עיזבו את אירופה, הביטו לאמריקה

נתונים מאכזבים, יוסיפו שמן למדורת הפחד ונתונים "טובים" יתפרשו כחדשות יום אתמול

המשבר האירופאי הפך ממשבר חוב למשבר צמיחה. הדבר יכול לגרור גם את ארה"ב ליציאה איטית יותר והמשמעות של האטה כזו היא חמורה מהאטה אירופאית.

המשבר באירופה התחיל כמשבר מינוף יתר במדינות הדרומיות, והדבר הביא לחשש מפני חדלות פירעון ריבונית. האיחוד "השכיל" להתמודד עם המשבר על ידי טיפול בבעיית נזילות, שהינה בעיה אחרת לחלוטין (וכבר התייחסתי לזה בעבר בטור "בואו נקים קרן" שהתפרסם במדור זה), אך היום מתחיל להתמודד עם בעיית הגירעונות הפיסקאליים.

אמנם, צעדי קיצוץ ורפורמות כלכליות הן דרך פעולה הכרחית, אך כזו שתוביל את המדינות למיתון. אם נבחן את יוון וספרד לדוגמא, נגלה שיוון צפויה להיכנס למיתון בשיעור 3.85% ב-2010 שיימשך לתוך 2011; וספרד צפויה להיכנס למיתון קל (0.5%) ב-2010 והתאוששות איטית ב-2011. (נתוני הצמיחה עפ"י ממוצע תחזיות בלומברג).

תוכנית החילוץ האירופאית הביאה למצב שבו המשקיעים אינם חוששים עוד מיכולת החזר החוב (אם כי זו עדיין מרחפת מעל השווקים), אלא מהאטה בצמיחה ואף מחזרה למיתון.

איש לא ציפה שגוש האירו ימשוך את כלכלת העולם לצמיחה משמעותית. בנוסף, לאחר שתיאוריית ה-Decoupling הוכחה כלא נכונה ב-2008, פחתו ציפיות המשקיעים מהשווקים המתעוררים להוביל את הכלכלה העולמית ומשקל הכלכלה האמריקאית כקטר המוביל את הצמיחה הגלובלית גדל ליותר ממשקלה ב-GDP העולמי.

וכך, כל עוד נתוני המאקרו בארה"ב היו טובים העולם ראה את המשבר כתחום בגבולות היבשת האירופית, והמשקיעים פזלו לארה"ב ואסיה. בשבועות האחרונים, גם טרם ההחרפה במשבר, גופי השקעה בכל העולם הפנו את נכסיהם מגוש האירו והשווקים המתעוררים לקטר הנוכחי - ארה"ב. לראיה, התחזקות הדולר ונתוני שיא באחזקות הזרים בני"ע אמריקאיים.

בשבוע שעבר הוחלף התקליט. בשיא הפחד האירופאי הגיעו נתוני מאקרו חלשים מארה"ב. מדד ה-Leading Indicators שנתפש ככזה שמקדים את נתוני הצמיחה הפך להיות שלילי (0.1-) לראשונה מזה שנה. מדדי התעסוקה המשיכו להראות על יציבות, אלא שיציבות בשוק התעסוקה משמעותה קיפאון בשיעור של כ-10% אבטלה. גם נתון הפעילות באזור ניו יורק הפתיע לשלילה.

רצף נתוני מאקרו שליליים שבועי שכזה לא היה זמן רב, והדבר הצית את החששות שהצמיחה בארה"ב (צפי של 3.2% ל-2010 ואחוז דומה ב-2011) לא תהיה חזקה ולא תצליח למתן את השפעתה השלילית של האטה אירופאית. עם זאת, יש להדגיש שגם תחת תרחיש שכזה, אין חשש ש-2008 תחזור שוב. אין חשש לקריסת בנק או לחדלות פרעון של ספרד. גם בתרחיש של האטה ניתן לבחור באופן מקצועי וסלקטיבי מניות, אגרות חוב והשקעות שיניבו תשואה חיובית.

השבוע מתפרסמים נתוני מאקרו חשובים בארה"ב וחשוב לבחון אותם באופן רציני הרבה יותר מאי אילו חדשות שיגיעו מגוש האירו. היום (ג') יתפרסם מדד בטחון הצרכנים, ושלל נתונים לגבי שוק הדיור, מחר יופיעו נתוני הזמנות מוצרים ברי קיימא, בחמישי, נתוני GDP ושוק התעסוקה ביום שישי: הוצאה פרטית.

שיתפרסמו השבוע תהיה משמעות גדולה. והיחס אליהם לא יהיה סימטרי - נתונים טובים יכולים להתפרש כ"חדשות האתמול" ונתונים מאכזבים ישפכו עוד שמן לפחד שהתחיל לבעור בשווקים.

תחת האטה באירופה, ארה"ב ויפן, וניסיונות הממשל הסיני לקרר את הכלכלה המקומית, ייתכן ותרחיש של מיתון גלובלי נוסף יחזור לכותרות. האם אנו לקראת ה- Double Dip ?

הכותב הינו ראש צוות השקעות חול במנורה מבטחים קרנות נאמנות.

האמור לעיל אינו מהווה המלצה לפעילות פיננסית מכל סוג והנוקט בה עושה זאת על דעתו שלו בלבד