מנהל דסק מוסדי: ייתכן שמחר תהיה כאן הזדמנות קנייה נדירה

צחי לייבוביץ', מנהל דסק מוסדי באימפקט של אגוד: "הירידות נראות לנו מאוד מוגזמות" ■ מורן צור, מנכ"ל גאון טרייד: "אם יהיה אפשר להחליף כלכלות כמו פורטוגל או יוון בישראל, זו תהיה אופציה מעניינת למנהלי ההשקעות"

המשקיעים בבורסה של תל-אביב ממשיכים לספוג היום חבטות ולראות מסכים אדומים, במקביל לירידות חדות בשווקים מסביב לעולם. שאלת מיליון הדולר, היא, כמובן, אם נוצרת כאן הזדמנות קנייה פנטסטית או שגם עכשיו יהיה זה צעד נכון לחתוך הפסדים ולברוח.

מורן צור, מנכ"ל חברת גאון טרייד מקבוצת מיטב, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "אין פאניקה בשוק, יש עלייה ברמת התנודתיות לקראת המעבר של ישראל לשוק מפותח ב-MSCI, ובנוסף יש כמובן את מה שקורה בעולם. חלק מההתאמות של הקרנות נעשו כבר היום וחלק יהיו מחר. ומאחר ויש לחץ וסנטימנט שלילי בשווקים הם כנראה ממהרים לסגור פוזיציות כבר עכשיו".

"בטווח הבינוני והארוך יהיו התאמות בכיוון ההפוך, כשישראל תיכנס לשווקים המפותחים. אם יהיה אפשר להחליף כלכלות כמו פורטוגל או יוון בישראל, אני חושב שזו תהיה אופציה מאוד מעניינת למנהלי ההשקעות. יכול להיות שזה יתחיל כבר מחר, אבל הכניסה תהיה יותר הדרגתית".

"בסך הכל היה ברור שהתיקון יגיע, המשבר של 2008 לא נעלם והיו עליות חדות מאוד ב-2009. אבל בסופו של דבר אין אלטרנטיבה למניות. גם השקעות נדל"ן הפכו למסוכנות וגם באג"ח הקונצרניות אין הצדקה לפרמיית הסיכון, וגם באג"ח הממשלתי התשואות נמוכות מאוד. הריביות בארץ ובעולם לא צפויות לעלות הרי שבסופו של דבר חברות חזקות, עם רווחים ודיבידנדים זה המקום להיות בו לטווח בינוני וארוך".

"חשוב מאוד לדעת מי אתה, משקיע לטווח קצר חייב לעבוד מאוד טכני עם הרבה דגש על הקטנת הסיכון אבל משקיע לטווח ארוך צריך להתמקד בחברות החזקות ולא להתרגש מהתנודתיות".

צחי לייבוביץ', מנהל דסק מוסדי בחברת אימפקט של בנק אגוד, אומר כי "זה נראה לנו מאוד מוגזם, הירידות בשוק. בסך הכל עד היום לא יצאו נתוני מאקרו שליליים ממש. נתונים ריאליים משמעותיים שליליים לא יצאו עדיין ולכן מצד אחד לא כדאי לעשות צעדים נמהרים ולזרוק סחורה לשוק. מצד שני אנחנו בהחלט מעודדים שינוי תמהיל בתיק, כלומר לעבור מאפיקים מסוכנים יותר כמו נדל"ן או חברות שחשופות לאירו לחברות שמתרכזות בישראל כמו תקשורת וקמעונאות. ראינו גם שהחברות האלה כמעט ולא נפגעו במשבר של 2008, חברות כמו בזק, שטראוס, אסם או סלקום".

בנוסף, "מבחינה גיאוגרפית גם לשנות תמהיל, אפשר להשקיע בחברות קנדיות או אוסטרליות. בקיצור, להסיק מסקנות מהמשבר הקודם".

"אנחנו הצבנו את ה-1,100 כרמת תמיכה והוא שבר את זה למטה. כמות גדולה של כסף צריכה להיכנס וגם לצאת וזה מוסיף עוד אי ודאות כרגע ובהחלט יכול להיות שמחר, אם השוק יורד, תיווצר הזדמנות הקנייה הגדולה ביותר של התקופה האחרונה. מנגד, אם השווקים בעולם ימשיכו ליפול, ובעיקר וול סטריט, אז גם השוק כאן ייפול. למעשה אין אלטרנטיבות, הריבית הנמוכה עושה את העבודה. וזו בדיוק הסיבה שפישר לא העלה ריבית, כדי שאנשים יסיטו כספים לאפיקים מסוכנים יותר".