רוביני: "וול סטריט תרד 20% - ומכאן הדברים רק יידרדרו"

על משברי החוב באירופה: המשימה של המדינות - "משימה בלתי אפשרית - מיתון עמוק עלול להיות בפתח" ■ לגבי "קרן הייצוב": גם "טריליון דולר לא הצליחו להרגיע את השווקים. יש לקצץ בהוצאות, להעלות מסים, או שתהיה "תאונת רכבת פיסקלית" ■ "סיכויי ההתאוששות רעועים"

נוריאל רוביני, פרופ' לכלכלה מאוניברסיטת ניו יורק שחזה מצד אחד את משבר האשראי וזכה לכינוי "נביא הזעם", אולם מצד שני לא חזה את הראלי הגדול בשוקי המניות שהחל במארס 2009, לא אופטימי לגבי סיכויי ההתאוששות של הכלכלה הגלובלית, ופסימי לגבי שוקי המניות.

רוביני מעריך בראיון ב-CNBC, כי הסיכונים העומדים בפני השווקים בתקופה הקרובה יובילו לגל של ירידות שערים בוול סטריט, שבשיאו יגיע ל-20% במדדים המובילים. לדבריו, תרחיש של תחתית כפולה לא מן הנמנע בחלקים מסוימים בכלכלה הגלובלית, ובמיוחד בגוש האירו. דבר נוסף שרוביני בחר להדגיש בראיון, "מכאן הדברים רק יידרדרו".

"נביא הזעם" מתייחס לסוגיית משברי החוב באירופה, ואומר כי המשימה העומדת בפני המדינות שקולה ל"משימה בלתי אפשרית", וכי מיתון עמוק בגוש הוא בהחלט בפתח אם הממשלות לא יצליחו להשתלט על הגירעונות שלהן. לדבריו, על מדינות הגוש שנקלעו לקשיים לקצץ בהוצאות, להעלות מסים, כי אחרת הן עומדות בפני "תאונת רכבת פיסקלית".

לגבי "קרן הייצוב" של האיחוד האירופי ושל קרן המטבע רוביני מזכיר כי גם "טריליון דולר (היקף חבילת הסיוע. י.נ) לא הצליחו להרגיע את השווקים, ומה שהתחיל כסיוע ליוון הפך במהרה לחילוץ של כל גוש האירו".

לגבי כלכלת ארה"ב רוביני אמר כי היא ניצבת בפני אתגרים לא קלים - העלאת המסים שצפויה להתחיל בשנה הבאה, אי-הוודאות לגבי הרגולציה במערכת הפיננסית בארה"ב, ובכלל הסוגיה של ההתערבות הממשלתית בשווקים, ועד כמה היא תימשך.

בתוך כך, במסגרת כנס בפרנקפורט, רוביני העריך בשנית כי ההתאוששות הכלכלית ממשיכה להיות "תחת עננה, וסיכוייה רעועים". "ב-3 השנים הקרובות אני חושש יותר ויותר מהדפלציה בארה"ב, באירופה וביפן, לאור זאת שהצמיחה תהיה מתחת לפוטנציאל בכלכלות המפותחות, ובגלל העובדה שהחברות מוגבלות ביכולתן להעלות מחירים".

מצד שני רוביני מסייג ואומר כי ייתכן ונראה בהמשך גם שיעורי אינפלציה גבוהים, על רקע הנזילות הגבוהה בשווקים כתוצאה מחבילות הסיוע של הממשלות למערכת הפיננסית.