ציוץ אקדמי: נוכחות האוניברסיטאות והמכללות בטוויטר ובפייסבוק

האוניברסיטאות מתמקדות בנושאי אקדמיה, והמכללות בעניינים חברתיים וביח"צנות

שירות המיקרו בלוגינג טוויטר והרשת החברתית פייסבוק נחשבים כזירות שבהן מותגים, גופים פיננסיים ויצרניות תוכן חייבים לתחזק נוכחות פעילה. מחקר חדש שנערך בביה"ס לחינוך באוניברסיטת תל אביב מגלה כי גם המוסדות האקדמיים החלו לאמץ את הזירות הללו, אם כי באופן מועט ושמרני. במחקר נבדקה הפעילות בלמעלה מ-70 חשבונות פייסבוק וטוויטר של גופים באקדמיה הישראלית (אוניברסיטאות, מכללות, יחידות וכו'). המחקר מצא כי הצטרפות גדולה של גופים אלו לטוויטר הקדימה בכחצי שנה את הצטרפותם לפייסבוק.

"פייסבוק הוא הוותיק יותר, הפופולרי יותר והגדול יותר, ולכן הממצא הזה מפתיע," מסביר אחד מיוזמי המחקר, ארנון הרשקוביץ. "אבל יכול להיות שההסבר נעוץ בפריצתה של טוויטר לתקשורת הישראלית באמצע 2009, בימי הקרב המתוקשר בין אשטון קוצ'ר ל-CNN, וההפגנות באיראן".

במהלך המחקר, ניתחו החוקרים כ-2,000 ציוצי טוויטר של גופים אקדמיים, וחילקו אותם על-פי נושאים: פנים-ארגוני (קשורים לעיסוק האקדמי של הגוף או הודעות יח"צ), חוץ-ארגוני (קשורים לתחום האקדמי/מקצועי של הגוף אך לא אליו), וחברתי. הניתוח העלה כי אוניברסיטאות נוטות יותר לנושאים חוץ-ארגוניים, ומכללות עוסקות יותר בנושאים חברתיים ויחצ"ניים.

לדברי הרשוביץ', הממצאים העידו על "הבדלים מהותיים בין האוניברסיטאות והמכללות באופן בו הן מנצלות את הרשת החברתית: האוניברסיטאות הן החוט המקשר לעולם המדע, ואילו המכללות, שהן מוסדות לימוד קטנים בדרך כלל, מצטיינות בסגולות חברתיות חזקות".

עוד עלה במחקר כי השימוש שעושים הגופים האקדמיים בכלים אלו הם עדיין שימושים פשוטים, שלא כוללים פריטי תוכן או תווים מיוחדים, תמונות, קישורים או אירועים.