פרק התלת-מימד של "הישרדות" עשוי לא להימדד ברייטינג

מערכת מדידת הרייטינג מעולם לא נוסתה במשדרי תלת-מימד, וייתכן כי היא אינה מסוגלת לבצע את המדידה ■ חשש גם למדידת הרייטינג של שידורי המונדיאל ב-HD

למרות ההיערכות המתמשכת בערוץ 10 לפרק הבכורה של העונה הרביעית של "הישרדות", קיים חשש סביר כי הרייטינג של התוכנית לא יימדד. זאת לאור העובדה ש-10 דקות מהפרק ישודרו בטכנולוגיית תלת-מימד.

ל"גלובס" נודע כי מערכת מדידת הרייטינג הנהוגה בישראל מעולם לא נוסתה בעולם במשדרי תלת-מימד, ולא מן הנמנע כי אינה מסוגלת לעשות זאת.

נושא בעייתי עוד יותר עבור ערוץ 10 - ייתכן כי המכשור המחובר לבתיהם של אנשי ה'פיפל מיטר', שצפייתם קובעת את הרייטינג, ישבש את הצפייה בתלת-מימד.

שיטת המדידה המונהגת על-ידי הוועדה למדרוג וטלגל מבוססת על בחינת התמונה הנצפית על המסך. על כן, שיטת השידור מהותית מאוד למדידת הרייטינג. גם שיטת ה-HD אינה נקלטת על-ידי המערך.

אתמול (ג') שלח סמנכ"ל הפרוגרמינג של ערוץ 10, נתי דינר, מכתב למנכ"לית הוועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, שבו ביקש מהוועדה לוודא כי מכשור מדידת הרייטינג לא יפגע בחוויית הצפייה של 580 המשפחות החשובות ביותר לתעשיית הטלוויזיה המסחרית בישראל - אנשי ה'פיפל מיטר'.

בעקבות הפנייה החלה בן-חי-שגב בבדיקה מול גופי מדידה מהעולם הנוהגים באותה שיטה, ובהם בריטניה וסינגפור, ושם הובהר כי מעולם לא נעשתה בדיקה כזו, ולא מן הנמנע כי המערכת לא תוכל לקלוט את הצפייה בדקות השידור הראשונות והקריטיות של התוכנית.

בן-חי-שגב המליצה לערוץ 10 לבצע ניסוי בתלת-מימד לפני הפרק, על מנת לבחון את ההשלכות.

בתוך כך, גם בערוץ 10 נערכים לכל תרחיש, ועל-פי ההערכה יבצעו לצד מדידת הרייטינג גם סקרים טלפוניים שיבדקו את הצפייה.

בערוץ 10 השקיעו במהלך התלת-מימד יותר מ-1.5 מיליון שקל ומתכננים לחלק מיליון זוגות משקפיים עד השידור ב-6 ביוני. עם זאת, יודעים בערוץ, יש 580 זוגות משקפיים חשובים במיוחד.

דינר אישר את הדברים ואמר: "פניתי למנכ"לית הוועדה שתבדוק את היבטי שידור התלת-מימד, לרבות המכשור הטכנולוגי אצל חברי הפאנל, כמו גם את מכשור המדידה בטלגל, על מנת לוודא כי אין בעיה לבדוק את המדידה. אנחנו בטוחים באיכות המוצר ומאוד חוששים שהדבר לא יבוא לידי ביטוי במדידה".

שינוי לקראת המונדיאל?

ל-42 בתי-אב מקרב פאנל מדידת הרייטינג יש ממירי HD של אחת משתי החברות. מדובר ב-7.2% מקרב 580 חברי הפאנל, המהווים מדגם מייצג לכלל צופי הטלוויזיה בישראל.

על-פי נתוני חברות הכבלים והלוויין, בישראל שווקו בין 300 ל-350 אלף ממירי HD, כך שיש תאימות מסוימת בין אחוז הצופים בטכנולוגיה המתקדמת באוכלוסייה לבין אחוזם בפאנל המדידה.

ל"גלובס" נודע כי אתמול (ג') החלו בהטמעת שיטת המדידה החדשה, שתונהג רשמית רק בעוד שנה. לבקשת רשות השידור, 42 בתי-אב אלה יהיו הראשונים שיעברו את השינוי - שכן כיום שיטת המדידה אינה מודדת את הצפייה בהם.

החשש בערוץ 1 הוא מפגיעה משמעותית ברייטינג של משחקי המונדיאל, שחלק ניכר מהאוכלוסייה יצפה בהם בשיטת HD בכבלים ובלוויין. תשדירי השירות והחסויות של ערוץ 1 ישודרו גם באפיק 511 שיועבר בחינם וקודם במאמצי שיווק משמעותיים.

נודע כי שיטת תשלום המפרסמים בתשדירי השירות לערוץ 1 היא על-פי נקודת רייטינג, ולכן יש חשיבות למדידת הצופים שיעברו לערוץ ה-HD. כעת נבדק האם יושלם המהלך עד לתאריך פתיחת המונדיאל בחודש הבא.

מהרשות נמסר: "ברשות השידור ממקדים את המאמצים להביא את השידורים באיכות גבוה ובאמצעים טכנולוגים המתפתחים ביותר. יחד עם זאת, ננסה להתגבר על מדידת הרייטינג באותם בתי-אב הצופים בשיטת ה-HD, על מנת למסור נתוני צפייה המשקפים את המציאות.

"החסויות שווקו כחבילה ללא קשר לרייטינג. כל החסויות ישודרו גם ב-HD בכבלים ובלוויין כפי שיופיעו בשידורי הערוץ הראשון. תשדירי השירות מתומחרים על-פי נקודת רייטינג".

צביה יששכר, מנהלת השיווק של רשות השידור, הוסיפה כי נותרו מספר מקומות לשיבוצי חסויות נוספים.