צחי סולטן: "תחום חיפושי הגז בהחלט לא איבד פרופורציה"

גלובס tv (עדכון) הדברים נאמרו בפאנל דיון במסגרת ועידת שוק ההון של "גלובס" 2010 ■ ענת לוין: "בהנפקות באופן כללי אין תמחור נכון של הסיכון"

"המשקיעים המוסדיים נהגו באחריות בזמן המשבר, ולדעתי כן למדנו ממנו והפקנו לקחים". במילים אלו פתחה ענת לוין, משנה למנכ"ל בקבוצת מגדל את פאנל הדיון בנושאי אשראי בנקאי, חוץ בנקאי והנפקות בוועידת שוק ההון של "גלובס" בשיתוך BDO זיו האפט, שמתקיימת היום (ד') בת"א.

בדיון השתתפו גם אהוד ארנון, ראש החטיבה העסקית בבנק דיסקונט; רו"ח צבי שיף, שותף אשכול פיננסים BDO זיו האפט וצחי סולטן יו"ר כלל חיתום ובעל השליטה בשותפות מודיעין.

לוין הוסיפה כי "בהנפקות באופן כללי מה שהכי מפריע הוא שאין תמחור נכון של הסיכון - זהו לב הבעיה. כרגע נראה כי אנחנו חוזרים שוב למקום בו תמחור הסיכון הוא מעוות, אין הבדל אמיתי בין חוב שעלול להתגלגל להיות יותר מסוכן, לבין חוב אחר, וזוהי הבעיה שיש לתת עליה את הדעת".

צחי סולטן: "היום בהחלט יש בעיה לגשת להנפקות כמו שעשינו לפני המשבר ב-2007. אם נסתכל על ההנפקות היום - העסקאות בדירוגים הנמוכים מגיעות עם בטוחות ורוב החתמים נוהגים באחריות ולא רצים לכל הנפקה. אני מרגיש בנוח עם כל ההנפקות שאנחנו מובילים."

אהוד ארנון: "המערכת הבנקאית נוהגת באחריות לגבי האשראי שאנו נותנים, ומערכת היחסים עם הבנקים היא ארוכת שנים. קרה משהו בעולם וכל המערכת הידקה את הקריטריונים למתן אשראי, ואף קיבלנו לזה חיזוק מהרגולטור - זהו דבר מבורך שימנע סיכונים לא רצויים הן מבחלינת החברה המבקשת את ההון, והן מבחינת החתמים והמערכת הבנקאית", לדבריו.

צבי שיף: "אחת הדילמות הקשות, היא אם ראית בעיתיות אצל חברה, האם תזרים לה הון נוסף כדי להתגבר על הבעיות ולשרוד את התקופה המשברית. בדרך כלל משקיעים מוסדיים לא מזרימים הון נוסף וזהו ההבדל בין הצלחה לכישלון בהנפקה", אמר שיף.

סולטן התייחס גם להסדרי החוב שחברות מבקשות: "הלקחים שלמדנו. הם לראות מהו הריקברי שיש בחברה ולא להתייחס רק לדיפולט. הדבר השני הוא להתייחס לסימנים - אם נראה שחברה לא מסוגלת להחזיר חובותיה, זה צריך להדליק לנו נורה אדומה. יש לקרוא טוב את התשקיף ולנתח את יכולת החברה לעמוד בהחזרים, ולא להתבסס רק על שמועות, או על דברים מפה לאוזן, אחרת קשיים וקריסות והחזרי החוב עלולים לחזור שוב", לדבריו.

סולטן נשאל גם לגבי שותפות חיפושי הגז מודיעין, בה הוא בעל השליטה, האם הוא לא חושב שכל התחום קצת יצא מפרופורציות. "התחום בהחלט לא איבד פרופורציה, ויש סימנים שמעידים על זה - כל שינוי בהערכה שלנו לגבי איזור קידוח מסוים, מכה גלים, והדרך היא עוד ארוכה. כשנכנסתי למודיעין לא היה בה כלום ועכשיו יש לנו רישיונות ימיים והחברה נסחרת ב-300 מיליון שקל. בועה או לא בועה - לא יודע", אמר סולטן.