רויטרס חושפת: מי עמד מאחורי המפולת הדרמטית בוול סטריט?

מסמך פנימי של ה-CME מצביע על חברת ניהול ההשקעות Waddell כמי שמכרה כמות חריגה של חוזים עתידיים על מדדי המניות והתניעה את המפולת

המוכר הגדול והמסתורי שככל הנראה עמד מאחורי המפולת המפתיעה והדרמטית בשבוע שעבר בוול סטריט לא היה קרן גידור גדולה או סוחר שטעה בהזנת פקודת מכירה, אלא חברת ניהול ההשקעות Waddell & Reed Financial (סימול: WDR). כך חושפת היום (ו') סוכנות הידיעות רויטרס, תוך שהיא מתבססת על מסמך סודי שהגיעה לידיה.

כזכור, ביום ה' שעבר החלה ירידה חדה ופתאומית בוול סטריט. מדדי המניות המובילים קרסו בכעמט 10% בפרק זמן קצר של כ-20 דקות, החל מהשעה 21:40 (שעון ישראל). המפולת החלה ממכירה מאסיבית ופתאומית של חוזים עתידיים על מדדי המניות, מה שיצר תגובת שרשרת של מכירות בשוק.

המדדים החזירו את מרבית הירידות כבר באותו ערב, אך חרושת שמועות הוצתה בוול סטריט. בשוק דיברו על טעות טכנית של אחד הסוחרים, על קרן גידור שהסיטה את השוק כדי לגרוף רווחים ויש מי שהפנה גם אצבע מאשימה כלפי סיטיגרופ וטען כי הבנק האמריקני הוא שעמד מאחורי המכירה הגדולה.

ואולם, לפי הדיווח ברויטרס המתבסס על מסמך מתחקיר שערכה בורסת החוזים העתידיים CME, היה זה Waddell שמכרה כמות גדולה למדי של חוזים עתידיים מסוג e-mini על מדדי המניות. מדובר בסוג של החוזים העתידיים הנזיל ביותר בשוק, המעניק גם חשיפה ממונפת למדד S&P 500.

75 אלף חוזים

לפי המסמך, Waddell מכרה כמות גדולה של 75 אלף חוזים. לשם ההשוואה, ב-20 דקות המפולת נסחרו בסך הכל בשוק כ-842 אלף חוזים מסוג זה, על ידי כל השחקנים בשוק. Waddell מנהלת נכסים בהיקף של 74.2 מיליארד דולר.

המסמך חושף גם ששחקנים גדולים נוספים בשוק היו פעילים במיוחד במסחר ב-e-minis במהלך 20 דקות המפולת, ובהם Interactive Brokers, גולדמן זאקס, JP מורגן ו-Citadel Group.

בנק ההשקעות מורגן סטנלי מצוטט במסמך כמי שאמר ל-CME, כי הפעילות החריגה של Waddell לא אמורה להדליק נורות אזהרה כלשהן, כיוון שהחברה "בדרך כלל משתמשת בחוזים עתידיים על מדדים כדי לגדר את עצמה מפני סיכוני מאקרו בשל החשיפה של לקוחותיה לפוזיציות לונג על השוק".

בכל אופן, חקירת ה-SEC המתנהלת בימים אלה היא זו שתקבע האם מדובר היה בפעילות שגרתית של חברת השקעות שגידרה את עצמה, או בפעילות חריגה של ספקולנטים שניסו להטות את השוק לצרכיהם.