פישר: "יש סכנה לישראל במשבר באירופה אם יתפשט לארה"ב"

(עדכון) - נגיד בנק ישראל: "אני בוחן הגבלות על קבוצות הרכישה; אנחנו לא מזהים בועה בשוק הנדל"ן בישראל" ■ יו"ר ועדת הכספים גפני:"גם אזרחות וציונות זה לא כלכלי"

"יש כאלה שמתוך חברות ובאופן ענייני טוענים כי לימודים בישיבה לא תורמים לכלכלה. הסדר הקיבוצים היה כלכלי? ההשקעה העצומה הייתה כלכלית, היא הוסיפה משהו לכלכלת ישראל? האם תוכניות חקלאיות רבות נשאו פרי? אנו נאלצים לסבסד חקלאות - היא כלכלית?" - בשאלות אלה פתח הבוקר (ד') יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, את ישיבת הוועדה.

"החקלאות, ההתנחלויות והקיבוצים לא תרמו לכלכלה", השיב גפני לעצמו. "ההשקעות בערי הפיתוח גם לא היו כלכליות. אם אנו הולכים על כלכלי ולא כלכלי נראה שלמעלה מ-60% הוא לא כלכלי. גם אזרחות וציונות הם לא כלכליים. שילמדו רק מתמטיקה. אין טעם גם להשקיע".

"לטענה כי מה שלא כלכלי לא צריך להיות כלול בתקציב המדינה אני לא מסכים" - אמר גפני לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בישיבה שדנה במסקנות דו''ח בנק ישראל לשנת 2009.

אנו חייבים להימנע משאננות ביחס לבועה בשוק הנדל"ן

סטנלי פישר אמר במהלך ישיבתה של ועדת הכספים כי "לפי קרן המטבע הבינלאומית, ארה''ב תצא ראשונה מהמשבר וההתאוששות באירופה תהיה איטית מאוד. לפני שלושה שבועות, כאשר הם עדכנו את התחזיות כלפי מעלה, הם ידעו שמדינות אחרות ייגררו אחרי יוון. אני לא חושב שהם תיארו לעצמם את היקף התופעה".

"אני לא הייתי נגד התקציב הדו-שנתי. אני חשבתי שלתקציב הדו שנתי לא יהיה השפעה גדולה, קרי אולי זה יהיה קצת יותר טוב או קצת פחות טוב, אבל לא יהיה שינוי מהותי. עכשיו אני חושב נטו שזה יותר טוב וזה יתרון. זה נותן למשרדים יכולת תכנון גבוהה יותר- אני חושב שלא צריך לשנות את התוכניות כל רגע", הוסיף פישר.

"הדרך שבה המדיניות המוניטארית עובדת משפיעה על מחירים של נכסים. הכסף היה זול ואנשים אמרו לעצמם שזה לא שווה להשאיר את הכסף בבנק ויצאו לקנות מניות. הפער בינינו לבין הנאסד''ק התחיל לגדול, בנוסף גם היתה לנו מערכת פיננסית ובנקאית חזקה - זאת גם הייתה הכוונה.

בנוסף המשיך פישר להתבטא בענייני שוק הנדל"ן הרותח ואמר כי "מחירי הדיור התחילו לעלות. האם זו בועה? אנו לא מזהים זאת כבועה" אולם הדגיש כי "ביחס לבועה בענף הנדל''ן, אנו חייבים להימנע משאננות. יש עלייה יחסית מהירה במחירים ויגיע הזמן ונצטרך לנקוט בצעדים. המפקח כבר התחיל כאשר ביקש לטפל בקבוצות רכישה ואם יש צורך ננקוט בצעדים נוספים. אני לא יכול להגיד לך מתי יש בועה בדיוק אבל אנו בודקים איך להשתמש בריבית כדי לטפל בבעיה הזו ואנו בודקים הטלת הגבלות על קבוצות רכישה".

במהלך ישיבת הוועדה אמר עמיר פרץ כי "משרד האוצר נמצא בניגוד עניינים. הוא ממונה על הצמיחה ולא משנה לו אם ואיך יוצרים צמיחה. יכול להיות שזה יהיה תוך פגיעה בחיסכון של האזרחים. משרד האוצר צריך לתת כמה שיותר אשראי לחברות, לבנות כבישים ועוד, כי הוא רוצה ליצור צמיחה. השאלה על חשבון מי יקח ואל איזה חשבון יגיעו הכספים הללו. לכן אני אומר שחייבים לקחת את אגף הפיקוח על שוק ההון מהאוצר ולהעבירו, בשלב ראשון, לבנק ישראל. בנק ישראל הוכיח, בעיקר במשבר האחרון, כי יש לו את הכוח. הם כבר אמרו לבנק חזק "אתם לא קונים שום בנק באירופה".

פישר נשאל האם הוא תומך בהמשך הפחתת מסים אך החליט הנגיד להתחמק: "אפשר לשמור על יעד הגרעון בשתי דרכים: לא לעלות הוצאות או לא להוריד מסים. זה דבר שהממשלה צריכה לפתור. הממשלה תצטרך להחליט. אני כאן כלכלן אבל אני לא נבחר ציבור".