הציבור בבונקר: הקרנות הכספיות גייסו 900 מיליון שקל בשבוע

הקרנות המסורתיות רשמו פדיונות של כ-400 מיליון שקל, מתוכם כ-270 מיליון שקל בקרנות אג"ח חברות וכללי וכ-5 מיליון שקל בלבד בקרנות המנייתיות

תעשיית קרנות הנאמנות התנהלה בשבוע שעבר בצילה של תוכנית הייצוב האירופאית שפורסמה ביום ראשון האחרון. אמנם, יומו הראשון של השבוע (קודם לפרסום התוכנית) לווה בפדיונות כבדים של כ-700 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, אך לאחריו התהפכה המגמה ואף נרשמו גיוסים קלים, זאת, לצד גיוס עקבי וגבוה לאורך כל השבוע בקרנות הכספיות. כך מוסר רוני אפטר, מנהל קשרי יועצים בבית ההשקעות מיטב.

בסיכום שבועי רשמה תעשיית הקרנות גיוסים של כ-500 מיליון שקל, אך בנטרול הקרנות הכספיות שגייסו כ-900 מיליון שקל, רשמו הקרנות המסורתיות פדיונות של כ-400 מיליון שקל, זאת לעומת פדיונות של כמיליארד שקל בשבוע הראשון של החודש.

הקרנות המנייתיות (ישראל, חו"ל וגמישות) רשמו פדיונות זניחים של כ-5 מיליון שקל. קרנות אג"ח חברות וכללי, מנגד, רשמו פדיונות של 270 מיליון שקל, זאת, לעומת פדיונות גבוהים יותר של כ-660 מיליון שקל בשבוע הראשון של החודש, כך שניתן להצביע על רגיעה מסוימת.

הקרנות השקליות רשמו פדיונות גבוהים יחסית של כ-140 מיליון שקל, הפדיון השבועי הגבוה ביותר בחודשיים האחרונים בעוד שקרנות אג"ח מדינה וצמוד מדד רשמו פדיונות קלים של כ-40 מיליון שקל.

הקרנות הכספיות כאמור הם הסיפור החם של השבוע החולף, זאת לאחר שהצליחו לגייס סכום מרשים של כ-900 מיליון שקל המוביל אותן לגיוס של לא פחות מכ-1.7 מיליארד שקל מראשית החודש, בדרך, אולי, לשבור את שיא הגיוסים החודשי של נובמבר 2008 (3.4 מיליארד שקל) או אף של מרץ 2008 (3.5 מיליארד שקל).

הגיוסים הגבוהים מפתיעים עוד יותר בכך שהם מתגברים דווקא בימים של עליות שערים נאות, הן במדדי המניות ובאגרות החוב הקונצרניות, ונראה כי ציבור המשקיעים לא נשאר אדיש לסיכונים שעדיין קיימים ועל כן מגדיל חשיפה לקרנות נאמנות בעלי מאפייני סיכון נמוך ביותר, כדוגמת הקרנות הכספיות השקליות. וייתכן, שלפחות חלק מן ההסבר מצוי במקום אחר לחלוטין: הידיעות שמדד המחירים לצרכן יעלה בשיעור גבוה וברצון לייצר הפסד ריאלי לצורך קיזוז הפסדים, מציינים במיטב.

מתחילת החודש קטנו נכסי תעשיית קרנות הנאמנות בכ-100 מיליון שקל. תעשיית הקרנות מנהלת נכון להיום כ-140 מיליארד שקל.