אין דבר כזה 'רוח יזמות'

יזמים מצליחים בזכות כך שהם לומדים מהדוגמאות שסביבם ומנצלים קשרים חברתיים

אנרגיה. שאפתנות. ביטחון. סבלנות. אומץ. כל התכונות הללו מתקשרות לשם התואר המסתורי "יזמות". אילי תעשייה שבנו את עצמם ממקורות דלים, כגון ריצ'רד ברנסון ואלן שוגר, שונים בהחלט מעובדים השכירים הרגילים.

לנו, הכלכלנים, יש ראייה שונה: נכון, האישיות של האדם חשובה; אבל מהנתונים עולה סיפור אחר לגמרי.

אנדרו אוסוולד, חוקר מאוניברסיטת וורוויק, ודיוויד בלנצ'פלאוור, לשעבר חבר בוועדת המדיניות המוניטרית הבריטית, מרכיבים תמונה מעניינת של היזמות. החתיכה הראשונה בפאזל היא שהרבה אנשים שאינם יזמים טוענים שהיו רוצים להיות כאלה. באירופה, רק 20%-10% מהעובדים עצמאים, אך 60%-30% אומרים שהיו רוצים להיות כאלה.

אוסוולד ובלנצ'פלאוור טוענים שהמפתח לפתרון "תעלומת" היזמות טמון בהזדמנויות שנקרו בדרכו של היזם, ופחות באישיותו. השניים אף בחנו נתונים בנושא האושר, וגילו שהעצמאים נוטים להיות מאושרים יותר. בקיצור, אנשים אומרים שהם רוצים להיות עצמאים, וחשים סיפוק גדול יותר כאשר הם עצמאים, אבל לרוב אינם מוכנים לקחת את הסיכון הכרוך בקפיצה למים העמוקים.

האם הדבר קשור אך ורק להיעדר רוח יזמית? רוב הסיכויים שלא. אוסוולד ובלנצ'פלאוור התכוונו במקור לחקור את הפסיכולוגיה של היזמים, אבל המחקר הזה לא התקדם לשום מקום, משום שנדמה שאין שום דבר ייחודי בחשיבה היזמית.

המשתנה הקריטי הוא בכלל חומרי: ההון. היזמים בפוטנציה ציינו במחקר שהמשוכה העיקרית שעומדת בפניהם היא המזומנים. בהשערת מחקר מחוכמת, השוו אוסוולד ובלנצ'פלאוור אנשים שקיבלו לאחרונה ירושה גדולה לכאלה שלא נהנו מירושה כזו. הם גילו שירושות - המהוות בעצם התפתחויות אקראיות - היו גורם מנבא מהימן מאוד בהליך הפיכתם של אנשים ליזמים. הן השפיעו באופן מיוחד על ההחלטה להפוך ליזם בגיל מוקדם יחסית, כנראה משום שלאנשים מבוגרים יותר יש דרכים אחרות להשיג מימון.

עוד גורם המשפיע באופן משמעותי על ההחלטה להפוך ליזם הוא הרקע המשפחתי. אנשים שיש להם לפחות הורה עצמאי אחד נוטים פי שניים או שלושה להיות עצמאים בעצמם.

מחקר טרי שניהלו סימיון דיינקוב, ינגיי קיאן, ז'ראר רולן ויקטרינה ז'וראווסקאיה, בקרב יזמים בברזיל, חשף תוצאות דומות. בניגוד למחקר של אוסוולד ובלנצ'פלאוור, התרכז המחקר הברזילאי ביזמים המעסיקים לפחות שישה אנשים. גם הוא מצא שהרקע המשפחתי משמעותי: אם יש יזם במשפחתך המורחבת, סביר יותר שתהפוך לאחד בעצמך.

יש כמה עדויות התומכות ברעיון שהאישיות משפיעה. דיינקוב ועמיתיו מצאו, למשל, שהיזמים נוטים להיות סבלניים ואינטליגנטיים, אך חלק מהנתונים אינם תומכים בהכרח בסטריאוטיפ של היזם: הם לא נהנים מביטחון רב יותר מאשר הלא-יזמים, ואף נוטים להתרחק יותר מסיכונים. מחקר אחר שניהלו דיינקוב ועמיתיו מצא שמיסוי נמוך ופיקוח יעיל חשובים מאוד לעידוד הקמת עסקים חדשים.

השורה התחתונה מבחינתי היא שהיזמים לומדים מהדוגמאות שסביבם ונהנים מסיועם של קשריהם החברתיים. גם הסביבה העסקית - הגישה להון והשחרור מעודף ביורוקרטיה - חשובה מאוד. רוח היזמות? אל תחפשו אותה יותר מדי. לא בטוח שהיא קיימת.