אם למוריניו מותר, למה לנמני אסור?

מאמן מכבי ת"א לא צריך להתנצל על הבונקר מול הפועל: הוא סוף סוף הכיר בעובדה שהקבוצה שלו נחותה והתנהג בהתאם; וכך, אפילו בעונה עלובה, הוא הצליח להביא אותה מבחינה רגשית לדבר שהכי קרוב לזכייה באליפות

1. "אם יש צדק, נזכה באליפות", אמר אתמול (שבת) אלישע לוי אחרי ה-1-2 של מכבי חיפה על בית"ר ירושלים. הוא כמובן צודק: שיטת הקיזוז, על אף העניין האדיר שהביאה לליגת העל בפלייאוף, אינה ספורטיבית. והנפגעת העיקרית ממנה (מלבד קבוצות התחתית) היתה חיפה. לקבוצה שהחזיקה במקום הראשון ב-29 מתוך 34 מחזורים בהחלט מגיע לזכות בתואר. חיפה הוכיחה לאורך כל העונה שבכל הקשור לעניינים של השגת תוצאות, היא עולה על הפועל, למרות שהציגה ברוב שלבי העונה כדורגל הרבה פחות מלהיב מזה של האדומים.

‏חיפה אמנם עשתה קצת במכנסיים במאני-טיים במשחק העונה, וקיבלה שתי טובות ענקיות ממכבי ת"א (אחת אתמול בדרבי, השנייה ביום שני במשחק ביניהן). אבל אתה אף פעם לא לוקח אליפויות, באף ליגה בעולם, בלי קצת עזרה מידידים.

‏אלישע יכול להגניב חיוך היום: 0-1 קטן בשבת מול בני יהודה בבלומפילד, לעיני 12 אלף ירוקים, והוא יוכל לסמן וי על אליפות שנייה ברציפות. אליפות ראויה שנייה ברציפות.‏

2. טומאסיץ', ראלדס, קפילוטו, ייני, ז'אן. שלושה בלמים פלוס שני קשרים אחוריים. אבי נמני התחפש למוריניו ועלה לדרבי אתמול בהרכב עם כל הביצורים ההגנתיים שברשותו. אפילו המגינים, מלול וגפני, עלו להתקפה רק כשקיבלו הזמנה מיוחדת, וגם שחקני האגף הקדמיים - בוזגלו ואבידור - שיחקו עם הוראה ברורה לעשות בעיקר הגנה. בונקר פר-אקסלנס, שהתלווה לבזבוזי זמן, בייחוד של שטראובר, החל משריקת הפתיחה. הפועל אמנם הגיעה לכמה מצבים, אבל בשורה התחתונה מכבי השיגה את המטרה שלה: 0-0, והנחתת מהלומת מוות על חלום האליפות של האדומים.

‏אפשר לבקר את צורת המשחק המכוערת הזאת של מכבי. לתהות האם זה כל מה שנותר מהמועדון המפואר בארץ - העפות כדורים ליציע והתגלגלויות על הדשא. אבל לעשות דבר כזה יחטיא את המטרה: נמני, עם הטקטיקה שלו, עשה בדיוק מה שקבוצה נחותה צריכה לעשות מול קבוצה שעדיפה עליה בכמה דרגות. נמני גם לא צריך להתנצל בפני אף אחד. הוא מחויב קודם כל לאוהדים שלו, ולהם - כפי שתעיד ההילולה בשערים 10-11 בסיום - ממש לא היה אכפת מהדרך אלא רק מהתוצאה הסופית שדפקה את הפועל.

‏אפשר להגיד הרבה דברים על נמני ועל היכולת שמפגינה מכבי תחת הדרכתו. אבל נראה שכמאמן צעיר הוא מתפתח ולומד מטעויות. בשני הדרבים הקודמים העונה מכבי ניסתה לשחק כדורגל, וחטפה בראש פעמיים עם ספיגה של חמישה שערים. אם גם בדרבים הקודמים נמני היה מוותר מראש על הניסיון לתת מאצ'אפ להפועל, אולי היו נחסכות ממכבי שתי ההשפלות הקודמות.‏

3. הראשון העונה שהצליח לנטרל טוטאלית את משחק ההתקפה המשובח של הפועל ת"א היה גיא לוזון. זה קרה במחזור ה-31, כשבני יהודה התארחה בבלומפילד. לוזון עלה עם שלושה בלמים, ובמחצית הראשונה הפועל בכלל לא התקרבה לשער של בני יהודה. במחצית לוזון קיבל ביטחון. הוא הוציא בלם (דין מורי) והכניס קשר במקומו. בדקה ה-46 הפועל כבשה.

וזה עוד משהו שצריך להיזקף לזכותו של נמני: הוא לא התפתה להמר בשום שלב של המשחק אתמול. גם בדקה ה-90 מכבי נשארה עם אותו מערך בטון שאיתו היא עלתה למשחק. והפועל המשיכה להיראות חסרת אונים.

מי שצריך ללמוד מנמני ולצפות כמה פעמים בהקלטה של המשחק אתמול הוא גיא לוזון, שיפגוש את הפועל בגמר הגביע ביום שלישי.

מצד שני, כשהג'וב שלך בהתאחדות לכדורגל כבר מובטח, בחסות הקומבינה של הדוד/יו"ר, מה זה כבר חשוב אם תביא איזה גביע או לא?