כיתבו צוואה עכשיו

בנוסף לריכוך המאבקים המשפחתיים, היא מאפשרת תכנון והפחתה של תשלומי המס

אחד ממכריי נפטר לפני כמה שנים מדום לב. בעוד בני המשפחה מתמודדים עם הכאב על האובדן הפתאומי, פרץ סכסוך קשה בין האלמנה לבתה. האלמנה נותרה לבדה בבית גדול בהרבה מכפי צרכיה. הבת, שמשפחתה גרה בדירה קטנה וצפופה במרכז הארץ, ציפתה מהאם למכור את הבית ולעבור לדירה צנועה יותר, ולהשתמש בחלק מתמורת המכירה לרכישת דירה מרווחת יותר למשפחת הבת. האם לא רצתה לעזוב את הבית שבו חיה עשרות שנים, והוויכוח עם הבת הוביל לנתק מוחלט ביניהן, ואף בין הסבתא לנכדיה.

הנזק שגורמים מאבקים בנושא ירושה ניתן למניעה בקלות, באמצעות תכנון מראש של אופן העברת העושר המשפחתי מדור לדור. הדרך הפשוטה ביותר לעשות זאת היא בעריכת צוואה.

בהיעדר צוואה, קובע החוק כי בן או בת-הזוג יירשו מחצית מהרכוש, ואת המחצית הנותרת יירשו הילדים שווה בשווה. מי שאינו עורך צוואה למעשה מסכים, גם אם באופן פאסיבי, לחלוקה שקבע החוק - חלוקה שפעמים רבות אינה תואמת את צורכי המשפחה ואת רצון הנפטר. אך היעדר צוואה יוצר שורת בעיות וסיבוכים נוספים, הניתנים למניעה ועשויים לחסוך ליורשים עוגמת-נפש וכספים רבים.

1. הבעיה: החוק קובע כי בהיעדר צוואה, כל היורשים החוקיים יקבלו חלק יחסי בכל הנכסים. זהו מקור לחיכוכים רבים, שכן לבני המשפחה עשויות להיות דעות שונות באשר לאופן הטיפול בנכס - לדוגמה, האם למכור את הדירה או להשכיר אותה, באיזה מחיר ולמי.

הפיתרון: בעריכת צוואה ניתן להוריש נכס ספציפי (דירה, מכונית, מניות וכדומה) ליורש ספציפי. כל יורש יקבל זכויות מלאות על נכס מסוים, ולא יקבל זכויות על שאר הנכסים. כל יורש יהיה רשאי לעשות כרצונו בנכסים שירש. פיתרון זה מאפשר גם להתאים נכס מסוים ליורש מסוים בהתאם לצרכיו ואופיו.

2. הבעיה: במקרה שלנפטר יש צאצאים (ילדים/נכדים), החוק אינו מכיר בהורי הנפטר כיורשים. היורשים החוקיים (האלמנה והילדים) עלולים להיות פחות מחוייבים לסייע להורי הנפטר, ואף עלולים להפסיק הסדר סיוע שהיה בין הנפטר להוריו.

הפיתרון: בצוואה ניתן להוריש להורים חלק מהנכסים או לקבוע שיקבלו סכום חודשי מתוך העיזבון.

3. הבעיה: החוק מצווה על חלוקה שווה של הנכסים בין הילדים, ללא התחשבות בהבדלי גיל, הכנסה, צרכים ותמיכה כספית שקיבלו בעבר. למשל, ייתכן כי במשפחה אחת שני הילדים הגדולים התחתנו ורכשו דירות בסיוע הוריהם, ואילו הבן הקטן הוא רווק וטרם רכש דירה. במקרים כאלה, ייתכן כי ההורה ירצה להוריש את הנכסים לילדיו בחלוקה שאינה שווה.

הפיתרון: בצוואה ניתן להביא לאיזון של סך הכספים שניתנו בעבר ויינתנו בעתיד לילדים השונים. ניתן גם לקבוע כי ילדי המוריש יהיו זכאים לרשת את נכסי העיזבון בהדרגה או בהגיעם לגיל מסוים, כדי להבטיח כי נכסי הירושה לא יגיעו אליהם בגיל צעיר מדי.

4. הבעיה: בירושה על-פי דין, כל יורש מקבל חלק יחסי במספר נכסים, מה שעשוי להוביל לתשלומי מס מיותרים. לדוגמה, אם לנפטר שתי דירות ושני ילדים, כל ילד יורש מחצית מכל נכס. במקרה זה, כל אחד מהילדים ייהנה מפטור ממכירת מחצית דירה בלבד.

הפיתרון: צוואה מאפשרת תכנון מס והפחתת תשלומי המס של היורשים. בדוגמה שתיארנו ניתן לקבוע בצוואה כי כל ילד יקבל דירה נפרדת, וכך יוכל כל יורש "לנצל" פטור ביחס לדירה שלמה.

על כל אדם שמעוניין לרשום צוואה להתייעץ עם גופים המתמחים בכך, כדי להתאים למשפחתו את הפתרונות הנכונים עבורה.

הכותב הוא יו"ר קבוצת שקל ניהול ביטוח ופיננסים ויו"ר שקל אג'יו, המתמחה בניהול העושר המשפחתי. אין לראות בטור זה חוות-דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפט