צדיקים קטנים מאוד

חשיבות ההחלטה האתית לגבי שרה נתניהו וידיעות היא הדיון על פרסום תביעה ללא תגובה

הדעה הרווחת היא שהמיליארדר שלדון אדלסון הקים את "ישראל היום" כמכשיר לקידום ידידו בנימין נתניהו. אדלסון מכחיש, אבל ההתייחסות של העיתון אל נתניהו לא כל-כך מתיישבת עם הכחשות אלה. היום (ד') ניתן לכך ביטוי בולט נוסף. בצהלה גדולה ובהרחבה רבה דיווח העיתון על פסק דין של ועדת האתיקה של מועצת העיתונות.

מועצת העיתונות עצמה, ועמה בתי הדין שלה, הפכו כבר מזמן למוסדות ארכאיים שהעיתונות אינה מתייחסת אליהם. לעתים רחוקות מתפרסמים פסקי דין של המועצה, וגם זה בדרך-כלל כאשר לעיתון המפרסם יש אינטרס בכך. גם "ישראל היום", כמו השאר, אינו נוהג לפרסם דיווחים אלה, בוודאי לא בהבלטה.

אז מה השתנה "ישראל היום" מכל הימים? שהיום הפסק האתי קשור לשרה נתניהו, והוא כמובן לטובתה. בית הדין לאתיקה מצא כי "ידיעות אחרונות" נהג לא כשורה כאשר פרסם בהבלטה תביעה שהוגשה נגד שרה נתניהו על-ידי עוזרת שעבדה בביתה בקיסריה.

בהחלטת ועדת האתיקה ננזף "ידיעות אחרונות" על כך שלא ביקש תגובה של שרה על התביעה, אלא הסתפק במילים "טרם הוגש כתב הגנה". הנזיפה הזאת תמוהה, כיוון שכל התקשורת נוהגת כך לפרסם כתבי תביעה ללא תגובה.

שאלה עקרונית

הערך היחיד שיש לפרשה זו הוא בכך שעולה ממנו שאלה עקרונית: האם הנוהג של פרסום תביעה ללא תגובה הוא ראוי? התשובה המתקבלת מאמצעי תקשורת היא שגם כתב ההגנה יפורסם כאשר יוגש. זו תשובה בלתי מספקת, שלא לומר מתחסדת. עד שמוגש כתב הגנה חולפים שבועות רבים וארוכים, שבמהלכם הציבור מעכל את האשמות התובע.

כלומר, אם רוצים להכפיש תדמיתו של אדם - כל מה שצריך הוא לכתוב עליו השמצות לרוב, גם כאלה שאינן נכונות, ואלה יחלחלו לתודעת הציבור כאילו היו עובדות אמת.

כאשר מתפרסם כתב ההגנה כבר די מאוחר כדי לתקן את הנזק שנעשה. מה גם שהנתבע יכול לעשות אותו הדבר, להכפיש את התובע מבלי שתתבקש תגובתו. כלומר, יש כאן מצב מקובל של מתן רישיון להרוג מוניטין ושם טוב של מתדיינים. לכך צריך להוסיף כי אמצעי התקשורת נוהגים לפרסם בהבלטה את כתב התביעה או ההגנה על-פי אינטרסים ועדיפויות שלהם.

"ידיעות אחרונות" החליט לסרב לדרישת מועצת העיתונות לפרסם את פסק הדין. זה אולי לא בסדר, אבל שוב - כמעט כולם עושים זאת.

עורך "ידיעות אחרונות", שילה דה-בר, נימק את סירובו בכך שהמשחק היה מכור. העובדה ש"בית הדין" אפשר לעורך דינה של שרה להופיע במקומה - דבר שהוא בניגוד לכללי בית הדין - יכולה להעיד כי יש ממש בטענה זו, וחבל ש"ישראל היום" שכח לציין עובדה זו בדיווחו.

בקיצור, רבותיי, כולם צדיקים קטנים מאוד - גם העיתונים, גם המועצה, ובטח שרה נתניהו, למרות "ניצחונה".