התירוצים של 888

התוצאות המאכזבות, הקריסה בסופ"ש, המנכ"ל שנכשל - ועם כל זאת המניה היא הזדמנות קניה

888 ציינה באזהרת הרווח שפרסמה ביום שישי לא מעט גורמים לתוצאותיה הגרועות ברבעון השני של השנה ובשנה כולה, וסביר להניח שלחלקם יש השפעה ניכרת על השורה התחתונה.

עם זאת, רובם עונתיים (דוגמת תחילת שידורי המונדיאל), שוטפים (דוגמת שערי החליפין) או ידועים ברבים (כמו הרוויה שמאפיינת את ענף הפוקר המקוון), ולכן אינם מהווים הסבר מספיק טוב לקריסת המניה, הם בעיקר - תירוצים.

הבעיות של 888 גדולות בהרבה מעוד עונת מונדיאל, ושורשיהן נטועים בראש ובראשונה באסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה.

הארנק נשאר בבית

אין חברה שלא מגיעה בשלב מסוים בחייה למצב רוויה. הפעילות האורגנית אינה צומחת בשיעורים גבוהים כמו בעבר, והדרך היחידה להקפיץ את שיעורי הצמיחה עוברת דרך רכישות של חברות אחרות. גם 888 הגיעה לרוויה, אך להבדיל אלפי הבדלות מהעמיתה הישראלית פלייטק , 888 לא השכילה להבין זאת ומיאנה לצאת לסיבוב קניות (גם אחרי שהשוק האמריקני נסגר בפניה).

ענף ההימורים המקוונים מוצף בשחקנים שונים בגדלים שונים, ולכן 888 הייתה צריכה רק לבחור. גיגי לוי, מנכ"ל החברה, הקפיד להצהיר השכם והערב, כי החברה מחפשת ומחפשת, אך בפועל לא קרה הרבה. 888 ביצעה שתי רכישות צנועות בתולדות חייה - שתיהן של משחקי בינגו - אך אלו היו רחוקות מלסייע לחברה לשחזר את שיעורי הצמיחה משנים עברו.

בין המקוון ללא מקוון

888 גם לא השכילה להבין כי מלבד רכישות, יש פיתרון נוסף לשיפור שיעורי הצמיחה (ויש שיגידו ברירת מחדל של הענף המקוון כולו), והוא להתחבר למפעילת הימורים לא מקוונים בעלת מותג חזק מאוד באירופה (במיוחד באנגליה), ולפעול יחד עימה להקמת פעילות מקוונת.

ענף ההימורים המקוונים הוא ענף מבוסס מותג, והצלחה של חברה כזו אחרת נובעת בעיקר מהדומיננטיות של המותג שבנתה. חיבור בין מותג לא מקוון שמחפש את דרכו לעולם המקוון לבין מותג מקוון שמנסה לשמור על מעמדו, עושה רק טוב לשני הצדדים, ושיתוף הפעולה בין פלייטק לענקית האנגלית William Hill הוא דוגמה מצוינת לכך.

888 אומנם חברה לענקית האמריקנית Harrah's, אך זו מעולם לא פעלה בתחום המקוון (להבדיל מ-William Hill), וכניסתה לשוק האנגלי (השלב הראשון של השת"פ בין השתיים) לא תהיה פשוטה לאור ריבוי השחקנים בו והדומיננטיות של מותגים ותיקים ומוכרים יותר.

זה לא המשבר, זה אנחנו

אין גם טעם "להאשים" את משבר האירו ו/או המיתון העולמי בתוצאות החברה. רוב המהמרים באתרי 888 אינם כבדים, ומבזבזים רק עשרות דולרים בחודש על המשחקים השונים שמציעה החברה. הוצאה שכזו אינה נפגעת ממיתון כלכלי (במיוחד כשיש הטוענים כי הוא כבר מאחורינו).

מי ישלם?

גיגי לוי (38), המנכ"ל הצעיר של 888, מנווט את החברה מזה שלוש שנים וחצי, ולפי מבחן שוק ההון - לא בהצלחה. מניית 888 איבדה 59% מאז כניסתו לתפקיד, ולא נופתע אם יתעוררו סימני שאלה בנוגע להמשך כהונתו. טוב זה לא יעשה למניה ולחברה בטווח הקצר (חילופי מנכ"ל רק יגביר את אי הוודאות).

זה לא הזמן להנפיק

לפני מספר חודשים התברר לנו כי 888 שוקלת לבצע ספין אוף לפעילות B2B (Business To Business) - הפעילות המוצלחת שמסייעת לחברה להסוות את הדשדוש בפעילות המסורתית - B2C, ולהנפיק אותה בשוק ההון הבריטי. נכון להיום, 888 יכולה להגיד שלום ולא להתראות לאותה תוכנית. אזהרת הרווח ומצב השווקים מבטלים אותה כאילו לא הייתה.

הזדמנות קנייה 1

עד כמה שזה נשמע מגוחך, מניית 888 מהווה נכון לרגעים אלו הזדמנות קנייה. עם מזומנים בשווי של 93 מיליון דולר (נכון לתום הרבעון הראשון), מדיניות של חלוקת דיבידנדים, ורווחיות מוכחת (גם אם קטנה יותר) - שווי של 266 מיליון דולר הוא פשוט נמוך מדי.

הזדמנות קנייה 2

באופן די לא מפתיע, קריסת המניה ביום שישי האחרון הגבירה את ההערכות כי 888 תהפוך ליעד רכישה. שמות כמו Ladbrokes (שכמעט רכשה את 888 בעבר) ואף PartyGaming (שכמעט התמזגה עימה בעבר) שוב צצו ועלו כרוכשים פוטנציאליים, אך ספק אם אבי שקד והאחים בן יצחק ימהרו להיפטר מפרת מזומנים שכזו, בפרט ברמת המחירים הנוכחית.

מי מכר בזמן?

ואם כבר הזכרנו את בן יצחק, אולי זה הזמן להזכיר שלפני למעלה משנתיים מכר בן יצחק מניות 888 תמורת עשרות מיליוני דולרים, ולפי מחירים שהיו גבוהים פי שניים עד שלושה מהמחיר הנוכחי. בן יצחק אולי לא צפה את הנולד, אך אין ספק שהמזל שיחק לטובתו.