לידיעת אולמרט: החקירה לא מבוססת על הטיוטה של דכנר

טיוטת כתב התביעה שזכתה לכינוי "כתב הסחיטה", אותה חיבר דכנר לצורך מיקוח עם שותפיו למעשי השוחד לכאורה, מוגדרת במערכת אכיפת החוק כ"קשקוש" ■ בכירים: התמונה העובדתית בפרשה מגובשת וברורה

חומר החקירה המצטבר בידי המשטרה בפרשת הולילנד איננו מתבסס על טיוטת כתב התביעה שחיבר שמואל דכנר, אלא על ראיות ועדויות שונים בתכלית שהצטברו בחקירה - כך אמרו ל"גלובס" גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק.

טיוטת כתב התביעה, שזכתה לכינוי "כתב הסחיטה", שחיבר דכנר לצורך מיקוח עם שותפיו למעשי השוחד לכאורה, מוגדרת במערכת אכיפת החוק "קשקוש" - אף שפרטים חלקיים מתוכה הם עובדות אמת המעוגנות גם בראיות ובעדויות אחרות.

בד-בבד, ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט נחקר היום (ג') במשטרה, לראשונה במסגרת חקירת פרשת הולילנד וחברת המלח. אולמרט זומן אמש (ב') טלפונית להתייצב לחקירה הבוקר על-ידי ראש יאח"ה, תת-ניצב זיוה אגמי-כהן.

בעבר ביקשו סניגוריו של אולמרט, בראשות עו"ד אלי זהר, מהפרקליטות ומהמשטרה לתאם עמם את מועד חקירתו הצפויה של אולמרט, כפי שהיה נהוג בתקופה שבה כיהן כראש הממשלה, ואולם בניגוד לטענתם כי לא זכו לתגובה, השיבה המשטרה במכתב לפנייתם, ובו נדחתה הבקשה והובהר כי אולמרט יזכה ליחס של אזרח רגיל, ולא לפריבילגיות השמורות לפוליטיקאים בכירים.

גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק אישרו ל"גלובס" כי בניגוד לפרשות שחיתות קודמות, שבהן נאלצו חוקרי המשטרה לגשש באפלה ולבחון כיווני חקירה רבים שחלקם לא הבשילו בסופו של דבר לאישומים, הרי שבפרשה זו היתה התמונה העובדתית מגובשת וברורה במידה רבה כבר בתחילת הדרך, ועבודתם של החוקרים התמקדה בעיגון וחיזוק התמונה העובדתית המסתמנת בראיות מוצקות.

מסמך נואש

לחקירת פרשה זו גויסו כל החוקרים ביחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה (יאח"ה) - יותר מ-100 חוקרים, ואף שעברו חודשים אחדים מאז תחילת השלב הגלוי של החקירה, כולם עדיין מגויסים לחקירה זו, והמערכת עובדת במלוא הקיטור.

אשר לטיוטת כתב התביעה שגיבש דכנר בסיוע עורך דינו אמנון יצחקניא, במערכת אכיפת החוק מתייחסים אליה כאל מסמך שלא היתה כוונה להגישו כתביעה לבית משפט בכל מקרה, הן מאחר שמחבר המסמך צירף לו נספחים מפוברקים במודע, שהיו גורמים לתביעה פוטנציאלית כזאת להתרסק כבר בתחילת בירורה, והן מאחר שהתביעה ביקשה לאכוף כביכול חוזה בלתי חוקי, הכולל פירוט של תשלומי שוחד מוצהרים שבגינם לא ניתן להגיש תביעה אזרחית.

עם זאת, במערכת אכיפת החוק מביאים בחשבון כי גם לגישתם של הנתבעים הפוטנציאליים בטיוטת כתב התביעה, מחבר המסמך הוא כה נואש עד כי אפשר שחששו כי תביעה מופרכת כזו תוגש בכל זאת.

אמינות עדותו של מחבר המסמך במשטרה איננה נגזרת, לדעת החוקרים, ממידת האמון האפסית שהחוקרים מייחסים למסמך שחיבר. זאת, אף שחלקים מסוימים מתוך טיוטת כתב התביעה התבררו כעובדות אמת, הגם שהנספחים שצורפו לתביעה התבררו עד מהרה כמפוברקים.

נערכים לתביעות אזרחיות

חקירת פרשת הולילנד מלווה על-ידי פרקליטים ממספר מחוזות של הפרקליטות. אלה מלווים את ההיבטים השונים של הטיפול המשפטי המסתמן - הן הפלילי, הן האזרחי והן המינהלי.

את הפן הפלילי של הפרשה מלווים 3 פרקליטים מפרקליטות מיסוי וכלכלה, ובראשם פרקליטת המחוז אלה רובינק. בפן המינהלי של הפרשה, שבה עוסק גם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, התקבלה החלטה עקרונית לעצור את כל הבנייה בפרויקט הולילנד. עד עתה נבנו רק כ-38% מהמבנים שאושרו במוסדות התכנון לבנייה, ואולם לגבי כל אחד מהמבנים בפרויקט שבו טרם מומשו זכויות הבנייה ונמצא בשלב חפירות או שטרם החלה הבנייה כלל, נעצרה הבנייה כדי שלא לקבוע עובדות בלתי הפיכות מעבר למה שכבר נבנה.

בפרקליטות נערכים בין היתר גם לשורת תביעות אזרחיות שעשויים להגיש נגד נגד בעלי זכויות שונים ומוסדות התכנון המוניציפליים והממלכתיים מי שזכויותיו הכלכליות והנדל"ניות עשויות להיפגע כתוצאה מביטול אפשרי של החלטות מינהליות ואישורים שניתנו בעבר. בשלב זה עדיין לא ניתן להעריך מתי תגיע החקירה למיצוי, אף ששלב המעצרים האינטנסיבי כבר חלף.

השאלות לאולמרט

1. האם קיבלת תמורה כלשהי בתמורה לקידום פרויקט הולילנד?

2. על מה נסבו הפגישות בינך לבין עד המדינה בעת כהונתך כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת?

3. מהי תגובתך לדברי עד המדינה שלפיהם הועברו אליך כספים מגורמים שונים בתמורה לקידום פרויקט הולילנד ופרויקטים נוספים?

4. מה היו המניעים לפעילותך הנמרצת כשר התמ"ת וכשר האוצר לקידום הפשרה מסיבית של קרקעות חברת המלח שבבעלות משפחת דנקנר לטובת בנייה למגורים בעתלית ובאילת?

5. מהו מקור הכספים שהעברת לאחיך, יוסי אולמרט, המתגורר בארצות-הברית?