"שטחי האופנה בקניונים בלתי נסבלים ומגיעים ל-70%-80%"

רוני אירני, מנכ"ל קבוצת אלשרד, הביע היום בכנס קמעונאות ביקורת גם על חוסר הבידול בין הקניונים בארץ ■ סולי סקאל, יו"ר קבוצת סקאל: "כניסת השחקניות הבינלאומיות לא תותיר בסופו של דבר מקום לשחקנים קטנים"

"צריך להקטין את שטחי האופנה הבלתי נסבלים בקניונים, שמגיעים ל-70% ו-80% מהעסקים בקניון" - זוהי מקצת מהביקורת שהשמיע היום (א') רוני אירני, מנכ"ל ומבעלי קבוצת אלשרד, כלפי הקניונים. אלשרד מחזיקה במותגים בינלאומיים, בהם מיס סיקסטי, ליויי'ס, דיזל ועוד. דבריו של אירני נאמרו בפאנל במסגרת כנס קמעונאות שנערך על-ידי ארנסט אנד יאנג.

"פותחים קניונים חדשים עם אותה חדגוניות, וכולם נראים אותו דבר. קניון ברחובות נראה כמו קניון בחיפה ובתל-אביב. צריך לאפיין את הקניונים בצורה יותר מעניינת, אחרת יהיו נפילות חזקות מאוד ומשמעותיות של שחקנים וגם של קניונים. יש כאן תהליך אבולוציוני שלא כולם ישרדו אותו", אמר אירני.

אירני טען עוד כי המשבר הכה חזק יותר במותגים הישראליים. "מזה כמה שנים התחלנו להרגיש האטה בארץ בגלל העודף הבלתי רגיל של קניונים ומותגים. כשהשוק הבינלאומי היה רדום - התעשייה הישראלית, יחד עם הקניונים, פרחו. בתמהיל של הקניונים אין את היחס הראוי של מותגים בינלאומיים. בגלל זה המשבר מכה חזק בשוק. כמות המסחר, במיוחד של המותגים הישראלים, לא פרופורציונלית. לא מעט מותגים ימצאו את עצמם נלחמים בתופעה החדשה של יותר מדי סחורות, יותר מדי שטחי מסחר ושיממון קונספטואלי מבחינת הקניונים ונראות החנויות. יהיו שינויים שיכאבו לכולם אבל יהיו טובים לעתיד השוק. אני אופטימי אבל לא בשנה-שנתיים הקרובות, שיהיו שנים מורכבות ולא פשוטות, בארץ ובעולם".

חברי הפאנל התייחסו גם לזירה התחרותית בעקבות כניסת השחקניות הבינלאומיות H&M וגאפ. "H&M תגיע ל-5%-6% מהשוק, אבל לקיחת נתח השוק אינה איום שקשה להתמודד איתו. העניין הוא שהכניסה של H&M יוצרת שינוי בתרבות הצריכה. כאן טמון הסיכון, ולא כמה נתח שוק הרשת תיקח.

"H&M דוחפת לגישה של לקנות בגדים או נעליים שאפשר לזרוק אותם אחרי כמה חודשים. כששיווקתי את טימברלנד בהתחלה אמרתי 'נעליים לכל החיים', אבל מי רוצה היום ללכת עם נעליים לכל החיים?", אמר סולי סקאל, יו"ר קבוצת סקאל (משווקת מותגים בינלאומיים, בהם נאוטיקה, קנת קול, טימברלנד ועוד).

סקאל אמר עוד כי כניסת השחקניות הבינלאומיות לא תותיר בסופו של דבר מקום לשחקנים קטנים. "היום יש תופעה הפוכה שנגרמה בשל כניסת הענקיות הבינלאומיות, של הרחבת שטחי החנויות ל-800-1,000 מ"ר. תופעה זו גדלה. 20 גופים יכולים לתפוס את שטח הקניון. לא יישאר מקום לאחרים, ולקטנים יהיה קשה להתקיים".

אריק בן-זינו, מנכ"ל אלביט קמעונאות וסחר (משווקת המותגים מנגו, גאפ ו-G סטאר), הבהיר כי אין לו כל כוונה להיגרר עם המותגים מנגו וגאפ למלחמת מחירים.

"המלחמה על המחיר היא חסרת משמעות", אמר בן-זינו. "כמותג פרימיום אתה לא יכול לקום בבוקר ולהוריד את המחיר ב-50%, כי את המחיר שתקבע לא תוכל להעלות בחזרה. אותו דבר לגבי הדיסקאונטר. אף אחד לא יכול לדלג הרבה ברמת המחירים. אתה צריך להתמקד במיתוג שלך. אנחנו לא זזים ברמת המחיר ודואגים לשמור על הבידול שלנו ולחדד אותו. כשאין מצב-רוח לקנות, קמפיין של 50% הנחה לא יעזור לך. זה מאמץ מיותר. מלחמת מחירים לא תגיע אלינו".