גולדמן זאקס: "שווקים תנודתיים; שבנק ישראל יהיה זהיר"

כלכלני הבנק מעריכים כי בנק ישראל יותיר החודש את הריבית על כנה, חרף מדד אפריל הגבוה מהצפוי ■ ציפיות האינפלציה יעלו בשבועות הקרובים, אך קיים "סיכון קטן להתפרצות אינפלציונית ב-2011"

למרות ההפתעה השלילית במדד המחירים לצרכן לחודש אפריל והעלייה האפשרית בציפיות האינפלציה, בנק ישראל יותיר את הריבית במשק על כנה בסוף החודש, וזאת מחשש להחרפת משבר החובות באירופה שעלול להעיב על ההתאוששות הכלכלית בעולם. כך מעריכים כלכלני גולדמן זאקס בסקירה עדכנית ללקוחותיהם, שהגיעה לידי "גלובס".

מדד המחירים לצרכן זינק ב-0.9% בחודש אפריל, בעוד שהתחזיות המוקדמות בשוק עמדו על 0.6-0.8%. עלייה חדה של 13.7% במחירי ההלבשה הביאו לחריגת המדד מהתחזיות, כאשר שאר סעיפי המדד היו בהתאם לתחזיות המוקדמות בשוק.

ב-12 החודש שהסתיימו באפריל עמדה האינפלציה בישראל על 3%, קרי בקצה העליון של תחום היעד הממשלתי (1-3%). בגולדמן זאקס ממשיכים להעריך כי בחודשים הבאים תמשיך האינפלציה לרדת לכיוון ה-1.5% עד הרבעון השלישי של השנה, ולאחר מכן תעלה בהדרגה ל-2.5% בשנה הבאה.

"באופן כללי", כותבים האנליסטים, "אנו רואים סיכון קטן להתפרצות אינפלציונית ב-2011".

כידוע, שוק הריביות בארץ רגיש מאוד לציפיות האינפלציה, והנגיד סטנלי פישר לא מתעלם מכך. מאז חודש אוגוסט האחרון עלתה הריבית במשק ב-1% ל-1.5%, כאשר ההעלאות היו ספורדיות ובמנות של 0.25%. לפחות שתיים מהעלאות הריבית היו תוצאה ברורה של עלייה בציפיות האינפלציה בסמוך להחלטת הריבית.

"ההפתעה במדד אפריל עשויה להביא לעלייה מתונה בציפיות האינפלציה בשבועות הקרובים", מעריכים בגולדמן זאקס. "עם זאת, בשווקים בעולם תנודתיים וזוהי סיבה יותר מטובה עבור בנק ישראל להיות זהיר. אנו מעריכים שהבנק יותיר את הריבית ללא שינוי בסוף החודש, אך בהודעת הריבית הוא ישים דגש רב יותר על ריסון ציפיות האינפלציה".

כלכלני גולדמן זאקס ממשיכים להעריך שהריבית בישראל תעלה בהדרגה, אך באופן מתון יותר מכפי שציפו רבים בתחילת השנה. הם צופים שהריבית תגיע ל-2.5% עד סוף השנה ול-4.5% עד סוף 2011.