אסטרטג ההשקעות הראשי של אופנהיימר: "נצלו את הירידות לקניית מציאות; ה-S&P יעלה 18% בשנה"

בריאן בלסקי אופטימי מאוד לגבי מצב השוק האמריקני, ולא מתרגש מהמשבר באירופה ■ "אנחנו נמצאים בחלון זמן של כשלוש שנים של תנודתיות גבוהה. בנקודת הזמן הזו מדובר בהזדמנות טובה להיות בשוק המניות. ובין השווקים המפותחים, הכי טוב להיות בשוק האמריקני"

בריאן בלסקי, אסטרטג ההשקעות הראשי של אופנהיימר, הוא אורח קבוע בכנסים השנתיים אותם עורכת החברה בישראל. בכנס אשתקד, הימר בלסקי שמדד ה-S&P 500 ששייט אז ברמות של 700-800 נקודות, יעפיל בתוך שנה לרמה של 1,130 נקודות. ביום שישי האחרון, רגע לפני נחיתתו בארץ, סגר המדד את השבוע התנודתי ברמה של 1,135 נקודות, מרחק של חמש נקודות מהתחזית שלו.

למרות אי הוודאות בשווקים בעת הנוכחית, בלסקי רגוע יחסית ומבטיח שהשוק השורי עדיין לא הגיע לקיצו.

"השוק האמריקני התאושש"

"שמענו כל כך הרבה חדשות רעות על ארה"ב ועל שוק המניות שם בעשור האחרון. למעשה, בעשור האחרון היה לארה"ב זמן לבנות את עצמה מחדש והיא היום הרבה יותר שמרנית מבעבר. זה נכון לגבי הממשל, מנהלי החברות וגם למשקיעים", אומר בלסקי.

"בינתיים, ראינו אזורים אחרים בעולם שפשוט מתפוצצים כמו יוון וסין שצומחות בקצב מהיר מדי", הוא אומר ביחס להשלכות של המשבר באירופה על ארה"ב. "המשקיעים האמריקנים מגזימים בתגובתם להתפתחויות בגוש האירו וביוון. יוון מהווה רק 3% מהתמ"ג של גוש האירו. אם זו הייתה גרמניה שפושטת רגל, זו היה עניין אחר".

"חלון הזדמנויות למניות"

למה המשקיעים האמריקנים מגיבים בחריפות להתרחשויות באירופה? ההסבר של בלסקי מתחיל בזיכרון הקצר שלהם. "הם זוכרים את הכאב האחרון שהם הרגישו ב-2008", הוא אומר, "אבל אנחנו לא נמצאים ב-2008. אנחנו נמצאים בתקופה שמזכירה יותר את 1998, עם משבר הרובל ברוסיה. אנחנו במצב של מאזנים מצוינים, רווחי החברות חוזרים לצמוח ויש תגובה טובה של השווקים מנקודת השפל ועד היום".

"בפרספקטיבה ארוכת טווח אנחנו נמצאים בחלון זמן של כשלוש שנים של תנודתיות גבוהה ובנקודת הזמן הזו מדובר בהזדמנות טובה להיות בשוק המניות ובין השווקים המפותחים, אנחנו מאמינים שהכי טוב להיות בשוק האמריקני", הוא אומר.

"אנחנו לא בתבנית של W"

תבנית של שפל כפול בכלכלה היא נדירה מאוד, מציין בלסקי. "למעשה רק פעם אחת בהיסטוריה האמריקנית זה קרה. זה היה בשנת 1980-1981 ונגרם כתוצאה מכך שיו"ר הפד אז, פול וולקר, העלה את הריביות כדי להרוג את הצמיחה. זה לא יחזור על עצמו, מכיוון ש-60% מההכנסות בארה"ב מקורן בארה"ב ורק חלק קטן בא מבחוץ".

לדבריו, "המשקיעים הפרטיים לא השתתפו בראלי האחרון. הייתי הרבה יותר דובי אם ההתאוששות הזו הייתה מונעת על ידי משקיעים פרטיים. הם עדיין ביחס של 1 ל-9 במניות מול אג"ח. השווקים עשו מהלך גדול ועכשיו אנחנו רואים תנודתיות. הבעיה הגדולה הייתה אם משקי הבית היו עכשיו מושכים את הכסף החוצה מהשווקים בגלל התנודתיות הזו. אבל למען האמת, אין כסף למשוך החוצה".

