שיאניות השכר במשק: סילבי לאשנס עם 8.3 מיליון שקל עלות שכר בשנה וגליה מאור - 8.1 מיליון שקל

מיכל ארלוזורוב, היועצת המשפטית של מכתשים אגן במקום 6 עם 4.7 מ' ש': "אם כבר שקיפות, אז עד הסוף: שיפרסמו את שעות העבודה המטורפות שלי כולל חגים ושבתות והמחיר העצום שאני משלמת בחיי המשפחה; יש תחושה מסביב שאני צריכה להתנצל על השכר שאני מרוויחה"

"ליידי גלובס" מציג זו השנה השלישית את 20 הבכירות שהרוויחו הכי הרבה ב-2009. קבלו הצצה לכמה מהמדורגות:

במקום הראשון: סילבי לאשנס - סמנכ"לית התפעול בחברה בת של גזית גלוב

עלות שכר שנתית: 8.3 מיליון שקל

זו הפעם הראשונה שבה לאשנס נכללת בדירוג 20 שיאניות השכר, והסיבה לכך טמונה דווקא בעזיבתה את התפקיד. לאחר שבע שנים שבהן כיהנה כסמנכ"לית התפעול של First Capital Real Estate - חברה בת של גזית גלוב, המרכזת חלק מפעילותה בשוק הנדל"ן הקנדי - פרשה לאשנס מהחברה כשהיא מצוידת ב"מצנח זהב", ששוויו כמה מיליוני שקלים, והוא זה שהקפיץ אותה לראש הדירוג הנוכחי.

שנות כהונה בתפקיד: 7

במקום השני: גליה מאור - מנכ"לית בנק לאומי

עלות שכר שנתית: 8.1 מיליון שקל

2009 תיזכר כשנה שבה ניסתה מאור לסלול את דרכה לתפקיד יו"ר בנק לאומי, לאחר כמעט שני עשורים בתפקיד המנכ"לית. ההכרזה על המועמדות יצרה לא מעט רעש, ומאור ויתרה בסופו של דבר, נוכח ההתנגדויות הכבדות.

שנות כהונה בתפקיד: 15

מיקום בדירוג קודם: 3 / גיל: 67

במקום השלישי: אירית איזקסון - יו"ר ישראכרט

עלות שכר שנתית: 7.3 מיליון שקל

ייתכן מאוד שאת 2009 איזקסון תרצה לשכוח, לאו דווקא בגלל תוצאות הפעילות של חברת כרטיסי האשראי שבראשה היא עומדת. איזקסון מכהנת גם כדירקטורית בבנק הפועלים, ופרשת דני דנקנר עוררה לא מעט סימני שאלה בנוגע לתפקודו של דירקטוריון הבנק סביב הפרשה. במקרה של ישראכרט, לאיזקסון אין מה לדאוג. חברת כרטיסי האשראי הגדולה בארץ צפויה לרשום השנה את שיעור הצמיחה הגבוה בתולדותיה.

שנות כהונה בתפקיד: שנה וחצי

מיקום בדירוג קודם: - / גיל: 58

במקום הרביעי: רוית ברניב - יו"ר שיכון ובינוי

עלות שכר שנתית: 7.2 מיליון שקל

באופן יחסי, ברניב היא עוף מוזר בין 20 מקבלות השכר המובילות, ולו רק בגלל העובדה שהיא מכהנת כיו"ר של חברת נדל"ן. ברניב חייבת את תפקידה הנוכחי - וכמובן את עלויות שכרה - לשרי אריסון, בעלת השליטה בשיכון ובינוי, ששמה לה למטרה להציב כמה שיותר נשים בתפקידים מובילים בחברות שבבעלותה.

שנות כהונה בתפקיד: 3

מיקום בדירוג קודם: 6 / גיל: 47

במקום החמישי: אירית אילוז - סמנכ"לית הכספים של אמפל

עלות שכר שנתית: 5.2 מיליון שקל

אילוז נפרדה השנה מהמקום הראשון בדירוג לטובת המקום החמישי, אך אין זה אומר שקופחה בעלויות שכרה. למרות שאמפל, חברת ההחזקות של יוסי מימן, האיש והגז הטבעי, ממשיכה להפסיד, אילוז ומימן ממשיכים למשוך מהחברה שכר ובונוסים נדיבים.

