דיסקונט הרוויח 143 מיליון שקל ברבעון; התשואה להון - 5.8% בלבד

הבנק חשוף למדינות ב-PIGS ב-345 מיליון שקל ■ יובל בן-זאב: "דו"ח חלש"; מוריד המלצה ומחיר יעד למניה

בנק דיסקונט פותח את שנת 2010 בקול ענות חלושה. הרווח הנקי של הבנק עלה ב-2.1% והסתכם ב-143 מיליון שקל ברבעון הראשון, בהשוואה ל-140 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. מדובר בשיעור הצמיחה ברווח הנמוך ביותר במערכת הבנקאית. הרווח משקף תשואה להון של 5.8%, ירידה לעומת תשואה של 6.5% על ההון ברבעון המקביל. גם התשואה להון היא הנמוכה במערכת. בנק דיסקונט מנוהל על ידי גיורא עופר.

הבנק הפריש ברבעון הראשון 49 מיליון שקל בגין הסכם השכר עליו חתם עם העובדים, כך שללא הוצאה חד פעמית זו היה הרווח הנקי עומד על 192 מיליון שקל והתשואה להון על 7.9%, בהשוואה לרווח של 204 מיליון שקל ותשואה של 9.6% ברבעון המקביל (ללא הוצאות חד פעמיות). על שורת הרווח הנקי לחצה גם הפרשת מס של 123 מיליון שקל מהרווח מפעולות רגילות, לעומת חיסכון במס של 86 מיליון שקל ברבעון המקביל.

"דו"ח חלש", אמר בתגובה יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, שבחר להוריד את ההמלצה למניית דיסקונט ל"תשואת שוק" ואת מחיר היעד ל-8 שקלים למניה. בן זאב ציפה לרווח נקי של 207 מיליון שקל ותשואה להון של 8%. הוא ציין לרעה את הירידה של 9% בהכנסות המימון, שהסתכמו בכמיליארד שקל, ואמר כי למרות שחלק מהירידה מקורה במדד המחירים לצרכן השלילי ברבעון הראשון, הירידה בהכנסות המימון היא "מדאיגה ביותר".

מאיר סלייטר, אנליסט בדש ברוקראז', מסכים עם בן זאב. "בעיית הלימות ההון פוגעת בתוצאות. משך הזמן המתארך עד להנפקת הזכויות לא טוב לבנק. יש פגיעה בפעילות עקב הניסיון לשפר את הלימות ההון. כרגע, הבנק מתעכב עם ההנפקה, כנראה עיכוב שלא בשליטתו. התוצאה ברורה, והיא האפשרות השנייה שעמדה בפני הבנק: פגיעה בפעילות. הלימות ההון הכוללת של הבנק עומדת על 12.5% כאשר הלימות ההון הראשוני-מקורי עומדת על 7.3% לעומת 7% בסוף 2009. מכיוון שיחס זה הוא כה מהותי לבנק כדאי לשים לב לעליית שער החליפין מתחילת הרבעון בשיעור של 3.6%, אשר צפויה להוריד את הלימות הון הליבה בכ- 0.1%. המשך מגמת התחזקות הדולר עלול לפגוע באופן משמעותי יותר בבנק".

הרווח המימוני של הבנק (לפני הפרשה לחומ"ס) עלה ב-18% ל-1.11 מיליארד שקל, אולם מנגד ההכנסות התפעוליות ירדו ב-12% ל-640 מיליון שקל. הסיבה לירידה בהכנסות התפעוליות הינה קיטון של 52 מיליון שקל ברווח העודף של הקופה לפיצויים. סיבה נוספת היא ירידה בהכנסות מעמלות, שירדו ב-3% ל-632 מיליון שקל. ההכנסות מפעילות בשוק ההון עלו ב-13% ל-113 מיליון שקל.

בצד ההוצאות נרשמה עלייה של 3.2% בהוצאות התפעוליות, שהסתכמו ב-1.4 מיליארד שקל, בעיקר עקב עלייה בהוצאות השכר ב-6.5% ל-831 מיליון שקל. היעילות התפעולית של דיסקונט (היחס בין ההוצאות התפעוליות להכנסות התפעוליות), שהיא גם אחת הנקודות החלשות שלו, עמדה על 79.6% ברבעון הראשון, לעומת 69.9% בסוף 2009 וממוצע של 65% במערכת הבנקאית. יעד היעילות התפעולית של עופר הינו גם כן 65%, אך הבנק התרחק ברבעון הראשון מרמה זו.

