מי הלקוח הישראלי המסתורי שהפיל בנקאית ב-JP מורגן-צ'ייס?

סגנית נשיא ומנהלת תיקי השקעות של לקוחות שמנים בבנק טוענת שפוטרה לאחר שהתלוננה על "דגלים אדומים" בתיק ההשקעות של לקוח ישראלי ■ לגרסתה, מדיניות הבנק מחייבת בדיקת סימנים לאי-סדרים בחשבונות פרטיים

פוטרתי כי התרעתי על חששות לאי סדרים בתיקו של לקוח ישראלי בחטיבת הבנקאות הפרטית של ג'.פ. מורגן צ'ייס בניו-יורק. כך טוענת מי שהיתה סגנית נשיא ומנהלת תיקי השקעות של לקוחות גדולים בתאגיד השירותים הפיננסיים הרביעי בגודלו בארה"ב. הבנקאית, ג'ניפר שארקי, תובעת את מעסיקה לשעבר בטענה שפוטרה שלא כדין.

זהותו של הלקוח הישראלי המסתורי לא נחשפה, אך הוא מככב בעל כורחו בתביעה, שעלולה ליצור התנגשות בין חוקי הסודיות הבנקאית בארה"ב לבין דרישה פוטנציאלית של התובעת לחשוף את אי הסדרים לכאורה בחשבונותיו של הישראלי בג'.פ. מורגן צ'ייס. ידיעה על הפרשה מתפרסמת היום ב"ניו יורק טיימס".

בתביעתה, שהוגשה ביום ב' לבית-משפט פדרלי במנהטן, טוענת שארקי, בת 37, כי פוטרה ממשרתה באוגוסט 2009, שישה ימים לאחר שהתלוננה באופן רשמי לפני הממונים עליה על "דגלים אדומים" בתיקו של הישראלי.

דובר של הבנק אמר בתגובה: "אנו מאמינים שלתביעה אין שום צידוק". קובלנה של הבנקאית למשרד העבודה, שהוגשה באוקטובר אשתקד, נדחתה.

פרקליט המתלוננת אמר, כי מרשתו מבקשת סעד מבית-המשפט מפני שמשרד העבודה הפדרלי לא טיפל כיאות בקובלנתה.

שארקי עבדה במשרד של ג'.פ. מורגן צ'ייס בפארק אווניו במנהטן מאז אוקטובר 2006 וטיפלה בתיקי השקעות של 75 לקוחות בשווי מצרפי של 500 מיליון דולר. בתביעתה טוענת שארקי, כי בינואר 2009 "ירשה" מעמית לעבודה לקוח ישראלי, שנמנה עם לקוחות חטיבת הבנקאות הפרטית של הבנק יותר מ-20 שנה.

באותו חודש, החלה שארקי לעבור על תיקו של הלקוח הישראלי לפי מדיניות הבנק, שמכונה "דע את הלקוח שלך", לאחר שקיבלה התרעה מצוות ניהול הסיכונים והציות לתקנות של הבנק, על אי סדרים לכאורה בתיק, נאמר בכתב התביעה. אי סדרים כאלה עלולים להצביע על הלבנת כספים, מרמה באמצעות הדואר, מרמה באמצעים אלקטרוניים או הפרה של חוקי ניירות הערך של ארה"ב.

ביוני אשתקד המליצה שארקי לממונים עליה שהבנק ינתק את קשריו עם הלקוח הישראלי. ובעוד שכתב התביעה אינו נוקב בשם הלקוח, מצויין בו שחשבונותיו הניבו רווחים בסך 600 אלף דולר בשנה במשך יותר מ-20 שנה.

פרקליטה של שארקי טוען, שבדיקת מרשתו חשפה קיום "דגלים אדומים" בחשבונות הלקוח הישראלי, לרבות חשבונות רבים תחת שמות שונים. כמה מהחשבונות לא לוו בתיעוד מספיק.

לפי כתב התביעה, התריעה שארקי על הדגלים האדומים בחשבונו של הישראלי לפני שלושה מהממונים עליה, אך הם התעלמו מההתרעה. שארקי השתכרה 150 אלף דלר בשנה וכן קיבלה בונוס שנתי. היא טוענת שלא קיבלה את הבונוס שהיה מגיע לה ב-2009, בסך 500 אלף דולר. היא מאשימה את ג'.פ. מורגן צ'ייס בהפרת חוזה ותובעת פיצויים שונים.