למי מתאימה קופה אישית

קופות גמל בניהול אישי לא מתאימות לכל אחד. כך תדעו אם הן טובות בשבילכם

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הקיימות היום הן סוג של קופסה אטומה. אין לנו שליטה על אסטרטגיית ההשקעה בהן, ובוודאי לא על ניירות הערך שבוחרת הקופה. יתרה מכך, דמי הניהול שגובה חלק נכבד מהקופות מצמצמים בצורה משמעותית את סכום החיסכון שלנו.

על מנת לטפל בבעיה אישרה ועדת הכספים את הפעלתן של קופות גמל בניהול אישי. המשמעות היא שאתם תוכלו לנהל באופן עצמאי את כספי החיסכון שלכם, וליהנות מפטור מלא מתשלום מס על הרווחים שתצברו בקופה, בדיוק כמו בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות הרגילות.

זו אינה המצאה ישראלית. היא פועלת בהצלחה במדינות רבות בעולם, ובראשן ארצות הברית, שם היא נקראת Individual Retirement Account (או IRA), ומאפשרת לחוסכים לבחור היכן לפתוח את החשבון מבין אלפי בנקים וחברות ביטוח. בארץ, לפחות בשלב הראשון, יתאפשר חיסכון באמצעות קופה בניהול אישי רק לכספים שאינם חלק מההפרשות הפנסיוניות הישירות שלכם, כלומר בקרנות השתלמות ובקופות גמל שהנן בסטטוס עצמאי.

היתרונות והחסרונות:

היתרון המרכזי של קופת גמל שכזו הוא כמובן האפשרות של החוסך לנהל את מדיניות ההשקעה בחיסכון הפנסיוני שלו בהתאם לאופיו ולצרכיו האינדיבידואליים. תוכלו להחליט בעצמכם מהו שיעור המניות בקרן, אילו ניירות לקנות וכדומה. ניהול עצמאי כזה גם מנטרל אפשרות של השקעה בניירות ערך שיש בהם אינטרס של הקופה ולאו דווקא של החוסך.

לחופש של הניהול האישי יש כמובן גם צד פחות טוב. לא כולנו בעלי הבנה מקצועית מספקת בניהול השקעות, וחוסכים חסרי ניסיון בשוק ההון עלולים ליטול סיכונים גדולים מדי, ולסכן את כספי הפנסיה שלהם. כדי להקטין את הסיכוי לכך נקבעו הגבלות אחדות להשקעה בקופה. למשל, נאסרת השקעה באופציות, החזקה בנייר ערך בודד לא תעלה על 10% מסך נכסי הקופה, וניתן יהיה להשקיע בחו"ל רק במדינות בעלות דירוג גבוה.

מבחינת התשואה, הסטטיסטיקה מלמדת כי רוב מנהלי ההשקעות, למרות מקצועיותם וניסיונם הרב, אינם גוברים על תשואת השוק. לכן, ניהול חכם של הקופה באמצעות תעודות סל יניב לחוסכים בהן תשואה טובה יותר מזו שהיו מקבלים ממרבית הקופות המנוהלות. מצד שני, השגת תשואת השוק אינה דבר של מה בכך.

היא אמנם פשוטה מבחינה טכנית, אך קשה לביצוע מבחינה פסיכולוגית, משום שהיא דורשת עמידה בתנודתיות של השוק.

אחת הנקודות המרכזיות להצלחתן של הקופות האישיות בחו"ל היא דמי הניהול הנמוכים שלהן, המתאפשרים בעקבות כך שהגוף המארח את הקופה אינו צריך לעשות דבר וחצי דבר (פרט לקצת עבודת ניירת).

בארצות הברית, למשל, דמי הניהול הנגבים מהחוסכים ירדו לרמות אפסיות של דולרים בודדים בכל שנה (לא כולל, כמובן, את עמלות הקנייה והמכירה של הניירות עצמם). גם בארץ האוצר הצהיר כי אחת ממטרות הפעלת הקופה האישית היא להוזיל את עלויות דמי הניהול של החוסכים. אולם בדיקה מהירה של דמי הניהול שגובים כמה גופי ההשקעות, שכבר השיקו קופות כאלה, מלמדת כי הם אינם נמוכים באופן משמעותי מאלה שנגבים בקופות הרגילות. אם המצב הזה יימשך, רעיון הקופות האישיות פשוט יתמסמס.

למי זה מתאים

ככלל, אם אינכם מסוגלים להשקיע באמצעות אסטרטגיה ברורה, אחראית ונטולת רגשות, קופת הגמל בניהול אישי אינה בשבילכם, וטוב תעשו אם תמשיכו להפריש את כספכם לקופות המנוהלות. מצד שני, אם יש לכם היכולת, בעיקר המנטלית, להשקיע בעקביות ובאחריות, קופת הגמל בניהול אישי עשויה להיות גן עדן עבורכם, משום שהיא תאפשר לכם לבנות תיק השקעות פנסיוני, שרווחיו פטורים ממס.

  • הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים. אין לראות במדור המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.
  • לקשר במייל yinon@bursa4u.com