הסבלנות תשתלם באירו

בכלכלה, כמו בספורט, הרבה אמיתות מתבדות - תשאלו את וואליד באדיר, קפטן הפועל ת"א

רונן מנחם הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, מזרחי טפחות

היה ברור לחלוטין שמכבי ת"א תזכה באליפות המדינה בכדורסל, במגרשה הביתי. את אבישי גורדון, קפטן גליל גלבוע, הדבר כנראה שעשע כשהניף, וחיוך רחב על פניו, את צלחת האליפות.

לא היה ספק שמכבי חיפה תזכה באליפות המדינה בכדורגל. ספרו זאת לוואליד באדיר, קפטן הפועל ת"א, שהציג את צלחת האליפות בגאווה בפני אוהדים נלהבים.

אני אוהד ותיק ומסור של קבוצת הפועל ת"א בכדורגל, אך לא בשל כך הבאתי דוגמאות אלה. גם בכלכלה, כמו בספורט, הרבה אמיתות מתבדות.

לדוגמא, כשהדולר הידרדר ל 1.5 כנגד האירו, בשלהי 2009, סתמו עליו את הגולל, טענו שסין תזדרז לצמצמו ביתרות מטבע החוץ שלה, והמליכו תחתיו את האירו, או מטבע על מדינתי (SDR). אחרי הכול, ארה"ב הציעה כלכלה מקרטעת, ריבית אפסית וגירעון מרקיע שחקים.

כשארה"ב הכריזה, באוקטובר 2008, על חבילת עתק פיסיקאלית בסך 700 מיליארד דולר, שתטפל במשבר החמור, צפו רבים קריסה לאג"ח של ממשלת ארה"ב, שמכירתן תגדל עשרות מונים, למימון הגירעון, שיתפח למימדים דו ספרתיים.

האירועים הללו לוו בכותרות גדולות, מפחידות וצעקניות, שהוסיפו לבהלה ולחששות.

והנה, הגירעון האמריקאי אכן התנפח והריבית האפסית שרירה וקיימת, אך הדולר עומד היום על 1.24; והאג"ח האמריקאיות? תשואת הפדיון שלהן צללה בתוך חודשיים מ 3.8% ל-2.4% ומשקיעיהן עשו עסקה מוצלחת במיוחד.

גם אצלנו לא חסרות דוגמאות. בקיץ 2006, בזמן מלחמת לבנון השנייה, העלה בנק ישראל את הריבית במשק, מ-5.25% ל-5.50%, כי קצב האינפלציה במחצית הראשונה של השנה איים על יעד יציבות המחירים. בנק ישראל חשש, בין השאר, שהאירועים הביטחוניים יגדילו את סיכון המשק הישראלי, יקטינו את ייבוא ההון למשק, ויחלישו את הכוחות הפועלים להתחזקות השקל.

והנה, השקל זינק, עד סוף השנה, 5% כנגד הדולר, והשנה הסתיימה בירידה בת 0.1% במדד המחירים לצרכן.

כיום, יש המכריזים על גויעת האירו ולא מתרשמים מהתוכנית המקיפה, חובקת העולם, שהוכרזה לטיפול במשבר החוב ביבשת. סין נאלצת כעת להכחיש שהיא מתכננת לצמצם את האירו בהחזקותיה... איך שגלגל מסתובב לו.

אני סבור שהאירו יתאושש, שכן המדינות האירופאיות הצהירו שיעשו הכול שלא יקרוס. ארגון OECD הכריז שחלקן כבר החלו לנקוט צעדים בנושא.

כך או כך, הדוגמאות שהבאתי, ורבות אחרות, מוכיחות: ראוי לנקוט קור רוח ולהימנע מהחלטות חפוזות בעיתות משבר. אמנם קשה לעשות זאת דווקא כשהכותרות האופייניות צעקניות ומפחידות, אך מתברר שבמקרים לא מעטים, הסבלנות משתלמת.