"יש בועה בזהב ובאג"ח ממשלת ארה"ב"

"אין בועה בשוק המניות האמריקני", קובע בלסקי. "כולם חושבים שיש בועה כי מרגש לדבר על מניות, אבל לא חזרנו אפילו לרמות השיא בשוק מניות".

"בשביל לראות בועה צריך לראות אופוריה ואיפה היא נמצאת היום? בזהב, כי כולם מדברים ומסכימים על זהב. כשאתה רואה אנשים בטלוויזיה ממליצים לקנות זהב, אנחנו בבעיה", הוא אומר. "באג"ח ממשלתיות גם יש לנו בועה. אנחנו בשוק שורי כבר 20 שנים בשוק האג"ח הממשלתיות".

"ה-S&P יגיע ל - 1,300 נקודות"

"1,300 נקודות. תרשום את זה", אומר בלסקי במענה לשאלה איפה יהיה המדד בעוד שנה מהיום. "אני מעריך שנראה עלייה של כ-17%-18%. לא ראינו משקיעים אמריקניים חוזרים לקנות מניות ואנחנו נראה את זה קורה בהמשך הדרך", הוא מסביר.

"בסוף היום, פחד לא מניע את השווקים. יסודות כלכליים מניעים אותם. יש פה רווחים אמיתיים, צמיחה אמיתית ותזרימי מזומנים אמיתיים. ייתכנו תיקונים של 5%-8% לאורך הדרך אבל לא מעבר לכך. אנשים מנהלים את הכסף שלהם מאוד בשמרנות וזה גורם להרבה תנודות. אני אמליץ למשקיעים לנצל את הירידות כדי להשקיע כסף במציאות".

"המומלצים: טכנולוגיה, תעשייה ומוצרי צריכה"

"מניות הטכנולוגיה הן מקום להיות בו", קובע בלסקי. "אלו חברות מבוססות שמייצרות הכנסות ותזרים מזומנים חיובי. "אנחנו אוהבים גם חברות תעשייה שיכולות להרוויח כשדברים הולכים כמו שצריך וגם כשדברים משתבשים. קטרפילר (סימול: CAT) היא מניה שיכולה להרוויח מההתפתחות של הכלכלה הגלובלית. אני שורי גם על מניות כמו אמרסון (EMR) או יונייטד טכנולוג'יס (UTX) שהן הרבה יותר מגוונות ברחבי העולם".

למרות שהן רחוקות מהקונצנזוס בשנה האחרונה, בלסקי ממליץ גם על מניות של יצרניות מוצרי צריכה בני קיימא. "אני מעריך שהקונים בקצה הגבוה של סקאלת הצריכה, אלה שמהווים 80% מכוח הקנייה, חוזרים לקנות בקצב גבוה. אנחנו ממליצים על טרגט (TGT), טיפאני (TIF), הום דיפו (HD) או לואו'ס (LOW)".

"להימנע מאנרגיה, תקשורת ותשתיות"

"מי שמחפש תשואה בחברות תשתיות השירותים, צריך לדעת שהתשואה שם יורדת כבר שש שנים ברציפות. בחברות התקשורת יש מלחמת מחירים בין AT&T (T) ו-וריזון (VZ) ששוחקת את רווחי החברות. בסקטור האנרגיה יש הרבה היצע והביקושים יורדים והוא לא מומלץ במחירי הנפט הנוכחיים".

"אל תחששו משוק המניות"

"קחו נשימה עמוקה ועשו את עבודת המחקר שלכם", מציע בלסקי למשקיעים. "אל תקשיבו לרעשי הרקע שאומרים לכם לפחד. אין לכם ממה לפחד. העובדות הן שהערכות השווי בארה"ב מאוד אטרקטיביות. השוק מתפקד כפי שהוא אמור לתפקד וזה לא שונה מפעמים קודמות. דבר נוסף שעליכם לזכור הוא שטוב צומח מרע, וגם אם המצב נראה רע, טוב עוד יצמח ממנו".