בברקליס פסימיים: יוון תגיע לחדלות פירעון ללא עזרה חיצונית; האירו ייפול ל-1.2 ד' בתוך חודש עד 3 חודשים

מניחים כי יוון לא תצליח להעביר את החבילה של תוכנית המדיניות הכלכלית (ERP) במועד שנקבע ■ צופים כי המשבר ימשך זמן רב יותר מהתחזיות ■ "השווקים נסחרים על רקע ההערכה כי יוון תדביק במשבר החמור גם כלכלות נוספות, אך אנו לא רואים עתיד דומה לכלכלות האחרות"

כלכלני ברקליס מורידים באגרסיביות את תחזיתם לאירו. זאת, על רקע ירידת שערו אל מתחת לרמת היעד של 1.3 דולר לאירו בשל החמרה במשבר החוב של יוון והתפשטותו למדינות נוספות באיחוד האירופי. בברקליס ציפו כי ההצהרה על חבילת החילוץ של יוון תביא להתחזקותו של האירו בטווח הקצר, אך תחזית זו הוכחה כאופטימית מדי.

בטווח הזמן הקצר מאמינם כעת כי האירו ימשיך להיחלש והם מפחיתים את תחזיותיהם בשיעור חד. הצפי הנוכחי הינו כי האירו יסחר ברמה של 1.2 דולר לאירו בטווח של החודש עד שלושת החודשים הקרובים, כאשר בטווח של שישה חודשים עד שנה הוא יתקן מעט וישוב לרמה של 1.25 דולר לאירו. בטווח הקצר ישנו סיכון ממשי כי הצמד אירו דולר ירשום ירידה חדה אף יותר מהתחזית, בעוד שהצפי להתחזקות הצמד נראה כעת בעל סיכויים מוגבלים הרבה יותר.

בברקליס קפיטל רואים חשיבות גדולה לחלקה של יוון בעסקת החילוץ, ולדעתם סביר להניח כי ממשלת יוון לא תצליח להעביר את החבילה של תוכנית המדיניות הכלכלית (ERP) כפי שהיא מוצגת כיום במועד הסופי שנקבע לסוף יוני. בברקליס מציינים כי תחזיתם הקודמת היתה כי עסקת החבילה תאושר אך כי לממשלת יוון יהיה קשה מאד לממשה ולעמוד ביעדיה. כעת מעריכים הכלכלנים כי אף אם תעבור התוכנית, ובאופן כלשהוא תצליח הממשלה היוונית לצמצם את הוצאותיה, בברקליס מעריכים כי תחזית הצמיחה - אופטימית מדי.

על פי תוכנית ה-ERP התחזית הינה כי יחס החוב תוצר של יוון תעלה לשיא של 149% ב-2013, לפני שיתחיל לרדת בהדרגה. התחזית של ברקליס קפיטל צופה כי המשבר ימשך זמן רב יותר וכי ההתייצבות ברמת שיא של 151% ביחס החוב לתוצר תתרחש בין השנים 2014-2015.

בברקליס מעריכים כי ללא עזרה חיצונית, לא תוכל יוון לשלם את חובותיה - ולמעשה מדובר בצפי לחדלות פרעונה. הכלכלנים מציינים כי אינם רואים עתיד דומה לכלכלות האחרות המעורבות במשבר החוב הנוכחי. ומבהירים כי נראה שהשווקים נסחרים על רקע ההערכה כי יוון תדביק במשבר החמור גם כלכלות נוספות. "כפי שראינו במשבר הבנקים של שנת 2008, הדבקות במשבר יכולה להפוך במהירות משבר נזילות למשבר של חוסר יכולת לפרוע חובות" מציינים בברקליס ומוסיפים, "התייחסות דומה למערכת הבנקאות ולמערכת הריבונית של מדינות - אינה אוטומטית, אך ישנו דימיון מספיק על מנת להבין גי מדובר בבעיה משמעותית".