סינדרום אירופה: בנק ישראל צפוי להוריד את תחזית הצמיחה

תחזית הצמיחה ל-2010 היא 3.7% וצפויה לרדת בשיעור מינורי ■ התחזית ל-2011 - 4% - צפויה לרדת באופן משמעותי ■ בכיר בבנק: "הימים אינם כתיקונם" ■ בנק לאומי פירסם תחזית קודרת, עם תחזית צמיחה של 3% בלבד ל-2011

בנק ישראל צפוי לעדכן את תחזית הצמיחה בקרוב - כך נודע ל"גלובס". תחזית הצמיחה ל-2010 היא 3.7% וצפויה לרדת בשיעור מינורי, ואולם התחזית ל-2011 - 4% - צפויה לרדת באופן משמעותי.

חלק נכבד מתחזית הצמיחה של ישראל נגזר מתחזית הצמיחה בעולם, ולכן כשהמוסדות הכלכליים הבינלאומיים יעדכנו את התחזיות, לבכירי בנק ישראל לא תהיה ברירה אלא לחתוך גם את התחזית למשק הישראלי.

"הימים הללו בבנק ישראל אינם ימים כתיקונם", הודה בכיר בבנק ישראל. "תדירות המפגשים של הפורום המוניטרי עלתה". בבנק ישראל עוקבים בדאגה אחרי ההתפתחויות באירופה, ומקורות בבנק אישרו את הטענה כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, צפוי להאט את קצב העלאת הריבית, וכי בשנה הקרובה הריבית הריאלית (הריבית הנומינלית בניכוי האינפלציה) במשק תהיה עדיין שלילית.

לקראת החלטה על שיעור הריבית ביום שני הקרוב, בשוק ההון העריכו שפישר "צריך" להעלות את הריבית - אך כלל לא בטוח שזה מה שיעשה בסופו של דבר. על אף הגורמים האובייקטיבים התומכים בהחלטה על העלאה, התמונות הקשות מיוון והחששות הכבדים שהן מעלות עשויים להכריע.

גם המדד המשולב לחודש אפריל שפירסם היום (ה') בנק ישראל, בשיעור 0.1%, מעיד על האטה בקצב הצמיחה.

היום עדכן בנק לאומי את תחזית הצמיחה ל-2011 ל-3%. "הצמיחה ב-2010 עדיין תיראה טוב, וזאת בזכות העוצמה - אפקט קצה - של סוף 2009", אמר הכלכלן הראשי בלאומי, גיל בפמן. "עם זאת, במבט קדימה, הצמצום התקציבי המתוכנן לכל מדינות המערב צפוי להשפיע לרעה על הצמיחה ב-2011, ובכך לפגוע ביכולת של היצוא הישראלי לשמש כמנוע צמיחה, תוך כדי השפעות שליליות גם על חלק מהביקושים המקומיים". בתוך כך פירסמה היום הלמ"ס כי נרשמה האטה ברבעון הראשון של השנה - הן בייצור התעשייתי, הן בפדיון במסחר ובשירותים.

בראשית השבוע פירסמה הלמ''ס שקצב הצמיחה השנתי ירד ברביע הראשון של 2010 ל-3.3% בלבד, לעומת 4.8% ברבעון האחרון של 2009. בכיר בשוק ההון אמר ל"גלובס": "על מנת שתחזית הצמיחה של בנק ישראל תתממש, המשק הישראלי חייב לצמוח בשלושת הרבעונים הנותרים של 2010 ב-4% לפחות - דבר שנראה קשה".

ניתוח הנתונים מעלה תמונה מדאיגה, שלפיה צנח היצוא ביותר מ-7%, בה בעת שהצריכה הפרטית לנפש ירדה אף היא, לרבות צריכת מוצרים בני-קיימא, שצנחה בכ-20%. הן היצוא הן הצריכה הפרטית נחשבים קטרים מרכזיים במשק הישראלי, ואחראים למרבית הצמיחה במשק בעשור האחרון.