רוביני: "יוון ומדינות מפגרות אחרות יגורשו מהאיחוד האירופי"

"היוונים לא יוכלו להעלות מסים ולחתוך בהוצאות כל-כך הרבה" ■ "אם הממשלה תעלה מסים ותוריד את ההוצאות, התמ"ג ייפול עוד יותר. כמה צנע ומיתון מדינה אחת יכולה לשאת?"

פרופ' נוריאל רוביני, "נביא הזעם" שחזה את משבר האשראי, אומר היום (ד') בראיון לסוכנות בלומברג כי יוון ו"מדינות מפגרות" אחרות ייאלצו לפרוש מהאיחוד המוניטארי באירופה ולזנוח את השימוש באירו על מנת להאיץ את הצמיחה בכלכלותיהן. הוא הזהיר כי משבר החובות באירופה עלול להוביל למיתון עולמי נוסף, קרי תרחיש "W" ממנו הזהיר בעבר רוביני.

"האתגר של יוון להוריד את הגירעון התקציבי מ-13% מהתמ"ג ל-3% מהתמ"ג הוא משימה בלתי אפשרית", אמר רוביני. "אני לא פוסל את האפשרות שבשנים הקרובות חברה אחת או שתיים מהמדינות המפגרות תחויב לפרוש מהאיחוד האירופי". רוביני חוזה שבעוד כמה שנים רק המדינות החזקות באירופה ימשיכו להשתמש באירו.

יוון התחייבה לבצע קיצוצים של 30 מיליארד אירו כדי להוריד את הגירעון התקציבי שלה, ב-3 השנים הקרובות, אך הנתונים הכלכליים מראים שיהיה לה קשה לעשות זאת. רק היום נודע כי כלכלת יוון התכווצה ב-0.8% ברבעון הראשון של השנה, מה שמעיד על המשך המיתון במדינה.

לדברי רוביני, השינויים הפיסקאלים שיידרשו מיוון במסגרת תוכנית החילוץ הינם "מכוערים" והם רק יילכו ויחמירו. בהקשר זה נציין כי הביקורת הציבורית החריפה ביוון נגד תוכנית הקיצוצים הובילה למהומות ואף ל-3 הרוגים בשבוע שעבר.

"היוונים לא יוכלו להעלות מסים ולחתוך בהוצאות כל כך הרבה", אמר רוביני. "אם הממשלה תעלה מסים ותוריד את ההוצאות, התמ"ג ייפול עוד יותר. קרן המטבע הבינלאומית צופה המשך מיתון ביוון למשך 2-3 שנים נוספות. כמה צנע ומיתון מדינה אחת יכולה לשאת?".

בתחילת השבוע השיק האיחוד האירופי "קרן ייצוב" בהיקף של 750 מיליארד אירו אשר תספק הלוואות למדינות הפריפריה הנזקקות, כדוגמת ספרד ופורטוגל. זאת, בנוסף לסיוע מיידי בסך 110 מיליארד אירו שהעניק האיחוד ליוון. רוביני אמר בהקשר זה, כי "השווקים לא משוכנעים שיש טריליון דולר על השולחן; הכסף הזה יחולק רק אם אותן מדינות יצליחו לבצע קיצוצים מאסיביים בתקציבים שלהן ורפורמות מבניות".

בתוך כך, המשקיע המיליארדר ג'ים רוג'רס אמר מוקדם יותר היום לבלומברג כי "קרן הייצוב" האירופית היא "מסמר נוסף בארוך המתים של האירו". לדבריו, "כל המדינות הללו מבזבזות כספים שאין להן ועכשיו זה יימשך. אף אחד לא חושב על התנאים הכלכליים שיש בהם צורך עבור מטבע חזק".