שחקן חדש על מפת הניווט: גארמין רושמת דריסת רגל גם בישראל

יצרנית מכשירי הניווט הגדולה בעולם מקווה לנווט להצלחה בין מכשירים שעולים למעלה מ-1,000 שקל, תחרות מול תוכנות הניווט במכשירי הסלולר והבעלים המקומי של היבואנית, שאחראי גם על ייבוא המכשירים המתחרים של Mio

שוק מכשירי הניווט (PND) נחשב לשוק סוער בישראל. מספר השחקנים אמנם לא גדול, בדומה לשוק הסלולר, אך התחרות על יישומים חדשים ועל הורדות מחירים עזה במיוחד. כעת, מגיע לשכונה שחקן חדש בדמות חברת גארמין האמריקנית, יצרנית מכשירי הניווט הגדולה בעולם. החברה אמנם פעילה בארץ כבר כשנתיים דרך מכירת שעוני דופק וציוד ניווט לרוכבי אופניים באמצעות היבואנית אפיקים מערכות מידע, אך עכשיו היא תחל למכור כאן גם מכשירי ניווט.

התחרות בשוק הישראלי מתחלקת לשניים. מצד אחד, נמצא המותג Mio מבית חברת Mitac הטיוואנית. מהצד השני נמצאים מותגי מדבקה כמו Que, שמתבססת על תוכנת הניווט iGO של חברת Nav N Go הישראלית, וגם פוג'יקום, שעובדת עם תוכנת הניווט של איתוראן. ההבדל העיקרי בין Mio לשאר היצרניות בשוק הוא ש-Mio אינו מותג מדבקה אלא עומד מאחוריו יצרן אמיתי.

הצרכן הישראלי לא מבדיל כל כך בין חברה אמיתית למותג מדבקה, למרות שבחלק מהמקרים מותגי מדבקה לא נהנים מיכולות חומרה טובות מספיק, בניגוד למוצרים שמאחוריהם עומדות יצרניות אמיתות. בקרב היצרניות האמיתיות קיים חשש שמא שם המותג שלהן ייפגע כשהשוק מוצף במכשירים זולים, שסובלים מתופעות כמו ממשק לא ידידותי, באגים או חוסר התאמה מושלם בין החומרה לתוכנה.

הסלולר נוגס בהצלחה

פרט ל-Mio, פועלות בעולם שתי שחקניות גדולות נוספות בתחום מכשירי הניווט - גארמין וחברת TomTom ההולנדית. על פי נתוני חברת המחקר Canalys, במחצית 2009 החזיקה גארמין 36% משוק מכשירי הניווט העולמי, בעוד TomTom החזיקה 29%, Mio עם 11% ו-Navigon הקטנה עם 3% בלבד.

אבל בגארמין מתקשים לשקוט על זרי הדפנה. הדו"חות האחרונים של החברה לא היו חיוביים במיוחד והציגו צניחה של 15% ברווחי החברה בתחום מכשירי הניווט הניידים ל-221 מיליון דולר. הסיבה העיקרית לירידה הייתה התחרות המתגברת מול שוק הטלפונים החכמים, וכניסתן של חברות ענק כמו נוקיה וגוגל לתחום, עם תוכנות ניווט חינמיות במכשירים שלהן.

התחרות המתפתחת מול עולם הסלולר מכה בגארמין, אבל כבר לפני כשנה וחצי היא זיהתה את הבעיה, והפתרון שמצאה היה שיתוף פעולה עם חברת Asus הטיוואנית, שהוליד את הטלפון הסלולרי Nuvifone. למרות שהטלפונים הללו מציעים תוכנת ניווט ללא חיוב חודשי, הם לא זכו להצלחה רבה. לפני מספר חודשים הכריזו שתי החברות על שני דגמים חדשים, A10 ו-A50, שיגיעו עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. זאת, בניגוד לדגמים הקודמים, שהגיעו עם חלונות מובייל של מיקרוסופט או עם מערכת ההפעלה של לינוקס.

יש מקום בשוק

גארמין הוקמה ב-1989 סביב שולחן קלפים בקנזס, ארה"ב, שם ממוקם מטה החברה עד היום. שם החברה מבוסס על שמות שני המייסדים: גארי בורל וד"ר מין קאו. הקשר הישראלי בין שני המייסדים הוא נשיא Nav N Go, דודי וירניק, שמקורב לשניהם. וירניק אפיין לחברה את המוצר הראשון שלה, והיה נציגם בישראל עד כניסת אפיקים.