שנות כהונה בתפקיד: 5.5

מיקום בדירוג קודם: 1 / גיל: 43

במקום השישי: מיכל ארלוזורוב - היועצת המשפטית של מכתשים אגן

עלות שכר שנתית: 4.7 מיליון שקל

אין הרבה יועצות משפטיות שנכללות בין חמשת מקבלי השכר הבכירים של חברה ציבורית. יותר מזה, בארה"ב תתקשו למצוא חברה שיועץ משפטי הוא אחד ממקבלי השכר הבכירים בה, אך נראה שכאשר מדובר בחברה הנמנית עם קבוצת אי.די.בי, יש יוצאים מן הכלל. ארלוזורוב מאמינה כי מכתשים אגן אינה מעסיקה מספיק נשים כמנהלות, והיא מנסה לשנות את המצב דרך "פורום נשים" של החברה, שמתכנס אחת לחודש.

שנות כהונה בתפקיד: 2.5

מיקום בדירוג קודם: 4 / גיל: 52

ארלוזורוב על שקיפות השכר: "זו השנה השנייה שהשכר שלי מפורסם, יש הרבה הערות ותגובות על הפרסום, וזה קשה לי ומביך אותי. קודם כל, משום שיש בפרסום השכר מימד של הטעייה, כי לא ככה אני מרוויחה ביום יום, הנתונים שמפורסמים כוללים את האופציות, שממילא לא עולות כלום לחברה.

"זה גם עניין של אופי. אני אוהבת את הפרטיות שלי, והנה בבת אחת אני הופכת לאדם ציבורי, ואף אחד לא שואל אותי אם אני רוצה ומוכנה.

"נשים בעיקר מפרגנות על ההצלחה, כי בשבילן לראות אישה מופיעה בטבלאות השכר זה מעודד. מצד שני, לא נעים לי כי אני יודעת שהנתונים שמפרסמים הם חשבונאיים ולא כלכליים.

"מה שמפריע לי זה שאם כבר שקיפות, אז עד הסוף. שיפרסמו את שעות העבודה המטורפות שלי, 15 שעות ביום בממוצע, כולל חגים ושבתות. המחיר שאני משלמת הוא עצום, כולל בחיי משפחה. שיפרסמו גם את האחריות העצומה של נושאי המשרה. היו שנים, כמו בתחילת 2009, שהחברה גייסה הון של יותר ממיליארד שקל, וכל העבודה רוכזה אצלי. עבדתי כמו מטורפת. יחד עם זאת, בגלל שהמצב הכלכלי לא היה משהו, קיבלתי אפס בונוס, וזה היה לחלוטין בסדר מצדי, בגלל שזה חלק מהאחריות שלי בתפקיד הזה".

* איך ייתכן שעם כל העבודה הקשה והאחריות, את עדיין מרגישה כל כך נבוכה?

"כי יש תחושה מסביב שאני צריכה להתנצל על השכר שאני מרוויחה".

במקום העשרים: פנינה פישמן - מנכ"לית כן פייט

עלות שכר שנתית: 1.6 מיליון שקל

כן פייט עדיין לא הגשימה את חלומה - מסחור אחת מהתרופות שפיתחה - אך נכון לרגע זה נראה שהחברה צועדת בדרך הנכונה. שנת 2010 נפתחה עם הבשורה שהחברה תחדור למזרח הרחוק דרך מיזם משותף עם קרן השקעות סינית. במיזם תפותח תרופה של החברה המיועדת לטיפול במחלות כבד, דוגמת סרטן הכבד ודלקת נגיפית מסוג C, במדינות כמו סין, הונג קונג, מקאו וטייוואן.

שנות כהונה בתפקיד: 15

מיקום בדירוג קודם: 10 / גיל: 61

פישמן על שקיפות השכר: "בחברה ציבורית, אין לך ברירה אלא להתרגל מהר מאוד להיותך חשוף. שקיפות זה דבר טוב שדוחף אותך קדימה, בפרט כחברה ציבורית, כי כשאין את השקיפות אתה נתקע, אין שום עין שבוחנת אותך. השקיפות מכריחה אותך לעמוד בפני ביקורת. זאת התחשלות. אנחנו חברה של 12 עובדים, וכל אחד נורא חשוב ויקר לחברה. אני לא רוצה להצטנע בעניין השכר או להיות צבועה, אבל מה שחשוב לי הוא הטכנולוגיה שאני מפתחת, והדבר החשוב ביותר עבורי זה שהתרופה תגיע לשוק".

* איך הרגשת בפעם הראשונה שפורסם השכר שלך?

"זה מביך בהתחלה שאת חשופה, והפרטים שמפרסמים הם בכלל לא נכונים, כי הם משקללים כל מיני דברים כמו אופציות, וזה ממש לא השכר שלי. זה לא משקף את הדבר האמיתי, וזה מה שמעצבן".

הרשימה המלאה מתפרסמת בגיליון מאי של "ליידי גלובס".