טרישה לא הצליח להרגיע: אירופה ירדה ביום השלישי ברציפות

ברקע, החששות ממשברי החוב ונתון חלש בארה"ב ■ הריבית באירופה נותרה על 1%; טרישה מאותת על ריבית שפל לתקופה ממושכת; סירב להתייחס למדינות בעייתיות אחרות; האירו צונח ב-1.1% ל-1.268 דולר

יום תנודתי באירופה: הבורסות פתחו את היום בירידות, עברו לעליות בצהריים בעקבות הנפקת אג"ח מוצלחת של ממשלת ספרד, אך זמן לא רב לאחר מכן המדדים נלחצו מטה בעקבות נתונים חלשים מארה"ב - וכך גם ננעלו. ברקע למסחר באירופה ניצבים עדיין החששות כי ממשלת יוון לא תצליח להוציא לפועל את תוכנית הצנע, מה שעלול להוביל לקריסת תוכנית החילוץ של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. גם החלטת הריבית ודברים שנשא הנגיד האירופי טרישה השפיעו על המסחר היום. בזירת המט"ח, האירו ממשיך דרכו מטה, וצונח מול הדולר לשער של 1.268 דולר לאירו.

אירופה פתחה את היום בירידות. רבבות יוונים החריפו מאתמול את ההפגנות ברחובות אתונה לאחר שוועדי העובדים הכריזו על שביתה כללית בשל הקיצוצים שמתכננת הממשלה. קיצוצים אלה מהווים תנאי הכרחי לתוכנית הסיוע של האיחוד האירופי אך עובדי המגזר הציבורי ביוון מתנגדים בתוקף לקיצוצים. הפרלמנט ביוון מתכנס היום לאשר את תוכנית הצנע, חרף ההפגנות.

המשקיעים מצידם חוששים כי ממשלת יוון תיכנע ללחצים ולא תוכל להוציא לפועל את תוכנית הצנע, מה שיוביל לקריסה של חבילת החילוץ. מחר יכונסו מנהיגי האיחוד האירופי לאשר את חבילת הסיוע והתנאים לכינוס אינם נוחים, בלשון המעטה. במקביל להפגנות ביוון, נגיד הבנק המרכזי של גרמניה, אקסל וובר, אמר אמש כי אין צורך "לנקוט בכל האמצעים" כדי להתמודד עם איום התפשטות משבר החובות באירופה. במילים אחרות, וובר הביע התנגדות לרעיון של חילוץ יוון בכל מחיר.

ספרד מצליחה, בינתיים

בצהריים השתנתה התמונה והבורסות עברו לעליות. ספרד, שסומנה כ"נעל הבאה" שתיפול באירופה ותרעיד את השווקים, הצליחה היום לגייס 2.23 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ממשלתיות ל-5 שנים. בהנפקה נרשמו ביקושי יתר של פי 2.35 והריבית נקבעה על 3.58%. יש לציין כי למרות הביקושים הגבוהים, הריבית במכרז הייתה הגבוהה ביותר מאז מאי 2008, שכן המשקיעים דורשים תשואה גבוהה יותר כנגד הסיכון.

העליות, כאמור, לא החזיקו זמן רב, כיוון שענקית הקמעונאות האמריקנית טארגט דיווחה על ירידה של 5.9% במכירותיה בחודש אפריל, בעוד שהאנליסטים בשוק ציפו לירידה מתונה יותר של 2.3%. הנתון העביר את החוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט לירידות ולחץ גם על אירופה.

"גם אם יוענק סיוע החירום ליוון נותרים חששות רבים לגבי היכולת הפוליטית של ההנהגה ביוון לבצע את תוכנית הקיצוצים", מסרו כלכלני בנק הפועלים בסקירתם החודשית על השווקים לחודש מאי. "במידה והמשבר ימשיך להתפתח ולהדביק מדינות נוספות, וייווצר משבר פוליטי חמור כלל אירופי, אין לשלול אפשרות שבמהלך הזמן יגיע גוש האירו לידי פירוק".

למרות זאת, בבנק הפועלים ממשיכים לשמור על דעה חיובית באשר לשוקי המניות. לדברי הכלכלנים, "עמדתנו לגבי שוקי המניות נותרת חיובית בבסיסה, אם כי אנו מדגישים את העלאתו של גורם הסיכון על רקע ההתפתחויות באירופה. אנו מותירים את הקצאת הנכסים המומלצת על ידינו בעינה, קרי: עדיפות לארה"ב ולשווקים מתעוררים על פני גוש האירו, יפן ובריטניה".

טרישה מנסה להרגיע

הטרגדיה היוונית אמנם טרם הגיעה לסיומה אך ברקע עומדים החששות לגורלן הכלכלי של מדינות עמוסות חוב אחרות, כגון פורטוגל. סוכנות הדירוג מודי'ס מסרה אמש כי היא מכניסה את דירוג האשראי של פורטוגל (העומד על Aa2) לרשימת מעקב. המשמעות היא שייתכן והדירוג של פורטוגל ייחתך בקרוב, בדומה לצעד בו נקטה S&P לפני כשבועיים.

בצהריים פרסם הבנק המרכזי האירופי את החלטת הריבית והותירה על 1%. במסיבת העיתונאים שלאחר החלטת הריבית ניסה הנגיד ז'אן קלוד-טרישה להרגיע את השווקים. טרישה אמר כי הבנק המרכזי האירופי לא בחן שום תרחיש של פישטת רגל של יוון והדגיש כי הסדר חוב ביוון אינו עומד על הפרק. הוא סירב להתייחס לשאלות הנוגעות למדינות בעייתיות אחרות מלבד יוון, אך אותת בדבריו כי הריבית תיוותר ברמת שפל למשך תקופה ארוכה.

ואם במאקרו עסקינן, נתון חזק פורסם היום בגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה. ההזמנות ממפעלים תעשייתיים זינקו ב-5% בחודש מארס (לעומת פברואר), בעוד שהאנליסטים בשוק ציפו לעלייה מתונה יותר של 1.4%.

בורסת שנחאי צללה 4.1%

בורסות אסיה המשיכו היום לרדת, שכן המסחר שם ננעל לפני הנפקת האג"ח המוצלחת של ספרד. המדדים המובילים רשמו ירידות שערים בשל המשבר באירופה. בורסת יפן, שהייתה סגורה במשך 3 הימים האחרונים לרגל יום הזיכרון ו"יום הילד", השלימה פערים וננעלה בירידות חדות, כאשר בורסת שנחאי צללה ב-4.1%.

"שכנותיה של יוון ככל הנראה לא יתנו לה לקרוס אולם המשקיעים יישארו מתוחים על עוד ישנה אי ודאות בנוגע לגורל המדינה ובנוגע לבעיות הפיסקאליות הנוספות בגוש האירו", ציין הבוקר קוואק ג'ונג-בו, מנהל השקעות מקוריאה, בשיחה עם סוכנות בלומברג.

ג'ורג' קאנן מ-UBS הביע את דעתו בפשטות מסוימת: "שום דבר לא באמת השתנה בנוגע לאירופה אבל השווקים הפיננסיים מחפשים תירוץ להוציא אוויר".

מניות היצואניות היפניות, החשופות לאירופה, נפגעות מאוד מהיחלשות משמעותית של האירו מול הין ורשמו ירידות שערים חדות. בהקשר זה נציין את קאנון , מאזדה וניקון .