האם גולדמן זאקס ישלם קנס של מיליארד דולר בגין ההונאה?

הדיילי טלגרף מדווח, כשהוא מסתמך על מקורבים לנושא, כי מתוך רצון להימנע מאישומים חמורים יותר ע"י רשות ני"ע בארה"ב (SEC), גולדמן יעדיף לשלם את הסכום העצום ■ אנליסטים: הבנק וה-SEC יתפשרו על קנס של 150 מיליון דולר

האם גולדמן זאקס ישלם קנס בהיקף מיליארד דולר בגין פרשת הונאת המשקיעים? הדיילי טלגרף מדווח, כשהוא מסתמך על מקורבים לנושא, כי מתוך רצון להימנע מסחבת ומגרירה של התביעה המשפטית של רשות ני"ע בארה"ב (SEC), גולדמן יעדיף לשלם את הסכום העצום. מטעם גולדמן זאקס לא נמסרה תגובה, אך עפ"י הדיווחים גולדמן מעדיף לשלם קנס כדי להימנע מאישומים חמורים יותר שיכולים לעלות אם ההליך המשפטי ימשיך.

אנליסטים בוול סטריט מעריכים כי גולדמן אכן יעדיף לשלם קנס, אך לא במימדים האלו. להערכתם, הבנק וה-SEC יתפשרו על קנס בהיקף 150 מיליון דולר. הרשות נמנעת מלהקל על גולדמן, כמעין צעד של ייראו וייראו - שמדגיש את חומרת העבירה שגולדמן ביצע. אם הרשות תסתפק בעונש קל זה עלול להעביר מסר לא נכון לשווקים, לפוליטיקאים ולמשקיעים.

נזכיר, כי רשות ני"ע הגישה כתב אישום נגד גולדמן זאקס בגין הונאה הקשורה לשוק משכנתאות הסאב-פריים. במוקד התביעה עומדת הטענה כי גולדמן זאקס רימה את הלקוחות שלו והימר נגדם, תוך שהוא גורף הון עתק. ה-SEC טוענת כי גולדמן זאקס שיווק ללקוחותיו ני"ע המגובים במשכנתאות סאב-פריים, תוך שהוא משמיט או מסלף נתונים מרכזיים על אותם מוצרים פיננסיים.

ביקורת קשה הוטחה נגד הבנק בארה"ב, שכן מצד אחד הוא שיווק למשקיעים ני"ע שהיו מגובים במשכנתאות סאב-פריים והיה לו חלק לא מבוטל בניפוח השוק, אולם מצד שני הוא כאמור הימר נגד שוק זה בכספי הנוסטרו שלו באמצעות פתיחת פוזיציות שורט (מכירה בחסר) על אותם מוצרים שמכר ללקוחותיו.