למרות הביקורת: נתניהו ימשיך בתוכנית הפחתת המסים

ראש הממשלה הכריע: המתווה להפחתת המסים יישאר ללא שינוי - הפחתה של 1% במס החברות ו-0.5% במע"מ בתחילת 2011 ■ ההכנסות ממסים הסתכמו באפריל 2010 ב-14.7 מיליארד שקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ימשיך ליישם את תוכנית הפחתת המסים המתוכננת, ללא שינויים, כך נודע ל"גלובס". לפי התכנון המקורי, בתחילת שנת 2011 יירד מס החברות ב-1%, מ-25% ל-24%, הפחתה שתגרום לאובדן הכנסות שנתית של כ-650 מיליון שקל. בנוסף, יופחת ב-0.5% מס ערך מוסף (מע''מ), מרמה של 16% ל-15.5% - שיעור המס שלפני המשבר. הפחתת המע"מ תגרום לאובדן הכנסות בסך כ-1.8 מיליארד שקל בשנה.

במשרד האוצר תומכים בהמשך המתווה, שכן בשנת 2011 לא צפויה הפחתה של המס השולי על יחידים, המהלך "היקר" מכולם.

עם זאת, בבנק ישראל מוטרדים מכוונת נתניהו. בנאומו אמש (א') כתב נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר: "הממשלה העבירה לאחרונה כלל פיסקאלי חדש לקביעת קצב הגידול בהוצאות הממשלתיות, המלווה בתוואי ירידה בגירעון התקציבי וביחס החוב הממשלתי לתמ"ג. הממשלה גם הכריזה על כוונתה להמשיך להקטין את שיעורי המס השולי, במטרה לעודד צמיחה.

"בהנחה שהכלכלה תוכל לחזור לצמיחה של כ-5% - יעד שנראה מעט שאפתני כרגע - אפשר להשיג את יעדי הקטנת הגירעון ושיעורי המס. אולם אם הצמיחה תהיה אטית יותר, הממשלה תצטרך להחליט אם לקצץ בקצב גידול ההוצאות הממשלתיות, או לוותר על חלק מהפחתות המס. זו תהיה החלטה קשה ועל הממשלה לשקול את התועלת של סעיפים תקציביים כנגד התועלת של קיצוץ מסים".

בתוך כך דיווח משרד האוצר כי ההכנסות ממסים הסתכמו באפריל 2010 ב-14.7 מיליארד שקל, לעומת 13.8 מיליארד שקל ב-2009. בניכוי תיקוני החקיקה והתאמות, נשארו ההכנסות ללא שינוי לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גידול בשיעור של 7% נרשם בהכנסות ממסים עקיפים.

על-פי אומדנים של החטיבה למידע ניהולי באגף החשב הכללי, באפריל היה לממשלה גירעון של מיליארד שקל בפעילותה התקציבית - 4.1 מיליארד שקלים מתחילת השנה, לעומת 8.6 מיליארד בתקופה המקבילה. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים ירד לכ-35.5 מיליארד שקל לעומת 37.8 מיליארד שקל בחודש הקודם.