החוק להגנת הסלב

יש מי שמבקש לאסור על התקשורת לפרסם פרטים של קרוב מפורסם של חשוד בפלילים

אל שלל הצעות החוק שעוסקות בהתנהגות התקשורת הצטרפה לאחרונה גם זו של חבר הכנסת נסים זאב (ש"ס), שמבקש לאסור על כלי תקשורת לפרסם פרטים - שם או תמונה - של קרוב משפחה או מקורב לחשוד או מורשע בפלילים.

החוק בא להגן בעיקר על אנשים מפורסמים, סלבס אם תרצו, שרצה הגורל ומישהו בסביבתם גרם עוול. העיתונות, גילה חבר הכנסת החרוץ, מעדיפה לשים תמונה של בן המשפחה המוכר ולא את זו של האדם הרלוונטי לפרשה, גם אם זהותו מותרת לפרסום.

ההשראה לחוק באה לזאב לאחר ההפגנה נגד פינוי הקברים במתחם בית-החולים ברזילי באשקלון. אחד המפגינים שנעצרו במקום הוא קרוב משפחתו של חבר הכנסת מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה). בתקשורת העדיפו לשים את תמונתו של המחוקק - ולא את זו של המפגין.

"בשנים האחרונות", פירש זאב את החוק, "אנו עדים למסעות צלב ציבוריים ול'משפטים' שנערכו נגד אנשי ציבור באמצעי התקשורת לפני שבית המשפט נתן את דעתו לנושא. הדבר נועד לתקן עוול שנעשה בפרסום שיש בו עניין 'פיקנטי' לציבור, באמצעות פגיעה בזכויות הפרט".

בוועדת השרים לחקיקה דווקא מצאו עניין בהצעה ושלחו את זאב לדיון בנושא במועצת העיתונות, שאחריו יקבל החלטה סופית על מהות החוק.

נשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר, מבטיחה לדון בהצעה - אך לא מסתירה את דעתה בנושא: "אני חושבת שאלה דברים שהם (המחוקקים) בעצמם יודעים שהם לא מתקבלים על הדעת. יש תקנון אתיקה שמחייב הגינות ואי-פגיעה באנשים וקובע את האיזונים המתאימים. אני לא אלך ואתקן בכל יום את התקנון. אני יכולה לומר שבמקום לעסוק בנורמות הם יוצרים נורמות על-פי מקרה ספציפי, וזה צריך להיות הפוך. עברנו את ימי החוק הטורקי, כשהיה חוק שאמר שאסור לגנוב תפוזים - כשבעצם ברור שאסור לגנוב".