ההסתדרות מתנגדת לרפורמות במשק כתנאי לתוספות שכר

לפי הערכות, ההסתדרות תדרוש תוספת שכר של 4-5% לעובדי המגזר הציבורי ■ האוצר מוכן לפי שעה ל-1.5% בלבד

שיחות המו"מ על הסכמי השכר במגזר הציבורי, שנפתחו היום (א') רשמית בין משרד האוצר להסתדרות, חושפות פערים גדולים בין הצדדים - לפחות בכל הקשור לנקודות הפתיחה.

ל"גלובס" נודע כי בעוד ההסתדרות סבורה כי בשנתיים האחרונות נשחק שכרם של עובדי המגזר הציבורי כחלק ממגמה מתמשכת של 9 שנים, באוצר סבורים כי שכרם הריאלי של העובדים דווקא עלה. הפער הזה מוסבר על ידי האופן שבו כל צד מתייחס לסוגיית השחיקה: האוצר הסיק כי השכר עלה משום שהשווה את שחיקת עובדי המגזר הציבורי לשחיקת השכר במגזר הפרטי. בהסתדרות, לעומת זאת, השוו את השכר הממוצע במגזר הפרטי לזה שבמגזר הציבורי, והגיעו למסקנה שזה שנים ספורות מרוויחים יותר במגזר הפרטי ושהפער בין השניים גדל. בהסתדרות דורשים מהאוצר להביא בחשבון את תחזיות הצמיחה לשנת 2010, העומדות על 3.7%.

אחת המחלוקות הגדולות קשורות לדרישת האוצר להוביל כמה שינויים מבניים במגזר הציבורי בכלל, ובמשרדי הממשלה בפרט, כתנאי למתן תוספות שכר לעובדים. בהסתדרות מבהירים כי הם תומכים ברפורמות, אך דורשים להפריד בין הסכמי השכר לדיונים על הרפורמות. על פי הערכות, באוצר יוותרו על התניה זו, בין היתר משום שההסתדרות תדרוש תוספות שכר גבוהות במיוחד, עד שעדיף יהיה לכולם להניח בצד את הדרישה לשינויים מבניים.

עו"ד אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי שמוביל מטעם ההסתדרות את המו"מ, אמר הבוקר בפתח הדיונים כי ההסתדרות תבקש לבצע שינויים שיצמצמו את הפערים בתוך המגזר הציבורי. כך למשל, ייתכן כי ההסתדרות תבקש מהאוצר לאמץ מודל של אפליה מתקנת עבור הנשים במגזר הציבורי, שסובלות משכר נמוך מזה של עמיתיהן הגברים. בד בבד, היא עשויה לדרוש כי יותר רכיבי שכר ייכנסו אל השכר הקובע לפנסיה.

גם הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, דיבר על פערים חברתיים, כאשר לא מן הנמנע כי הוא רומז לכך שהאוצר ישוב וידרוש שכר דיפרנציאלי במגזר הציבורי. למשל כזה שיטיב עם העובדים החלשים על חשבון תוספות השכר של עובדי החברות הממשלתיות. לוין הוסיף כי המשבר באירופה מלמד עד כמה דרושים הסכמי שכר מרוסנים לטובת יציבות המשק.

בהסתדרות טוענים כי השיחות עדיין לא כוללות "מספרים", אך על פי הערכות תדרוש ההסתדרות תוספת של לפחות 4%-5% עבור עובדי המגזר. באוצר מוכנים לפי שעה לתוספת שלא תעלה על 1.5%.