קטנו מאוד סיכויי המועמדים העצמאיים לדירקטוריון לאומי

פסגות, אקסלנס ועמיתים יצביעו בעד מועמדי המדינה לדירקטוריון ■ בנוסף תצביע אנדורן בעד שלושה דירקטורים מכהנים ועמוס ספיר

הולך ומתגבש רוב בעד מועמדי המדינה לבנק לאומי . "עמיתים", קרנות הפנסיה הוותיקות שבניהול יעל אנדורן, תצביע לדירקטוריון לאומי בעד 9 מועמדים: חמשת מועמדי המדינה, שלושה דירקטורים מכהנים שהגישו מועמדות עצמאית ועמוס ספיר. שני בתי ההשקעות הגדולים בישראל - פסגות בניהולו של רועי ורמוס, ואקסלנס בניהולו של דוד ברוך - צפויים להצביע בעבור מועמדי המדינה. כך נודע ל"גלובס".

תמיכת "עמיתים", פסגות ואקסלנס במועמדי המדינה מקטינה מאוד את סיכויי המועמדים העצמאים להיבחר. "עמיתים" מחזיקה ב-3.8% ממניות בנק לאומי, פסגות מחזיקה ב-4.7%, ואקסלנס בפחות מ-5%. עם זאת, אקסלנס צפויה להצביע בעבור כמה מועמדים עצמאים. ההחלטה תיפול בתום תהליך פורמלי וסדור שמבוצע באקסלנס, ובו נקבעו תבחינים כדי לסנן את המועמדים.

פסגות, אקסלנס ו"עמיתים" יצביעו בעבור אהוד שפירא, דוד ברודט, יואב נרדי, משה דברת ויהודה דרורי מטעם המדינה. נוסף על כך תתמוך אנדורן בנורית סגל, משה וידמן ויעקב גולדמן - דירקטורים מכהנים שהומלצו בסיבוב הקודם על ידי ועדת נוף, ובעמוס ספיר, לשעבר יו"ר חברת הדירוג מעלות. אנדורן מסרה בתגובה: "הבחירה משקפת את טובת הבנק ומתוך כך את טובת העמיתים".

בשבוע שעבר הודיע בית השקעות הלמן אלדובי כי יצביע בעבור שני מועמדים נרדי מטעם המדינה, ואיזי תפוחי. הלמן אלדובי מחזיק בחצי אחוז ממניות הבנק.

סיכוי לעצמאי אחד

שלמה אליהו - בעל המניות הפרטי הגדול ביותר (9.59%), שיכול לשמש משקל נגד למדינה - כלל לא יצביע באסיפה הכללית, הואיל והבנק לא קיבל את דרישתו לדחות את האסיפה. האסיפה הכללית של לאומי תכונס ב-2 ביוני, ויבחרו בה חמישה דירקטורים חדשים.

על פי הערכות, למועמדי המדינה הסיכוי הרב ביותר להיבחר, כאשר יתכן שמועמד עצמאי אחד יצליח להתברג בין החמישה. ועדת המניות של בנק לאומי בראשות מרגלית נוף מצביעה בשם 14.2% מהמניות (11.46% של המדינה ועוד 2.74% מניות חסומות של העובדים) - בעד מועמדיה וכנגד כל המועמדים האחרים. לכן, לאור שיטת ההצבעה, מועמד שלא יצליח לגייס תמיכה של 14.2% מבעלי המניות יפסל, משום שלא קיבל "רוב רגיל" של בעלי המניות (יותר מצביעי בעד מאשר נגד), ולא יוכל לעבור לשלב הבא.

בגופים מוסדיים גדולים אחרים המחזיקים בלאומי מתקיימים כעת דיונים כיצד להצביע. עדיין לא התקבלה החלטה. מדובר בקבוצת אי.די.בי, מגדל, הראל, מנורה מבטחים ודש איפקס. מעבר לכך, לשני אנשי עסקים אחזקה מהותית במניות לאומי: אלפרד אקירוב מחזיק כ-4.85% מלאומי דרך חברת אלרוב שבבעלותו ובאופן פרטי. לדוד עזריאלי 4.83% מהמניות.