פרייליכמן: "מי שקונה דירות להשקעה יירתע כי הכדאיות תפחת"

‎‎בנק איגוד בראשותו סיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 61% ברווח, שהסתכם ב-29 מיליון שקל ‏‎‎התשואה על ההון - 6%‏ בלבד‏

‎‎בנק אגוד בניהולו של חיים פרייליכמן מדווח על עלייה של 61% ברווח לרבעון הראשון, שעמד על 29 מיליון שקל. התשואה על ההון של הבנק המשיכה להיות חד ספרתית והסתכמה ב-6%, כאשר הלימות ההון של הבנק הגיעה ל-14%, והלימות ההון הראשוני היא 8.87%. בבנק מתכוונים לנצל את עודף ההון כדי לצמוח. "נגדיל את האשראי בהדרגה ולאור מצב השוק", אומר פרייליכמן. "ייתכן שנבצע עוד רכישות כמו זאת של תיק האשראי של מימון ישיר, אותו רכשנו לאחרונה".

‎‎- התשואה על ההון של אגוד היא 6%, מהנמוכות במערכת.

‎‎‏"ראשית, יש בנקים גדולים מאיתנו עם תשואה נמוכה יותר. שנית יחס ההון הראשוני של אגוד מאוד גבוה. אם ננטרל את עודף ההון נגיע לתשואה של 8%. מעבר לכך, הגודל האבסולוטי של הבנק קטן, ולאור דרישות הרגולציה מתחייבת רמת הוצאות גבוהה שקשה לרדת ממנה".

- ‏‎‎מה עמדתך לגבי חוזר הגבלות מימון משכנתאות שהוציא בנק ישראל בשבוע שעבר? איך הוא ישפיע על מחירי המשכנתאות?

‎‎‏"לא טוב שמחירי הדירות עלו בקצב שעלו ובמיוחד בשנה האחרונה, כשבחלק מהמקומות קצב העלייה היה בלתי מוצדק בעליל. המפקח שדואג ליציבות הנחה אותנו לבחון סיכונים על כל התיק. להערכתי, היקף המשכנתאות במימון גבוה יקטן אבל ימשיכו לתת הלוואות מעל 60% ובמחיר גבוה. תהיה בערך עלייה של רבע אחוז שתפצה כלכלית את הבנקים על ההפרשה החדשה. מי שקונה דירות להשקעה יירתע כי הכדאיות הכוללת בהשקעה תפחת".

‎‎שיפור בתיק האשראי

‎‎הרווח המימוני של בנק אגוד הסתכם ב-159 מיליון שקל, עלייה של 9.7% כאשר במקביל ירדו ההפרשות לחובות מסופקים ב-27% והגיעו ל-19 מיליון שקל. שיעור זה משקף הפרשה של 0.4%, בהשוואה ל-0.55% ברבעון המקביל ו-0.5% בכל 2009.

השיפור בתיק האשראי בא לידי ביטוי גם בנכסי הסיכון. תיק החובות הבעייתיים עמד על 1.2 מיליארד שקל, ירידה של 18% בהשוואה לתום 2009. עם זאת, בסעיף החובות שאינם נושאים הכנסה, הסיווג הבעייתי ביותר, הירידה עמדה על 3.5%, והיקף החובות הללו הסתכם ב-107 מיליון שקל.

במגזר הקמעונאי ובלקוחות פרטיים בהם משקיע הבנק מאמץ רב צמחו ההכנסות התפעוליות ב-16%, אך סטגנציה בהכנסות המימון כתוצאה מהריבית הנמוכה, ועלייה בהפרשות לחובות מסופקים, גרמה לירידה ברווח במגזר. בסקטור היהלומים מדווח אגוד על רווח של 3 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 7 מיליון שקל אשתקד, בעיקר כי ברבעון הראשון לא נרשמה הפרשה לחובות מסופקים. לעומת זאת, בסקטור הנדל"ן חלה הרעה כאשר הכפלת ההפרשה לחובות מסופקים גרמה לירידה ברווח הנקי שהסתכם ב-3 מיליון שקל בהשוואה ל-5 מיליון שקל אשתקד. ‏‎‎‏