"משבר אירופה לא יחלוף במהרה; הירידות בשווקים - לא זמניות"

מחלקת הברוקרז' של דש הולכת נגד הזרם ומזהירה מהתפשטות משבר החובות באירופה אל מחוץ לגבולות היבשת האירופית ■ "ישראל היא בין המדינות החשופות יותר לייצוא לאירופה"

מחלקת הברוקרז' של דש מזהירה היום (א') כי משבר החובות באירופה ימשיך ללחוץ על השווקים ולא יחלוף במהרה כפי שחושבים כלכלנים רבים אחרים. להערכתם, משבר החובות יתרחב מעבר לגבולות אירופה ויפגע בהתאוששות הכלכלית העולמית.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי במחלקת הברוקרז' של דש, כותב בסקירה השבועית ללקוחותיו, כי "בשלב הזה כבר ברור שהאירועים האחרונים בשווקים לא יחלפו במהרה ולא יסתכמו בירידות שערים זמניות, כפי שקיווינו. הססנות וחוסר החלטיות של השלטונות באירופה לא מנעו התפשטות המשבר לפאזה בעלת השפעות כלכליות לא רק על אירופה עצמה, אלא גם מעבר למרחב האירופי. אנו צופים שהמשבר שמתפתח באירופה, אשר הורגש היטב עד היום בעיקר במישור הפיננסי, יתרחב ויגרום לפגיעה בצמיחה כלכלית לא רק באירופה עצמה, אלא גם בעולם".

עמדתו של זבז'ינסקי שונה ובולטת בנוף הישראלי. בזמן שכלכלנים רבים מעריכים כי השפעת משבר החובות האירופי הינה מוגבלת וכי הצמיחה בארה"ב היא זו שתמשיך לתת את הטון בכלכלה העולמית, זבז'ינסקי מדגיש כי אירופה עדיין מהווה את החלק הארי בסחר העולמי ולכן מידת ההשפעה שלה על הצמיחה בעולם הינה גבוהה.

משבר אשראי נוסף?

"מבין המדינות האירופיות בהן חלק גדול יחסית מסך הייצוא מופנה אל מחוץ לאזור האירו, למשבר המתפתח בשווקים הפיננסיים יהיו השלכות כלכליות גם מעבר לגבולות אירופה", כותב זבז'ינסקי. הוא מציין שהפגיעה בחברות בוול סטריט לא צפויה להיות מהותית, שכן 8% בלבד מהכנסות החברות ב-S&P 500 מקורן באירופה. עם זאת, זבז'ינסקי כותב כי "ישראל היא בין המדינות החשופות יותר לייצוא לאירופה".

נתוני המאקרו שפורסמו בשבוע שעבר בעולם כבר מצביעים על תחילתה של האטה כלכלית. באירופה, למשל, מדד Markit Flash Eurozone Composite Output Index העדכני ביותר הראה שגם הייצור וגם ההזמנות החדשות ירדו בחודש מאי בשיעור חד.

פוטנציאל הנזק של המשבר באירופה חורג, לטענת זבז'ינסקי, מעבר לקשרים הכלכליים עם מדינות היבשת. הוא מציין כי תוכניות הצנע של יוון, פורטוגל וספרד והקיצוצים התקציביים של מדינות אחרות באירופה יובילו להאטה בהתאוששות הכלכלית הגלובלית. כמו כן, עלייה בפרמיות הסיכון של המדינות צפויה להגדיל את הוצאות המימון שלהן מחד ולייקר את האשראי לחברות מאידך.

יתרה מזאת - זבז'ינסקי מזהיר מהתפתחות משבר אשראי נוסף, מאותו סוג שכידוע הכשיר את הקרקע למפולת 2008. לדבריו, "הסיכון הגדול והמיידי יותר שעלול להתפתח נובע מההתפשטות של 'השיתוק' במערכת הפיננסית הבינלאומית, כולל במערכת הבנקאית. ההסתברות להתפתחות זו עולה בתקופה האחרונה, כפי שמתבטא בעליה של פרמיות הסיכון השונות המגולמות בשווקים הפיננסיים".