הפרקליטות תתבע 50 אלף שקל מראש עיריית נהריה ז'קי סבג

החוב האישי של ראשי העיריות על הכוונת: פרקליטות המדינה תגיש בקרוב תביעה אזרחית נגד סבג, בדרישה שישלם לקופת העירייה סכום של 50 אלף שקל שהטילה עליו ועדת זיילר במאי 2008

פרקליטות המדינה תגיש בקרוב תביעה אזרחית נגד ראש עיריית נהריה, ז'קי סבג, בדרישה שישלם לקופת העירייה סכום של 50 אלף שקל שהטילה עליו במאי 2008 הוועדה לחיוב אישי במשרד הפנים, בראשות השופט בדימוס ורדי זיילר.

לאור הודעת הפרקליטות נמחקה עתירתו לבג"ץ של חבר מועצת העיר נהריה אשר שמואלי, ואולם השופט אליקים רובינשטיין ביקר במילים חריפות את התנהלותם של סבג ושל העירייה, שלא קיימו את הוראת הוועדה במשך שנתיים.

ועדת זיילר הטילה על סבג לשלם 50 אלף שקל "חיוב אישי", לאחר שקבעה כי פעל באופן אסור בכספי הנחה שקיבלה העירייה מקבלנים ומיזמים שזכו במכרזי העירייה וקיבלו הנחיה שלפיה "עליהם לתת הנחה או תרומה לעירייה בהיקף של 4%-5% מסכום המכרז". כספים אלה הופנו לגופים שונים כגון בתי-ספר, גני-ילדים ותושבים נזקקים לפי החלטת ראש העיר וסגנו.

"שיקול-הדעת של העשייה בכספי העירייה איננו שלהם", כתב זיילר, "סדר העדיפויות איננו שלהם, הקביעה אילו אנשים או מוסדות ייהנו מכספי העירייה איננו בתחום סמכותם, ואין הם בעלי בית על כספי העירייה".

אלא ששנתיים חלפו, וסבג נמנע מלשלם את החיוב שהוטל עליו. יתרה מזאת, סגן ראש העיר, דמיטרי אפשטיין, הקשור בהסכם קואליציוני עם סבג, החליט כי העירייה לא תגיש תביעה נגד סבג לתשלום החיוב, וזאת כביכול על בסיס חוות-דעת משפטית שלפיה סיכוייה של תביעה כזו נמוכים.

גם מרכז השלטון המקומי פנה למנכ"ל משרד הפנים וביקש לבטל את החיוב האישי. בסופו של דבר עתר לבג"ץ חבר מועצת העיר שמואלי, באמצעות עו"ד אדם פיש וגילי שפר, בדרישה שהעירייה תפעל לגביית החוב האישי של סבג.

"בזבוז כספי ציבור"

רק בעקבות העתירה הודיע משרד הפנים כי פנה לפרקליטות מחוז צפון (אזרחי) בדרישה שזו תפעל במקום העירייה ותגיש תביעה נגד סבג לתשלום סכום החיוב. הפרקליטות אכן הודיעה כי תפעל בנושא, ואף שיגרה לסבג מכתב התרעה לתשלום החוב לפני הגשת תביעה.

"התנהלות המעורבים איננה מפארת את השירות הציבורי", כתב רובינשטיין בפסק הדין, "וכל פועלה הוא בזבוז כספי ציבור, שכר-טרחת עורכי דין ובזבוז זמנם של הכול, לרבות בית משפט זה, שאמנם הוא האחרון שיש להתחשב בזמנו נוכח יומנו הבטל ממעש והפנוי".

בג"ץ ביקר בחריפות את התנהלות סבג ועיריית נהריה. "מן הסתם קיוו כי הפריץ או הכלב ימותו, והנושא יעלה אבק על מדפי משרד הפנים. היכן ההיגיינה הציבורית הבסיסית? אוי לעיניים שקוראות כל אלה", נכתב.

מלבד התביעה לתשלום החיוב האישי הטיל בג"ץ תשלום הוצאות משפט על העירייה בסך 5,000 שקל, ועל סבג בסך 10,000 שקל - שיבואו גם הם מכיסו הפרטי.

לדברי עו"ד אדם פיש, שייצג את חבר מועצת העיר אשר שמואלי, "אין ספק כי פסק דין זה יזרז ראשי ערים נוספים להחזיר את החוב האישי שלהם לקופה הציבורית".

מעיריית נהריה נמסר בתגובה כי "מר סבג הביע בעבר את קורת-רוחו מהאפשרות שהעניין יגיע לבית המשפט, משום שהוא חולק על מסקנות הוועדה לחיוב אישי ועל ההליך כולו, וכמוהו גם מרכז השלטון המקומי". (בג"ץ 1554/10).