סקר: 56% מהחברות בישראל מתכננות מיזוג או רכישה בקרוב

סקר של BDO זיו האפט: בתשובה לשאלה "האם הינך שוקל לבצע מהלך M&A גם עם חברות בחו"ל?" ענו 48% בחיוב

נפח הפעילות בתחומי המיזוגים והרכישות (M&A), כמו גם גיוס כספים לחברות בדרך של הנפקה, מהווה מדד אמין, מאפיין ושמיש על ידי הכלכלנים לבדיקת מצב כלכלות בסייקל העסקי, ובעיקר הוא מהווה אינדקציה לרמת הביטחון של מנהלים וחברות לבצע עסקאות ולקחת סיכונים.

במטרה לאמוד את היקפי הפעילות הצפויים השנה, ביצעו בפירמת BDO זיו האפט סקר מנהלים מקיף שכלל, מענה של יותר מ-100 מנהלים בכירים בחברות תעשיה מהגדולות בישראל שכ- 61% מהן העידו כי ביצעו בעבר פעילות של מיזוג או רכישה . כמו כן קיימו עשרות ראיונות נוספים עם מנהלים רבים. תוצאות הסקר הוצגו היום בועידת שוק ההון של "גלובס" ו-BDO בהשוואה לסקר זהה שבוצע במאי שנת 2008, לפני פרוץ המשבר.

על השאלה, האם בכוונת החברה לבצע מיזוג או רכישה בתקופה הקרובה, ענו מהמנהלים בחיוב. במחצית שנת 2008 ענו בחיוב לאותה שאלה 78%. לדברי אודי סביצקי שותף בכיר ומנהל תחום רכישות ומיזוגים בפירמה " הפתענו מהנתון המעיד למעשה כי מחצית מהחברות הגדולות בישראל מתכוונות לבצע מיזוג או רכישה בתקופה הקרובה. אמנם במחצית 2008 הנתון היה גבוה יותר אבל זה היה בתקופה של טרום המשבר. ניכר גם בשטח כי מנהלים וחברות חזרו לצד האקטיבי של חיפוש הזדמנויות רכישה", הוסיף סביצקי.

על השאלה האם אתה סבור כי מספר עסקאות ה-M&A בישראל ובחברה יגדל השנה לעומת 2008 -47% סבורים שכן, לעומת 55% ב-2008.

בתשובה לשאלה "האם הינך שוקל לבצע מהלך M&A גם עם חברות בחו"ל?" ענו 48% בחיוב. שווקי היעד המועדפים בחו"ל לפעילות M&A הם האזורים הגאוגרפיים המסורתיים לחברות הישראליות - ארה"ב וצפון אמריקה - 37%; מערב אירופה - 33%; ומזרח אירופה - 20%; השווקים במזרח הרחוק, הכוללים את סין והודו מהווים יעד M&A רק עבור 7% מהמנהלים. אפריקה זוכה ליחס רק מקרב 3% מהמנהלים.

"לצערנו, ציין סביצקי , המזרח ואסיה עדיין לא משרות ביטחון לישראלי וחבל שכך - המנהלים והחברות הישראליות פונות עדיין לארה"ב ואירופה, יתכן בשל העובדה שהם סבורים כי הן שחוו את המשבר בצורה החזקה ביותר ואצלן מצויות הזדמנויות הרכישה הטובות יותר".

בדבריו הציג סביצקי גם את ההתאוששות בגיוסי הון בישראל. לדבריו, בחודשים ינואר-מרץ 2010 עמד סכום ההנפקות הציבוריות על 462 מיליון שקל, בעוד שבכל שנת 2009 גויסו 384 מיליון שקל בלבד, כך שהרבעון ה-1 השנה עקף את הנתון לשנת 2009 , מצב דומה רואים שמונים את מספר החברות החדשות שהנפיקו לציבור - 8 ברבעון הראשון של 2010 לעומת 8 סה"כ ב-2009.

רו"ח דני מרגלית שותף מנהל BDO זיו האפט ציין היום בדברי הפתיחה לכנס בהתייחס לשכר הבריכים :"זו תהיה טעות להגביל את שכר המנהלים בשוק הפרטי. הגבלות שכר צריכות להיות בגופים אשר מחוברים לצינור ההנשמה הממשלתי ונהנים מתקציבי המדינה. יהיה זה נכון לקבוע קריטריונים ומדדים נכונים ע"י הדירקטוריון על מנת למתן את הפיצוי ההולם. יש לתמרץ את המנהלים בדרכים מגוונות ולא לגזור את מבנה הפיצוי בהשענות רק על התוצאות העסקיות. חלק מהתמריץ צריך להישען על המדדים המשקפים את הפוטנציאל העתידי בחברה".