הסדרת פיתוח חוות הבודדים בנגב תועבר לקריאה שנייה ושלישית

מדובר בהצעת חוק שיזמו ח"כ ישראל חסון וח"כ שלמה מולה, שניהם ממפלגת קדימה

ועדת הכלכלה בכנסת אישרה היום את הצעת החוק להסדרת הקמת ופיתוחם של חוות בודדים בנגב להצבעה בקריאה בשנייה ושלישית. מדובר בהצעת חוק שיזמו ח"כ ישראל חסון וח"כ שלמה מולה, שניהם ממפלגת קדימה. ‏

הצעת החוק נועדה להסדיר את הקמתם ופיתוחם של מיזמים חקלאיים-תיירותיים משולבים בנגב, המכונים חוות בודדים או התיישבות יחידים ולאפשר את קיומם של מיזמים שהוקמו בשנים האחרונות בתמיכה ובסיוע של רשויות המדינה. הצעת החוק נולדה בעקבות מציאות בלתי אפשרית שבה הקמת מיזם חקלאי-תיירותי דורשת תיאום רב בין גורמים ממשלתיים וציבוריים שונים, ללא יד מכוונת.

עובדה זו מרתיע יזמים פוטנציאליים מלהשקיע ממרצם ומכספם בפיתוח הנגב, בנוסף לקשיים האובייקטיביים הכרוכים בפיתוח של הנגב, כמו תנאי מזג האוויר הקשים והריחוק ממרכזי היישוב.

הצעת החוק נועדה להקל על הממשלה ורשויותיה לפעול לקידומם של מיזמים לפיתוח הנגב, המשלבים חקלאות ותיירות, ולפתור בעיות הקשורות בתיאום בין הגורמים השונים שנוגעים בדבר.

הצעת החוק מסמיכה את הרשות לפיתוח הנגב לקבוע כללים ואמות מידה להכרה במיזם חקלאי-תיירותי שבמסגרתו ייעשה שימוש בקרקע בנגב לצורכי חקלאות, תיירות ומגורים. הכללים ואמות המידה ייקבעו תוך התייעצות בוועדה בינמשרדית שתוקם ובכפוף לאישור השר לפיתוח הנגב והגליל. עוד מוצע בהצעות החוק כי הרשות לפיתוח הנגב והגליל תמליץ בפני מינהל מקרקעי ישראל על הקצאת מקרקעין לצורך הקמת מיזמים מסוג זה.

בנושא מיזמים קיימים הוצע לקבוע הוראות מעבר מיוחדות שיאפשרו את המשך ישיבתם בקרקע. ‏

לדברי חסון, "ממשלות ישראל לדורותיהן והמועצה הארצית לתכנון ולבנייה הכירו בצורך לקדם את פיתוחם של מיזמים חקלאיים-תיירותיים בנגב, אך בפועל לא נעשה דבר. כולי תקווה שהצעת החוק תביא לקץ בדידותם של בעלי חוות הבודדים".

מולה אמר כי "הצורך הקידום ועידוד פיתוחם של מיזמים חקלאיים-תיירותיים בנגב הוא ברור והכרחי. יישוב הנגב הוא ערך עליון ואל למדינה להעמיס קשיים על מי שמעוניין ליישב את הנגב בכל דרך, לאור הנסיבות".

השניים ציינו כי בקרוב תוגש הצעת חוק שתסדיר גם את מעמד היישובים הבדואים הבלתי מוכרים ובכך תבוא גם פרשה זו לסיומה.