עובדי הניקיון יקבלו תוספת שכר של 20% רק בעוד 5 שנים

זאת לאחר שמשרד התמ"ת סירב להוציא צו הרחבה להסכם המקורי ■ מי שמוביל את המתווה החדש והנוח למדי, הוא יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש

באוגוסט אשתקד הודיעו ההסתדרות ואיגוד לשכות המסחר, על הסכם דרמטי שיבטיח לעובדי הניקיון שכר מיוחד הגבוה ב-20% משכר המינימום.

לפי אותו הסכם, נקבע כי העובדים יזכו לתוספת בארבע פעימות, בפריסה לשנתיים. ואולם, ל"גלובס" נודע כי ההסתדרות תיאלץ כנראה להסכים כעת למתווה שיבטיח לעובדים תוספת של 20% רק בעוד 5 שנים. עד אז, לפי טענות בענף, ממילא יעלה שכר המינימום וירוקן את ההסכם מתוכן. "לא רק שזה פרק זמן לא סביר, זה נבזי", אמר אחד הגורמים.

מי שמוביל את המתווה החדש והנוח למדי, הוא יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש. האחרון רתם לעניין את יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שהתעקש מצידו כי גובה התוספת לא ייפגע. הפשרה המסתמנת נולדה בעקבות סירובו של שלמה יצחקי, הממונה על יחסי העבודה בתמ"ת, לחתום על צו הרחבה להסכם המקורי.

הפשרה שמוביל ברוש קובעת בין היתר כי חטיבת הניקיון ואחזקת המבנים באיגוד לשכות המסחר, שנתנה את חסותה להסכם המקורי, תתאחד עם איגוד חברות הניקיון שבלשכת התיאום, בראשה עומד ברוש.

לזכותו של עיני יצוין כי לאור הסירוב של התמ"ת לחתום על צו ההרחבה במתכונת הקיימת, לא בטוח שהיו לו ברירות. באיגוד של סבג דרשו לפרוס את התוספת על פני 10 שנים, אחר כך ירדו ל-8 ובסוף הסתפקו ב-5.

להסכם בענף הניקיון יש חשיבות מעבר לתחום השכר: ההסכם קובע, בין היתר, כי עלות שעת עבודה שידרשו קבלני הניקיון מהחברות במשק שמזמינות את השירות, תעמוד על 34.5 שקל לפחות, לאחר הבשלה של תוספת השכר.

כך, יוסדר לראשונה ענף הניקיון, והחברות בענף לא יקבלו עוד מכרזים שמחייבים אותן לתשלום נמוך יותר. כך ניתן יהיה להבטיח כי קבלן הניקיון יוכל לשלם לעובדים על-פי דין, וגם לגזור רווח סביר.

תגובת עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "אנו בטוחים שההסתדרות הכללית תעמוד אחר ההסכם עליו חתמה עם ענף החברות לניקיון ותחזוקת מבנים באיגוד לשכות המסחר. יש חשיבות לכך שתוספת השכר של 20% לעובדי הניקיון ואחזקה תבוצע בתקופה סבירה של שנתיים. הארכת התקופה ל - 5 שנים מהווה פגיעה בלתי הוגנת בעליל בציבור עובדים שכבר מזמן היה צריך לשפר את תנאיו. אנו מצפים שמשרד האוצר יתפקח ויבין שיש שיקולים ערכיים העולים בחשיבותם על שיקולים של חיסכון תקציבי. מה גם שחסכון תקציבי בוודאי שלא צריך להתבצע על גבם של עובדי הניקיון והאחזקה".