מבחינת וירניק, לא היה ניגוד אינטרסים בין המוצר שלו לזה של גארמין עד 2006, כשתוכנת הניווט iGO יצאה לשוק. במשך שנים גארמין לא הסכימו לייצר תוכנה לישראל, אולם בחודשים האחרונים הדבר השתנה, והם החליטו לגייר את המערכת שלהם ולרכוש מפות מחברת מפה.

הטלנובלה הניווטית הזו לא הסתיימה עם כניסת אפיקים. רונן חזן, הבעלים של חברת רונלייט, המייצגת בישראל את חברת Mio, הפך להיות שותף באפיקים לפני כחצי שנה. כך נוצר מצב שבו חזן שולט בשתי חברות ניווט בארץ, ובעצם מתחרה בעצמו.

"עשינו הפרדת רשויות, כמו בעסקים אחרים שיש בהם בעלים שמחזיקים עסקים עם תחרות", מסביר מנכ"ל אפיקים, ניר לוי, ל"גלובס" את הסיטואציה הבעייתית. "יש אצלנו קיר שמפריד בין שתי הבעלויות האלה, כש-Mio הוא המוצר המוביל בישראל ב-PND".

לדברי לוי, "Mio היא חברת ניווט לרכב. היא לא פונה לסגמנטים נוספים, בניגוד לגארמין, שפונה למשל לחברות ניהול ציי רכב. החברה מביאה מכשירים שמתקשרים למרכז הבקרה ומשתלבים איתה. באמצעות תוכנה יכולות חברות לדעת איפה כל כלי רכב שלהן נמצא, כשמי שנמצא במרכז הבקרה יכול לשלוט ביעד שמופיע לנהג במכשיר".

"לא נגיע לנתח שוק של 50%"

לטענת לוי, יש מקום לעוד שחקן בשוק הפרטי בארץ. "גארמין היא שחקן דומיננטי, שישראלים מכירים אותו מהשכרות רכב בחו"ל", הוא אומר אבל מנמיך ציפיות: "אני לא חושב שבסביבה המקומית לגארמין יהיה נתח שוק של 50%, מכיוון שהיא מתאימה לקבוצה יותר מצומצמת של לקוחות איכותיים". לדבריו, המטרה היא להגיע לנתח שוק של עד 15% בשנה הראשונה.

גארמין מתמקדת כרגע בשוק היוקרתי יותר עם שני מוצרים מסדרת ה-nuvi: דגם 1310 ודגם 1410 שמחירם עומד על 1,000-1,200 שקל. ההבדל העיקרי בין המוצרים הוא גודל המסך - 4.3 אינץ' לעומת 5 אינץ', בהתאמה. לשניהם יש דיבורית בלוטות' מובנית עם סנכרון אנשי הקשר מהטלפון למסך המכשיר.

לא מתפשר על איכות

למרות שהצרכן הישראלי שם דגש רב יותר על מחיר ופחות מתייחס להבדלים בין מוצר מדבקה למוצר אמיתי, אומר לוי כי "יש הבדל בטכנולוגיה בין המוצרים השונים בשוק. גארמין לא מתפשרת בנושא הזה, מכיוון שיש לה את הידע לייצר מיקום מדויק במכשיר ולא לנחש את המיקום שלו, בשונה מחלק מהמכשירים המתחרים".

גארמין נכנסת לישראל באיחור רב, כשהשוק כבר בוגר ורבים מהנהגים כבר מחזיקים מכשירי GPS ייעודי או תוכנת ניווט במכשיר הסלולרי. לדברי לוי, "גם לאירופה החברה נכנסה באיחור, אבל היא הוכיחה איכות למוצר עם ממשק פשוט. הרבה יצרניות מנסות לתת ערך מוסף, ומעמיסות את המכשירים שלהן בפיצ'רים, שבסוף גורמים להסחת דעת לנהג. במכשירים שלנו יש פחות גימיקים, והם יותר מטפלים בניהול הנסיעה".

לוי לא מתכוון להתחרות עם מוצרים ב-500 שקל. "אנחנו לא מוכרים מכשירי ניווט בפחות מ-1,000 שקל, מכיוון שאנחנו חושבים שיש תמורה למחיר אצלנו. מדובר במוצר שעמיד גם לחום של 60 מעלות, כמו החום שפנים הרכב יכול להגיע אליו בקיץ בישראל. בסופו של דבר, כשיש בעיה, אנחנו לא שואלים שאלות בנוגע לתיקונים".