בכיר בבנק גדול: "צעירים ייאלצו לקחת משכנתא בשוק האפור"

במערכת הבנקאית הופתעו מאוד מהצעד לצינון שוק הדיור שנקט המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו ■ "מדובר בצעד קיצוני מדי, שיעלה לצרכנים ביוקר"

במערכת הבנקאית הופתעו מאוד מהצעד לצינון שוק הדיור שנקט המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. "מדובר בצעד קיצוני מדי, שיעלה לצרכנים ביוקר", אומר בכיר מאוד באחד הבנקים. "אם בבאזל 2 הקצאת ההון למשכנתא היא 35% וההפרשה לחובות מסופקים על אשראי הניתן למשכנתאות היא 0.3%, המשמעות היא ייקור קיצוני של עלות ההון למשכנתאות".

בכיר בבנק גדול העריך כי כמות הלוואות המשכנתא תקטן, וכי הן יתייקרו באופן משמעותי. הבכיר הביע חשש כי זוגות שירצו לרכוש דירה יאלצו לפנות ללקיחת הלוואה בשוק האפור.

עוד העריכו במערכת הבנקאית בעקבות החוזר, כי המרוויח העיקרי צפויה להיות חברת ביטוח המשכנתאות EMI שבשליטת קבוצת הראל של משפחת המבורגר. EMI הינה חברת הביטוח היחידה בישראל העוסקת בתחום ביטוח אשראי דיור, ופועלת מול לקוחות הבנקים הנוטלים משכנתאות. בהלוואת משכנתא רגילה הבנק מעניק כיום מימון עד 70% מערך הדירה (כעת יקטן ל-60%).

אם הלווה מעוניין לקחת משכנתא גבוהה מ-70% (בדרך כלל עד 85%), הבנק דורש ממנו כתנאי למימון לבטח עצמו כנגד חדלות פירעון. את הביטוח מספקת EMI.