להרוויח מהטעות של קרן המטבע

ושל כל מיני גופים אחרים שמפרסמים תחזיות ומתקנים אותן חדשות לבקרים

השבוע התבשרנו ש-IMF העלה את תחזית הצמיחה העולמית ל-2010. זו רק דוגמא נוספת לגוף בעל השפעה, המעדכן תחזיות בתדירות גבוהה, טועה, ושניתן להקדים אותו ולהרוויח.

יש גופים כלכליים רבים בעלי השפעה בעולם: הבנק העולמי, קרן המטבע, OECD, סוכנויות הדירוג המרכזיות ועוד. כולם מפרסמים אחת לתקופה את התחזיות שלהם, או מעדכנים את דירוגי האשראי. לצערנו, היינו מצפים שבעולם משוכלל יהיה לתחזיות שלהן ערך למשקיע, אך גופים אלו הינם גופים המגיבים לתנאי השוק ולא אלו החוזים אותו.

אחת מהדרכים המרכזיות שבאמצעותן משקיע יכול להרוויח מהתחזיות שלהם היא על ידי נסיון פשוט להבין מה יהיה הפרסום הבא שלהם, וכניסה לפוזיציה על בסיס התגובה הצפויה אליו.

אע"פ הטון השלילי אין צורך לרוץ ולמכור את תיק המניות או האג"ח הקונצרניות שלכם. כל משקיע עם הגיון בריא וסבלנות יכול להכין את התיק שלו על מנת להרוויח מכל "הפתעה" שכזו. גם אם כבר קרה והשוק ואתם "הופתעתם", הרי שזו תגובה לא רציונלית ובאיחור וניתן לנצל זאת לרכישות.

ביום שישי סוכנות הדירוג פיץ' הודיעה כי היא מורידה את דירוג האשראי המושלם של ספרד ושלחה את השווקים לירידות. מדובר בתמימות - הרי חברת הדירוג S&P כבר הורידה את דירוג החוב של ספרד לפני מספר שבועות ל-AA. ולכן כמובן שחברות הדירוג האחרות, שהואשמו בעבר בפסיביות, תהיינה חייבות "ליישר קו" להגיב ולהוריד את הדירוג. אז הפעם פיץ' הייתה זו שהורידה ביום שישי את הדירוג ושלחה את השווקים לירידות.

אל תהיו תמימים: גם מודיס תוריד את הדירוג ותשלח את השווקים לירידה נוספת.

דירוג החוב של יווןדירוג החוב של ספרד
A- AAA Moody’s
BB- AA S&P
BBB- AA+ Fitch

גם יוון מהווה דוגמא מעניינת. לאחר ש-S&P הורידה את הדירוג לרמה של אג"ח זבל, מחזיקה מודיס עדיין בדירוג A-. מה אתם חושבים שיקרה פה? הרי גם בלי להיות אנליסט אשראי, ברור שהורדת הדירוג הזו תגיע.

גם במקרה זה, ניתן להקדים את תגובת השווקים שתגיע כמעט באופן וודאי. אך אם כבר "הופתעתם", כמו השוק, הרי שניתן לנצל את התגובה הזו לרכישת האג"ח.

המבט על דירוג הריבוני לעיל הינו רק ההתחלה. למה שלא נעלה רמה ונבחן את רמת הצמיחה העולמית?

ה-IMF העלה השבוע את תחזית הצמיחה העולמית שלו ל-4.25%, וזאת לאחר שארגון ה-OECD העלה את התחזית שלו ל-4.6%. ננסה לבחון את משקל המדינות השונות בצמיחה העולמית ולהרכיב תחזית צמיחה עולמית "משלנו". (אגב, לחובבי משחקי הטריוויה אני מציע לשחק את המשחק הבא בארוחת שישי בערב: "אם משקלה של ישראל בתוצר העולמי הוא במקום ה-49, מהו המיקום של יוון, מצרים, טורקיה ואיראן?)


מדינה/אזורמשקל בתוצר העולמיצמיחה ב-2010
גוש האירו 21.20%
ארצות הברית 20.40%
סין 12.60%
יפן 6.00%
הודו 5.10%
גרמניה 4.00%
אנלגיה 3.10%
רוסיה 3.00%
צרפת 3.00%
ברזיל 2.90%

הטור הימני הושאר ללא נתונים בכוונה. על מנת להכות את ה-IMF יש להשקיע מעט עבודה, ולכן אני מציע לכל משקיע למלא את הטור הימני לאור תפישתו את נתוני התמ"ג האחרונים בארה"ב, בהודו, נסיונות הממשל הסיני לקרר את הכלכלה ומשבר החובות באירופה. מה שתקבלו זה כ-62% מהצמיחה העולמית הצפויה ב-2010. אני בטוח שגם אם תכפילו ב-2. לא תתקרבו ל-4.25%.

עדכון התחזית הבא של ה-IMF יהיה כלפי מטה. אינני יודע מתי יהיה עדכון זה, אך מכיוון שה-IMF הוא גוף מגיב ולא גוף חוזה אין לי ספק שהודעה על הורדת תחזית הצמיחה תגיע.

הקושי בניסיון להקדים את הגופים האלו נעוץ בתזמון. ייתכן ועד שהודעה שכזו תגיע נראה בשווקים גל עליות, לכן על משקיע סולידי לטווח זמן ארוך להכין את התיק שלו על ידי רכישת הגנות או ני"ע שיגיבו באופן חיובי (או שלילי פחות) להפתעות שכאלו.

עם הגיון בריא וסבלנות הרי שמשקיע נבון יוכל להרוויח גם מעדכוני תחזיות ודירוגים "מפתיעים" אלו.

הכותב הוא ראש צוות השקעות חול במנורה מבטחים קרנות נאמנות

האמור לעיל אינו מהווה המלצה לפעילות פיננסית מכל סוג והנוקט בה עושה זאת על דעתו שלו בלבד