מקטין החשיפה ל-PIGS

שיפור ניכר בתוצאות הבנק ניכר בסעיף ההפרשה לחובות מסופקים, כמו בשאר הבנקים. דיסקונט הפריש 117 מיליון שקל לחומ"ס, ירידה של 53% לעומת הרבעון המקביל. זאת, בין היתר, הודות לריקוברי (הכרה מחדש בחובות שכבר הופרש בגינן לחומ"ס) חזק של 147 מיליון שקל. אהוד ארנון, ראש החטיבה העסקית בדיסקונט, מסביר כי עיקר הרקוברי הושג כתוצאה ממכירת נכסי נדל"ן מסחריים שהחובות בגינם הופרשו בתחילת העשור.

שיעור ההפרשות לחומ"ס מתיק האשראי ירד בחדות ל-0.39% ברבעון הראשון מ-0.8% ברבעון המקביל, אך בן זאב מזהיר כי הבנק יתקשה לשמור על שיעור כה נמוך של הפרשות ברבעונים הבאים. בתשובה לשאלה האם שיעור זה יימשך ברבעונים הבאים, ענה ארנון: "אם המצב הכלכלי בארץ יישאר כפי שהוא בלי דרמות גדולות, יש לקוות שכן".

לבנק דיסקונט חשיפה מאזנית בהיקף של 345 מיליון שקל למדינות ה-PIGS עמוסות החובות באירופה - אירלנד, ספרד, פורטוגל ויוון. הבנק מעריך את החובות הבעייתיים שלו במדינות אלו בהיקף של 19 מיליון שקל בלבד. בסוף 2009 עמדה חשיפת דיסקונט ל-PIGS ב-493 מיליון שקל, כך שברבעון הראשון הוא הקטין את החשיפה ב-30%.

"החשיפה של הבנק ל-PIGS הינה בעיקר דרך אג"ח של מוסדות בנקאיים במח"מ קצר יחסית", אמר ארנון.

- אתם מרגישים איזושהי האטה כתוצאה ממשבר החובות?

"מזה זמן מה אנו מסתכלים בעין בוחנת על המצב הכלכלי, ולא רק בגלל המשבר באירופה. ישראל מאוד מאוד מושפעת ממה שקורה בעולם. היום מנבאים תחזיות צמיחה נמוכות יותר מכפי שניבאו לפני רבעון או שניים וזה מצריך אותנו להיות זהירים. הזהירות שלנו באה לידי ביטוי בגידול באשראי; ישנן עסקאות גדולות במשק שבחרנו לא להיות שם מתוך זהירות, אך מאידך אנו מנסים להגביר פעילות בקרב הלקוחות הקיימים שלנו".

אם באשראי עסקינן, הרי שמהדו"ח עולה כי היקף תיק האשראי ירד ב-5% ל-114 מיליארד שקל והיקף פיקדונות הציבור ירד ב-4.6% ל-140 מיליארד שקל. ההון העצמי של הבנק עלה ב-15% ל-10.3 מיליארד שקל.

הלימות ההון של דיסקונט, שנחשבת גם היא לגורם מעיב על הבנק, עלתה ברבעון החולף אך היא עדיין הנמוכה במערכת הבנקאית. יחס הלימות ההון הכולל (לפי כללי באזל II) עלה ברבעון הראשון ל-12.5% מ-12.06% ברבעון האחרון של 2009. הלימות ההון הראשוני של הבנק עלתה ל-7.75% מ-7.51%. הבנק פועל להגדלת הלימות ההון שלו על ידי הנפקת הזכויות הידועה בהיקף של 400 מיליון שקל, ובדו"ח הוא מציין כי ההנפקה נמצאת "בשלב של קבלת אישור מגורמים רגולטוריים שונים בארץ ובחו"ל".

תגובת המועצה לצרכנות לדו"חות הבנקים המתפרסמים היום: הרווחים העצומים שמפרסמים הבנקים היום מדגישים עד כמה שערורייתית היא העובדה שהם ממשיכים לגבות עמלות עו"ש לא מוצדקות מלקוחותיהם. כל מי שרואה את המספרים העצומים האלה מבין כי לבנקים דרכים רבות להרוויח מלקוחותיהם. עמלות העו"ש מהוות תשלום מיותר ופסול ויש לבטל אותן ולשים קץ למציאות הבלתי הוגנת כלפי הצרכנים. הבנקים ימשיכו להרוויח מיליארדי שקלים בשנה גם בלי עמלות העו"ש.