן מדובר בהתייעלות, או בקשיים של החברה.

אלווריון צפויה לפרסם מחר (ג') את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של 2010, ועפ"י קונצנזוס האנליסטים, היא צפויה לרשום הפסד של 2 סנט למניה מדוללת, בהשוואה לרווח של סנט בודד ברבעון הראשון של 2009. הכנסות החברה צפויות לרדת ב-17.9% לרמה של 55.72 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 67.87 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בשנים האחרונות היו חששות מההייפ סביב הטכנולוגיה המתחרה ב-WiMAX הנייד, ה-LTE, רשת שאמורה להיכנס לשוק באופן ניכר ב-2011. ייתכן כי מהלך הפיטורים נובע מקשיים של החברה בהתמודדות עם התחרות מצד ה-LTE.

ערן יעקבי מלידר שוקי הון אמר היום (ב') ל"גלובס", כי להערכתו הפיטורים הם בעקבות הכניסה של מנכ"ל חדש לחברה, שעושה מעין "ניקוי אורוות", וכן כחלק מאסטרטגיה שנובעת מהצורך לחזור לרווחיות בתוצאות ולא רק לרשום שיפור בהכנסות. לדבריו, התחרות בין ה-WiMAX הנייד ל-LTE לא מהווה גורם לפיטורים או לקשיים אפשריים של החברה כי לטענתו ה-WiMAX הוא מוצר משלים ל-LTE, וכי לאלווריון יש עדיין מקום לצמוח בשוק הנישתי של ה-WiMAX.

נזכיר, כי אלווריון פיטרה 25 מעובדיה באוקטובר האחרון בישראל ובחו"ל. ב-2009 כולה פיטרה אלווריון 160 עובדים בשני סבבים - הראשון בדצמבר והשני באפריל. הסבב הראשון כלל גם קיצוץ בשכר חברי ההנהלה, במטרה לחסוך בעלויות התפעוליות ולהוריד את רף ההכנסות שמאפשר לחברה להציג רווח תפעולי.

את אלווריון מנהל כיום ערן גורב, שהחליף את צבי פרידמן לאחר שזה כיהן 4 שנים בתפקיד. החברה מספקת מערכות תקשורת אלחוטיות בפס רחב, תוך התמקדות בטכנולוגיית WiMAX, ונסחרת בישראל ובוול סטריט לפי שווי של 232.43 מיליון דולר.

נדרש שינוי/פרשנות, שמוליק שלח

באמצע שנת 2001 הודיעו החברות הישראליות פלאוור ובריזקום על כוונתן להתמזג, ובתחילת אוגוסט אותה שנה קמה חברת ציוד תקשורת ישראלית חדשה - אלווריון. מיזוג פעילויות בין שתי חברות טכנולוגיה ישראליות אינו דבר שבשגרה. לימים, כינו בכירים בשוק ההיי-טק המקומי את מה שקרה באותו המיזוג כ"מרחץ דמים" - מאות עובדים פוטרו, ההפסדים גאו והמאבקים הפוליטיים עלו מדרגה. אולם, מאחורי החברות היו בעלי מניות נחושים, שהבינו כי מדובר בלהיות או לחדול.

תשע שנים קדימה, ונראה שבאלווריון מוכנים למהלך האסטרטגי הבא. שוק התקשורת האלחוטית עבר דרך ארוכה מאז 2001, אלא שכמו אז כן היום, לחברה עם יכולות מוגבלות קשה להישאר בעמדת הובלה בשוק התובעני. אלווריון הצליחה לשרוד את המשברים של השנים האחרונות, היא מובילה שוק חשוב ומרכזי בהתפתחות העתידית של עולם התקשורת והיא מחזיקה בידע אדיר, אבל עובדתית החברה נתקלה בקיר.

תקראו לזה מזל רע, בעיות פוליטיות, או טכנולוגיה שהקדימה את זמנה - התוצאה נראית אותו הדבר. שוק ה-WiMAX הנייד, תקן התקשורת שאמור היה להוביל את החדירה של התקשורת האלחוטית רחבת הפס להתקני מחשוב ותקשורת ניידים, לא מתפתח בסדרי הגודל ובמהירות שציפו להם. באלווריון, שמפתחת ציוד המיועד לנתב את התקשורת האלחוטית מהאנטנות למשתמשים הסופיים (Base Station) ולליבת הרשת, סמכו על התקן הזה כאסטרטגיה העתידית, ובתקופה האחרונה נדרשים שם לחשוב מחדש על דרכה של החברה.

עתיד שוק ה-WiMAX בסימן שאלה

ברקע לאירועים באלווריון, מתקיים ויכוח כבר כמה שנים בתעשיית התקשורת על התקנים שיובילו את מהפכת התקשורת האלחוטית, מה שיבטיח זמינות של סרטים, שיחות וידיאו וקישור מבוסס אינטרנט במחיר יחסית נמוך לכל טלפון או התקן מחשוב נייד. בעוד מצדדי ה-WiMAX משוכנעים שהמוכנות של הטכנולוגיה מחייבת הימצאותו של שוק גדול מספיק, חלק גדול מהחברות בתחום, לכל אורך שרשרת המזון, מאמינות כי השוק יעבור בשנתיים הקרובות לטכנולוגיה הבאה, ה-LTE.

ההבדלים בין שתי הטכנולוגיות הללו אינם העניין המשמעותי, אלא המוכנות לקראתן. רוב הספקיות הסלולריות - אלו שיש להן הכספים והמוכנות לשדרוג תשתיות התקשורת - בחרו ב-LTE כתקן המוביל לדור הבא של התקשורת הסלולרית. ספקיות שירותי התקשורת שהחליטו לאמץ את ה-WiMAX, אם כפתרון קבע ואם כפתרון ביניים, נתקלו בקשיי מימון שהועצמו בעקבות המשבר ב-2008, ובמקרה או שלא הפך ה-WiMAX מהתקווה הגדולה לשוק נישה.

התקווה הגדולה של קואליציית ה-WiMAX הנייד - ספקית שירותי התקשורת האמריקנית, Clearwire - יצאה לדרך באיחור משמעותי, ורק בזכות השקעת עתק של יותר מ-2 מיליארד דולר של ענקיות כגון אינטל, גוגל, טיים-וורנר וקומקסט הצליחה להתרומם. אך כאשר חברת המחקר IDC מפרסמת כי כבר ב-2011 ההוצאות על רשתות ה-LTE יהיו גבוהות יותר מאלו של ה-WiMAX, אין פלא שגם מאנשי Clearwire אפשר לשמוע מחשבות על פתרון עבור טכנולוגיית ה-LTE.

ובתוך כל הכסף הגדול, הפוליטיקה בין ענקיות השירותים וציוד התקשורת והתחרות הקשה, צריכה אלווריון למצוא את מקומה. לאלווריון יש שוק, שלפחות תיאורטית יכול לפרנס אותה. הזדמנויות כאלה ואחרות בשווקים מתפתחים יכולים להמשיך ולהחזיק את החברה עם הראש מעל למים. אבל, כפי שהשוק נראה כרגע, באלווריון נדרש שינוי משמעותי, או לפחות הפיכה לחברה הרבה יותר רזה.