פטרוצ'יינה עושה היסטוריה - במקום הראשון בדירוג הפיננשל טיימס

דירוג 500 החברות הגדולות ביותר בעולם של פייננשל טיימס ■ הבנקים חזרו וכבשו את תואר הסקטור השווה ביותר והדיחו ממנו את חברות הנפט והגז

לראשונה ב-14 השנים שבהן מתפרסםFT Global 500 - הדירוג של החברות הגדולות בעולם במונחי שווי שוק, עקפה חברה סינית, פטרוצ'יינה, את אקסון-מוביל כחברה השווה ביותר בעולם.

סך שווי השוק של 500 החברות עלה בשנה האחרונה ב-50%, מ-15.6 טריליון דולר ל-23.5 טריליון דולר. השנה האחרונה בה ראינו עלייה דומה היתה שנת 2000. מדד המניות העולמי של פוטסי עלה בתקופה זו ב-53% במונחים דולריים. החברה ה-500 ברשימה שווה 16 מיליארד דולר, בהשוואה ל-10 מיליארד דולר בשנה שעברה.

קאמבק לבנקים

הבנקים חזרו וכבשו את תואר הסקטור השווה ביותר והדיחו ממנו את חברות הנפט והגז. שווי השוק של הבנקים הוכפל ויותר מ-1.937 טריליון דולר ל-4.03 טריליון דולר.

החברות בטבלה מדורגות לפי שווי השוק. מדובר על מכפלת מחיר המניה ב-31 במארס 2010 בכמות המניות שהונפקו. הנתונים בטבלה העולמית הומרו לדולרים כדי לאפשר השוואה.

כללנו את כל החברות שהמניות החופשיות שלהן - אלה שנסחרות בשוק - מהוות לפחות 15% מהסך. אחר-כך הדירוג נקבע לפי סוגי המניות שמצוטטות למסחר. מניות שאינן מצוטטות לא נכללות. חברות השקעות אינן נכללות. לכל חברה הטבלה מראה את הדירוג ב-2009 וב-2010, את המדינה, שווי השוק, המגזר, המחזור, הרווח הנקי, סך הנכסים ומספר העובדים.

קביעת המדינה התבססה על מקום הרישום כתאגיד והבורסה בה נסחרות המניות, יחד עם תפיסת השוק את מיקום החברה. זה מוביל לכמה אנומליות. לדוגמה, EADS (החברה האם של איירבוס) ו-STMicroelectronics, ששתיהן מאוגדות בהולנד, מסווגות בטבלה כצרפתיות, מפני שהן נסחרות בעיקר בבורסת אירונקסט-פריז. שלומברגר וסיגייט טכנולוג'י מסווגות כאמריקניות, למרות שהן רשומות באנטילים ההולנדיים ובאיי קיימן בהתאמה. חברות ז'ארדן מופיעות תחת הונג קונג למרות שהן רשומות למסחר בסינגפור ורשומות בברמודה.

קרן הגידור GLG מציינת כי במהלך 2009 ירד מכפיל הרווח של החברות הגדולות באירופה לרמה הנמוכה ביותר ב-15 השנים האחרונות לפחות בהשוואה לחברות בינוניות, ושהוא עומד להתאושש. לנוכח ציפיות האנליסטים לגידול בפעילות המיזוגים והרכישות בהמשך השנה הנוכחית, אין זה מפתיע כי גובר אמון המשקיעים בסולידיות ביותר מבין החברות הסולידיות בעולם.

באתר ft.com יש טבלאות נוספות של 500 הגדולות באירופה, ארה"ב, בריטניה ויפן. באתר מופיעות גם טבלאות שמציגות את החברות החדשות ברשימה (ואת אלה שנשרו ממנה), וכן את העליות והנפילות הגדולות בדירוג, שווי שוק לפי סקטורים ומדינות וטבלת שווי לפי סקטור.

22
 22